Önceki gün bu sütunlardan, Bursa’nın emsal artış kararıyla hayata geçirilecek ilk projesi olan Nilüfer Sitesi’nden bahsetmiştik.
Oturulamaz raporu olan siteye parsel bazlı verilen emsal artışıyla bloklar yenilenecek.
Yazımıza, CHP Büyükşehir Belediye Meclis Üyesi ve Osmangazi İlçe eski Başkanı Mimar Recep Çohan’dan eleştiri geldi.
Elektronik postamıza makalemize ilişkin görüşlerini gönderen Çohan, Bursa’da parsel bazlı değil, bütüncül bir dönüşümün gerekliliğine vurgu yapıyor.
“İnsanların sağlıklı ve güvenilir bir yapıda yaşamasını kim istemez ki? İstememek o insanın insani açıdan yoksun olduğunu gösterir” diyen Çohan, eleştirilerine şöyle başlıyor;
“Kaldı ki, yerel yönetimlerde bunu göz ardı etmeden kentleri dönüştürmek için plan ve projelerini emsal artışları da dahil yapmak zorundadır. Kenti, parsel bazlı plan değişiklikleriyle değil. Belediye meclisinde birkaç kez bahsettiğim gibi bütüncül bir plan yaparak, bilimsel verilere dayandırılarak dönüştürmeliyiz.”
Emsal artışının tek başına çözüm olmadığını dillendiren Mimar Çohan şunları da belirtiyor;
“Bir yaraya merhem olurken, diğerini büyütürsünüz. 15-20 yılda emsal artışıyla kenti dönüştürdüğünüzü düşünün. 15 yıl sonra emsal artışına bağlı olan nüfus yoğunluğu nedeniyle trafiği nasıl çözeceksiniz? Bugün bile çözemiyorsunuz. Toplu taşımacılık yok. Sosyal donatı alanlarınızı nasıl bulacaksınız?”
Ayrık nizama tabi parseller için ilk uygulama örneğinde 5 katlı yerlere 12-14 kat izni verildiğine değinen Çohan, burada yeşil alan fazlalaşmış gibi gösterilse de yoğunluğun daha çok artırıldığını söylüyor.
Çohan şunları da ekliyor;
“Bitişik nizam parsellerde şu anda emsal yoğunluğu (Esas dönüşmesi gereken yerler ve çökelti alanları) 2-3 arasında, hatta 3’ü geçen yoğunlukta yerler var. Buraların emsalinin tek başına artırılması başka sorunları ileride önümüze koyar.”
Yapılacak plan ve projelerin günü geçici kurtarma amaçlı olmaması gerektiğini de kaydeden Çohan şunlar da hatırlatıyor:
“Yerel yönetimlerinin ve belediye meclis üyelerinin görevi de budur. Zaten, sorun da burada, ‘bugünü kurtarayım’ düşüncesinde. Kentimizi hızlı ve etkin dönüştürmenin yolu iyi bir bütüncül plan yapmaktan geçer.”
Emsal artışının beraberinde getireceği nüfus yoğunluğu ve trafik sorununa da değinen Çohan tespitlerine şöyle devam ediyor;
“Artık kentimizde toplu taşıma ağı oluşturmak zorundayız. Gerçek metro sistemine, dolayısıyla toplu taşımaya önem vermeliyiz. Metroyu sadece düz bir hat değil, şehrin her noktasına gidecek şekilde ve yeraltında olacak şekilde şimdiden planlamak zorundayız. Şu andaki sistemle de entegre ederek. Bat-çık ve kavşak düzenlemekle trafiğe çözüm bulamazsınız. Bat-çık ve kavşak düzenlemekle ancak geçici ve kısa süreli çözümler üretebilirsiniz.”
Kentin yeni bir ulaşım mastır planı olması gerektiğine de değinen Çohan, bu düşüncelerini ise sade bir meclis üyesi sorumluluğuyla ve kentin bir sakini olarak paylaştığını sözlerine ekliyor.
Çohan hem Büyükşehir hem de Osmangazi Belediye Meclis üyesi.
Hem bu kentin bireyi hem de sorumlu bir siyasetçi olarak işbaşındaki yöneticilere eleştirilerle birlikte önerilerini de sunuyor.
Emsal artışının kentimizde daha çok konuşulacağını görüyoruz.