Ülkemiz 2015‘teki FETÖ kalkışmasından bu yana zor süreçlerden geçti. Öncesi de var ama 2020 pandemisiyle birlikte arka arkaya doğal felaketler, ekonomik krizler, ambargolar, baskılar, nihayetinde 6 Şubat depremleri hemen her sektörü olumsuz etkiledi.
Bundan kamu toplu taşımasının etkilenmemesi mümkün değildi.
Büyük kentlerdeki kamu taşıma şirketleri, kurumları bağlı oldukları belediyelerden aldıkları sübvansiyon ile ayakta kalabildiler. Halen de öyle.
Bu minvalde BURULAŞ da süreci zor atlatan şirketlerimizden.
Bursa Büyükşehir Belediyesi BURULAŞ‘ı ayakta tutmak için bütçesinden kaynak aktarırken o da Özel Halk Otobüsçülerini sübvanse etmeye başladı.
Önceki gün Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş ile Japonya’daki Türkiye Belediyeler Birliği programı dönüşünde bu konuyu konuştuk.
TOPLU ULAŞIMDA KÂR OLUR MU?
Aktaş, “Dünyanın hiçbir gelişmiş ülkesinde toplu ulaşımdan para falan kazanılmaz. Kafa kafaya getirebilirseniz veya az zararla kapatırsanız kârdasınız demektir. Hatta, Finlandiya gibi küçük ülkelerde toplu taşıma bedavadır” dedi.
Aktaş ardından şu hatırlatmayı yaptı;
“Şunu da lütfen unutmayalım. 2020-2021-2022 yılları pandemi ile boğuşmakla geçti. Yasaklı günler zaten sadece sağlıkçılar ve güvenlik görevlileri için ücretsiz taşıma yapıldı, diğer günler taşıma rakamları yüzde 11’lere kadar düştü.”
İDARE ZAN ALTINDA BIRAKILMIŞ
Başkan Aktaş ardından BURULAŞ‘a dönük eleştirilere lafı getirdi. Bu konuda TMMOB İl Koordinasyon Kurulu eski Sekreteri Feridun Tetik‘ten gelen açıklamalar vardı, onlara yanıtı şu oldu:
“Japonya’dan henüz döndüm yeni uçaktan indim. Yazınızı okudum. Ben yazılarınızı takip ediyorum, gerçekten almam gerekenleri alıyorum ve size de çok döngü sağlamıyorum. Hem beğenileriniz hem de uyarı ve eleştirileriniz için teşekkür ediyorum. Feridun Tetik Bey’in görüşlerinin hiçbir kısmına katılmam mümkün değil. 2016 yılından örnekle bugüne kıyaslama yapmış.Sonuçta, siz daha önceki yazınızda her geçen gün artan maliyetleri anlatmaya çalışırken Feridun Bey resmen idareyi zan altında bırakan yaklaşımlarda bulunmuş.”
Tetik’in BURULAŞ’ın zarar etmesine dönük tespitlerine de şöyle yanıt verdi;
“Önlem alınmadığı gibi saçma bir ifade kullanmış. Bursa’da toplu taşımayı kullananların yüzde 53’ünün bedava veya indirimli taşındığı (ki bu kanunun verdiği bir hak) ve ucuz taşıma politikası gereği böyle bir ortamda, maliyetleri minimize etmek ve Büyükşehir kanalıyla bu taşımayı sübvanse etmekten başka nasıl bir önlem alınabilir öğrenmek isterim açıkçası.”
“ESKİ AKADEMİK ODA YÖNETİCİSİ FERİDUN TETİK SİYASET YAPIYOR
TMMOB eski İKK Sekreteri‘ne tepkisini sürdüren Aktaş şöyle devam etti;
“Ve işin son kısmı çok daha vahim. Eski bir akademik oda yöneticisinin aleni siyaset yaparak şehrin belediye başkanını zan altında bırakması bence dikkate değer bir durum. Sizin de moderatörlüğünüzde Feridun Bey arzu ederse istediği ortamda bütün detayları kendisiyle paylaşıp, Türkiye’de toplu taşıma işinin en güzel idare edildiği yerlerden birinin Bursa olduğunu kendisine çok net anlatabilirim.”
Aktaş şirkete dönük siyasi bulduğu eleştiriler için Feridun Bey bir bakıma, ‘Hodri meydan’ diyor.
Başkan Alinur Aktaş aynı zamanda BURULAŞ‘ın Yönetim Kurulu Başkanı.
Belli ki, pandemi sonrası tüm ana kentlerdeki taşıma şirketlerinin yaşadığı mali sıkıntının sadece BURULAŞ üzerinden siyasete malzeme yapılmasından rahatsız.
Buna ilişkin düşüncelerini de bizimle paylaştı.
BURULAŞ Bursa‘daki toplu ulaşımın bel kemiği.
Şirketin yıpratılmasına Aktaş’ın gönlünün razı olmayacağını düşünüyoruz.
Bursa‘da yasa gereği taşınan yolcunun yarıdan fazlasının ücretsiz ve indirimli olduğu bir oranlarla BURULAŞ‘tan yüksel kârlar beklemek hayalcilik olur.
Kentin lastik tekerlekli ve raylı sistemini ayakta tutmak kolay bir iş değil. BURULAŞ‘ın zor süreçte kendisiyle birlikte özel toplu taşıma esnafını da sistem içinde tutmak için yüz milyonlarca lira buraya da kaynak aktarmak durumunda kaldığını biliyoruz.
Kaldı ki, daha evvel de değindik. Son vergi ve akaryakıt artışlarından sonra bu işin sürdürülebilirliği bile kolay olmasa gerek.