Olay Gazetesi Bursa

BURULAŞ, Malta toplu taşıma ihalesini kazandı

Belediye şirketlerinin geçmişteki mali durumların çok iyi hatırlıyoruz. Hepsi, belediye bütçesi takviyeli ve dönem sonunu genelde zararla kapatırdı. Şimdi artık büyük cirolar elde ediyorlar. İstanbul Büyükşehir Belediyesi‘nin şirketlerinin bugün dev bir kamu bütçesi oluşturduğu biliniyor. Elbette, Bursa Büyükşehir Belediyesi şirketlerinin ciroları İstanbul ile kıyaslanamaz. Ancak, ciro bakımından ilk 500 şirket arasında ismine rastladıklarımız var. Kentimizin […]

Belediye şirketlerinin geçmişteki mali durumların çok iyi hatırlıyoruz.

Hepsi, belediye bütçesi takviyeli ve dönem sonunu genelde zararla kapatırdı.

Şimdi artık büyük cirolar elde ediyorlar.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi‘nin şirketlerinin bugün dev bir kamu bütçesi oluşturduğu biliniyor.
Elbette, Bursa Büyükşehir Belediyesi şirketlerinin ciroları İstanbul ile kıyaslanamaz.

Ancak, ciro bakımından ilk 500 şirket arasında ismine rastladıklarımız var.

Kentimizin toplu taşıma patronu olan BURULAŞ‘ın artık ulusal markalıktan öte global bir şirket olamaya doğru adım attığını görüyoruz.

Karada Bursa’nın toplu yolcu taşımasının tümü onun sorumluluğunda. Denizde, İstanbul ile birlikte Marmara‘daki diğer rotalara açılan bir yapı var.

Raylı sistemde yeni yatırımlara hazırlanılıyor.

Önceki gün Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe ile konuşurken söz kentin toplu taşımasına geldi.

Bursaray‘da vagon ihtiyacına vurgu yapılırken, BURULAŞ’ın uluslararası bir toplu taşıma ihalesine katılıp, kazandığı bilgisini verdi.

Bursa‘nın belediye şirketi BURULAŞ, bir ada ülkesi olan Malta’nın Ulaştırma Bakanlığı‘nca açılan lastik tekerlekli araçlarla toplu yolu taşıma ihalesinde en uygun teklifi sunan şirket olmuş.

Fakat nedense, bir Türk şirketinin kazandığı ihaleyi Malta yetkilileri onaylamamış.

Teklifin detaylarını BURULAŞ Genel Müdürü Levent Fidansoy‘dan öğrendik.

Doğrusu, Bursa orijinli bir kamu şirketinin Malta’da ihaleye katılmasından biz de gurur duyduk.

Malta üç adası olan bir ülke.

Malta, Gozo ve Comino adalarında otobüsler çalışıyor.

Arada feribot ile bağlantı var. Adalarda ise otobüsler çalışıyor.

Bundan sonrasını Fidansoy’dan dinleyelim.
“Malta’nın iki büyük adasında 2007’e kadar şahsa ait eski otobüsler çalışıyordu. 2007’de İngiliz Ariva firması işi aldı. Körüklü ve solo otobüslerle taşıma başladı. 3 Mercedes körüklü otobüs yanınca, vatandaş bu otobüsleri istemedi. Ariva ise yananların yerine ‘zarar ediyorum’ diye yeni otobüs koymadı, işi bıraktı.”

Sonrasında şu gelişmeler olmuş:

Malta Ulaştırma Bakanlığı Malta ve Gozo adaları için ayrı yeni bir ihale açtı. Eski 180 otobüs artı yeni alınacak 20 otobüslük bir ihale yapıldı. Buradaki ihale sistemi çok farklı. Bakanlık filoyu veriyor, üste kendisinden ne kadar para istediğini soruyor. Tabi tarifeyi de kendisi belirliyor. Yıllık bilet geliri 20 milyon Avro. Senelik maliyet ise 50 milyon Avro tutarında. Bilet fiyatları maliyetin ancak yüzde 35’ini karşılıyor.”

Fidansoy Malta ihalesindeki gelişmeleri devamla şöyle aktardı:

Biz ihaleye katıldık. 52 milyon Avro istedik. Fakat, teklifimizi değerlendirmeye almadılar. Gerekçe ise kargo şirketinin teklif mektubunu belirlenen saatten 7 dakika geç teslim etmesiymiş. Aslında teklifi arkadaşımızı götürecekti, fakat karşımıza vize engeli çıktı. Sonradan kargocu ile konuştuk. Kapıda beklettiklerini söyledi. İtiraz ettik, itirazımızı değerlendirmeye aldılar.”

Peki sonra ne olmuş?

Malta Ulaştırma Bakanlığı, BURULAŞ’ın itirazını kabul etmiş, zarfı açmış, en uygun teklifin Türk şirketten geldiğini gördüğü halde işi İskoç Mcgill firmasına vermiş.

Fidansoy, Malta’dan sonra Kırgızistan‘ın şehrinin toplu taşıma ihalesiyle de ilgilendiklerini, ancak buradaki siyasi karışıklık nedeniyle vazgeçiklerini de ekliyor.

Fidansoy, “Artık gözümüz dışarıda. Bundan sonra global olmaya devam edeceğiz” diyor.