Yapım ve sunumunu üstlendiğimiz Olay TV’nin Olay’ın İçinden programında BURULAŞ Genel Müdürü Mehmet Kürşat Çapar’ı konuk ettik.
Çapar ile kent içi toplu taşımayı, Bursaray için planlanan yeni yazılım alımını, yeni bilet indirimini, Özel Halk Otobüsü’nden mikbosüse dönüşümü ve iptal edilen diğer uygulamaları konuştuk.
Hep merak etmişizdir.
Bursa’nın toplu taşıma yükünü çeken BURULAŞ’ın enerji ve yakıt giderleri ne kadar.
Soruyu direkt Çapar’a sorduk.
BURULAŞ’ın yıllık 50 milyon lira civarında akaryakıt, 35 milyon lira dolayında da enerji gideri var.
Hedef 500 bin yolcu
Toplu taşımacılığın muhakkak devlet tarafından sübvanse edilmesi gerektiğine de değinen Genel Müdür Çapar, taşımacılık dışı gelir olarak tanımlanan reklam ve kira gelirlerinin yüzde 35’in üstünde olması durumunda sistemin kendini döndürebileceğini anlattı.
Bursa’daki raylı sistemin şehrin bir ucundan diğerine kendini çevirebilecek bir sistem olduğuna da değinen Çapar, raylı sistemin tek başına kendine yettiğini, ancak buradan elde edilen gelirle otobüsün finanse edildiğinin de altını çizdi.
Bursaray’ın sefer sayısını çoğaltmak için yeni yazılıma ihtiyaç olduğuna da değinen Çapar, kapasitenin artırılmasına ciddi mesai harcadıklarını, şu an 300 bin yolcu sınırında taşımacılık yaptıklarını, bunu 500 bine çıkarmak istediklerini, kentin buna ihtiyacı olduğunu vurguladı.
Şu anda bunu gerçekleştirmek için sahada üç ayrı firma ile çalıştıklarını kaydeden Çapar, TÜBİTAK ile de temasları olduğunu, ancak yabancı firma ile sahada fiilen araştırmanın başladığını aktardı.
200 milyonluk yatırım
Doğanköy’deki yeni Şehir Hastanesi’ne raylı sistemi uzatmak için 5,5 kilometrelik yeni bir ihale yapılacağını, bunun maliyetinin de araçlar ve sinyalizasyon ile birlikte yaklaşık 200 milyon lirayı bulacağını söyledi.
Çapar 3-4 duraklı ray uzatma ihalesini Büyükşehir Belediyesi’nin gerçekleştireceğini, şirket olarak bunu kendilerinin yapmalarının mümkün olmadığını da ifade etti.
Çapar’ı karşımızda bulmuşken Bursalı hemşerilerimizin en çok merak ettiği İstanbul Caddesi üzerindeki T-2 Hattı’nın ne zaman devreye alınacağını da sorduk. Çapar hedefin yıl sonu olduğunu, bu yaz içinde sürücü eğitimlerinin başlayacağını bildirdi.
BURULAŞ Genel Müdürü, “T-2 Hattı’nın bitmesini hasretle bekliyoruz. İşletmecilik için de hazırlıklarımızı sürdürüyoruz” dedi.
Çapar BURULAŞ’ta başka bir sıkıntıya daha dikkat çekti.
Şirketin çağrı merkezinde geri dönüşlerin 20 dakikanın üzerinde olduğunu, lodos vb. gibi durumlarda sistemin tıkandığını, bunu 2 dakikaya kadar çekmek için dış kaynaklı yeni bir ihale ile sistemi yenileyeceklerini açıkladı.
Genel Müdür Çapar’a Özel Halk Otobüsleri’nin bütünleşik bilet sisteminden çıkma krizini de sorduk.
Esnaf ile anlaştıklarını, kendilerine sübvansiyon verileceğini ve krizin aşıldığını aktardı.
Çapar, Özel Halk Otobüsleri’nin denetim konusunda bir boşluk oluştuğunu, bunun için de esnaf ile anlaştıklarını, elektronik denetleme yapılacağını, araç içi kameraların izlenmeye başlandığını, ayrıca fiziki bir denetim ekibi oluşturduklarını açıkladı.
Çapar ile kentin gündemindeki mikrobüs olayını da konuştuk.
“Minibüse dönmüyoruz. Yine Halk Otobüsü mantığıyla çalışan bir araç filosundan bahsediyoruz. Bu, 7 yıl önce hazırlanmış Ulaşım Master Planı’ndan geçen bir kavram. Biz yeni icat etmiş değiliz. Buradaki temel felsefe insanları raya ve evlerine hızlıca ulaştırmak. Yeni ulaşım master planı revizyonu anlaşmasını da yaptık. Yolcu kapasitesi düşük hatlarda yarı kapasiteli araç çalıştırılacak bir sistem kurguluyoruz. 12, 9 ve 6 metrelik araçlar olacak, esnaf ortak havuzdan geliri paylaşacak” dedi.