Olay Gazetesi Bursa

Kömürden sıvı yakıt elde edilmesi

Geçen yıl ‘Demirtaş Termik Santrala Hayır Platformu’ nun Kimya Müh. Oda Başkanı Sn.Ali Uluşahin Başkanlığında düzenlediği çalışmada görüşlerimi açıklamış bu konuda yakın çözümün rüzgar enerjisi olacağını ortaya koymuştum. Bursa’nın kömür kaynakları nedeni ile 2. genel çözümün kömürden akaryakıt elde edilmesidir. Demirtaş’a yeni bir Termik Santral kurulmamalıdır. Yerine Orhaneli Santralına yapılacak yatırımla kömürden sıvı gaz elde […]

Geçen yıl ‘Demirtaş Termik Santrala Hayır Platformu’ nun Kimya Müh. Oda Başkanı Sn.Ali Uluşahin Başkanlığında düzenlediği çalışmada görüşlerimi açıklamış bu konuda yakın çözümün rüzgar enerjisi olacağını ortaya koymuştum. Bursa’nın kömür kaynakları nedeni ile 2. genel çözümün kömürden akaryakıt elde edilmesidir. Demirtaş’a yeni bir Termik Santral kurulmamalıdır. Yerine Orhaneli Santralına yapılacak yatırımla kömürden sıvı gaz elde edilmesi projesi hayata geçirilmelidir. Çözüm için Demirtaş Sanayi Bölgesine kömür yerine sıvı gaz üretilip taşınmalıdır.

Yapılan hesaplamaya göre, günde 2 bin ton,’’Orhaneli ve Keles kömüründen’’ 3.400 kalori ısıl değerli kömür kullanıldığında, 5 bin varil akaryakıt elde ediliyor. Türkiye’ deki kömürün çoğunluğunun ısıl değeri 4000 kilo/kaloriden düşüktür. Düşük kalorili kömürün tek olumsuz yanı ise miktar olarak daha fazla kullanılması. Bu da yapılacak tesisin boyutunu ve ilk maliyetini etkiliyor. Kömürden petrol iki yöntemle üretiliyor. Birinci yöntemde, kömür bazı solventlerle doğrudan sıvılaştırılıyor. Fakat o elde edilen sıvı yakıt rafine edilmek zorunda, yani ham petrol gibi, sonrasında rafinasyon gerektiriyor. Bu yöntem bugün dünyada hemen hemen hiç kullanılmıyor. İkinci yöntemse, dolaylı yöntem, yani hidrojenizasyon. Burada kömür önce gazlaştırılıyor. Elde edilen gaz temizleniyor; kükürt, azot ve diğer zararlı maddeler alınıyor. Bu temiz gaz “Fischer Tropsch (FT) Sentezi”ne tabii tutuluyor. Yani gaza hidrojen veriliyor. Ayrıca bu yönteme gazlaştırma da deniliyor. Burada değişik katalizörler kullanılıyor. Bu katalizörün cinsine göre, benzin, dizel, jet yakıtı elde edilebiliyor. Bu yöntemle üretilen yakıt son derece temiz. Sonrasında herhangi bir işlem gerektirmiyor. Burada sadece yakıt üretilmiyor, ayrıca dışarıya ısı da çıkıyor, ısıdan da buhar üretilip, enerji santrali de çalıştırılabiliyor.

Necmettin Şengül

 

Trilye’nin itfaiye ihtiyacı

 

Trilye bin 660 nüfus ve 700 haneli. Evlerin yüzde 70’i ahşap ve tarihi bina. Olası yangınları önlemek için acilen itfaiye birimine ihtiyaç var. Mahallemiz sert poyraz rüzgarına da açık. Bu nedenle çıkabilecek bir yangında korkunç sonuçlar yaşanabilir. Bir imza kampanyası açtık. Topladığımız imzaları Mudanya ve Büyükşehir Belediyelerine vereceğiz. Bu önemli sorunun giderilmesini bekleyeceğiz.

Süleyman Alkız (Trilye Mah. Muhtarı)

 

ŞİKAYET KUTUSU

 

Büyükşehir Belediyesi Buttim ve eski çöplük yanına yaptığı köprülü kavşaklarla tarfiği epey rahatlattı. Ancak hala sıkıntı veren yerler var. Bunlardan biri de yeni yapılan Büyükşehir Belediye binasının batısındaki eski Yalova yolundaki eski hipodrom kavşağı. Bu kavşak gündüz saatlerinde adeta felç durumda, trafik kilitlenmekte. Kavşağın etrafında boş alanlar var ve mevcut birkaç bina da eski. Yani yeni yapılaşma olmadan birkaç istimlakla köprülü kavşak yapılabilir.

İsminin yayımlanmasını istemiyor

X

Yalova’dan geldim, 72 yaşındayım. Daha önceden aldığım Bukart’ımın vizesi dolmuştu fırsat bulup halledemedim. 9 şubatta saat 16.00’da terminalde bindiğim 94 hat nolu otobüs şoförünün sert sözleriyle karşılaştım, bu yaşta çok ağrıma gitti, bana yolculuk boyunca söylendi durdu, buna ne hakkı var? Ayrıca yine terminalde yoldan karşıya geçerken 97 nolu otobüs şoförü beni görmesine rağmen hızını kesmedi az daha aracın altında kalıyordum. Şoförlerimizi böyle mi yetiştiriyoruz​?

Mehmet Çetin