Başkanlığını Bursa‘nın üstlendiği Türkiye Sağlıklı Kentler Birliği‘nin 2017 En İyi Uygulama Yarışması yine şehirleri birbiriyle yarıştıracak görünüyor.
2005‘de Bursa Büyükşehir Belediyesi‘nin öncülüğünde kurulan ve hem Avrupa hem de Dünya Sağlıklı Kentler Ağı‘na dahil olan Türkiye Sağlıklı Kentler Birliği şimdi 4 ayrı dalda ‘En iyi Sağlıklı Şehir Uygulaması” yarışmasına çıktı.
Yarışmaya Bursa dışında birliğe üye 67 belediye katılabilecek.
Bursa kent olarak, başkan olduğu için yarışmaya statü gereği katılamıyor.
Birlik, ülke genelinde başarılı sağlıklı şehir projelerini özendirmeyi amaçlıyor.
Bu çerçevede, sosyal sorumluluk, sağlıklı yaşam, sağlıklı şehir planlaması ve sağlıklı çevre başlıklarında projeler sunan belediyeler ödüllendirilecek.
Yarışmanın ödül töreni ekim ayındaki Kahramanmaraş Zirvesi‘nde gerçekleştirilecek.
Yarışmada projelere, büyükşehir, büyükşehir ilçeleri, il ve ilçe belediyeleri ayrı ayrı değerlendirilecek.
En iyi sağlıklı şehir uygulama yarışmasına üye belediyelere 18 Ağustos‘a kadar başvurabilecekler.
Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe‘nin başkanı olduğu birlik, bu yarışmanın yanı sıra iki yılda bir de çevreci tesis ödülleri dağıtıyor.
Adından da anlaşılacağı üzere şehirleri sağlıklı kılmak için çevreci tesislerin çoğalması ve iyi uygulama örneklerinin diğer yerleşimlere de yaygınlaşması hedefleniyor.
Bunlar, gelecek kuşaklara yaşanabilir kentler bırakma adına sevindirici girişimler.
Üstelik buna Bursa‘nın öncülük ediyor olması da şehrimiz adına ayrı bir kazanç.
Birlik geçtiğimiz ay Denizli Buluşması‘nda termal sağlık turizmini masaya yatırmıştı.
Okurun kent hassasiyeti
Kentteki trafik sıkışıklığını çözmek için Büyükşehir Belediyesi yatırım üstünü yatırım yapıyor.
Fakat sadece fiziki projeler çözüm değil.
Sürücülerin bilinçlenmesi de önemli.
Okurumuz Makina Mühendisi Kadir Uyar elektronik postamıza gönderdiği iletiyle işte buna dikkat çekiyor.
Peki ne diyor Uyar:
“Trafik sorununu çözmek kavşakları vatandaşın bilinçli kullanması ile mümkündür. Kavşaktaki araç, kavşağa giren araca yol vermez. Kamu spotu ile vatandaş bilinçlendirilmeli. Üç aylık bilgilendirme sürecinden sonra yaptırımlar uygulanmalı. Bugün Orhaneli kavşağını bilinçli kullanmadığımız için yeşil ışık yandığında diğer aracın geçmesine engel oluyorsak kamera ile tespit edilip, ceza verilmeli. Belediye yol, kavşak, köprü yapıyor. Ama bizler bilinçli kullanmıyoruz.”
Okurumuz haksız değil.
Son dönem her şeyin sorumluluğunu belediyelere ve başkanlara yıkmak kolaycılık oldu.
Okur Uyar, gözlemlerini şöyle devam ediyor:
“Rahmetli Hikmet Şahin döneminde başlayıp, Recep Altepe döneminde de yapılan kavşaklar ve köprüler ile İzmir -Ankara caddeleri üzerinde yaklaşık 20 kilometrelik mesafede artık trafik lambası yok. Bursaray nedeniyle sola dönüş de yok. Ama yine de sol şeridin bile akışını durdurabiliyoruz. Bu biz sürücülerin eğitim ve ve diğer sürücüler karşı saygı eksikliğinden kaynaklıdır.”
Uyar, başka tespit ve önerilerini de şöyle bitiriyor:
“Bir de sürücüler ve yolcuların araçtan dışarı, yola veya çimenlere plastik şişe, sigara paketi, izmarit atmaları, yola tükürmelerini anlamakta zorlanıyorum. Yaz mevsiminde çıkan orman yangınlarının yüzde 80 sebebinin yollara atılan izmarit olduğunu düşünüyorum. Araç kullanırken ve araç içerisinde seyir halinde iken sigara içilmesinin de yasaklanması bu konuya katkı sağlayacağını düşünüyorum.”