Türkiye’de katlı köprülerimiz (üstü karayolu, altı ise demiryolu olarak yapılan ve kullanılan) yok denecek kadar azdır.
Bunu da seyahat ettiğim en küçük ülkeler olan Yunanistan, Bulgaristan, Romanya, Avusturya, Çekya, Slovakya ve Macaristan’daki nehirler ve özellikle Tuna Nehri üzerine yapılmış katlı yollarda gördüm.
Bizden çok önce bu konu üzerinde durularak, düşünülerek 2. Dünya Savaşı’ndan sonra çalışmalar yaparak gerçekleştirmişler.
İstanbul Boğazı’ndaki köprülerin hepsinde yapılması ve uygulanması gereken projeler yapım aşamasında değerlendirilmemiş ve düşünülmemiştir. Ne yazık ki, bugün aynı hatayı, trafikte yaşanan sorunlardan anlamış olduk.
En son yapılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde bu uygulamayı yaparak güzel bir adım attık.
Ancak, maalesef bu güzel adımın devamının 18 Mart Çanakkale Köprüsü’nde yapılmadığını görmekteyiz.
Bu 18 Mart Çanakkale Köprüsü’nde de, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde olduğu gibi bir uygulama yapılsaydı birçok yararı olacaktı.
Türkiye’ye Batı sınırından giren herkesin İstanbul’a gelme zorunluluğu ortadan kaldırılmalıdır. 2016 yılı sonu itibarıyla Kapıkule’den giriş yapan araç sayısı 1,3 milyondur. Bunun 1 milyona yakını İstanbul’da hiç bir gerekçesi olmadığı halde zorunlu dolaşarak Ege ve Akdeniz’e geçmektedir.
Bu nedenle İstanbul yolunu kat edip de Ege ve Akdeniz’e gitmek zorunda kalmamalıdır.
Amaç, insanların yaşamını kolaylaştırmak ise Edirne’den itibaren Tekirdağ’a kadar yeni otoban yolu yanında Çanakkale Köprüsü’ne kadar demiryolu hattı eklenerek Balıkesir’e kadar uzatılmalıdır.
18 Mart Çanakkale Köprüsü de katlı olarak yapılarak, (altı demiryolu, üstü otoyol olarak) hizmet vermesi halinde, düşük maliyetle oldukça güzel, faydalı hizmet gerçekleştirilmiş olacaktır.
Devamında ise mevcut Bandırma ya da Balıkesir bağlantılı İzmir ve Antalya’ya kadar hem karayolu hem demiryolu yapılması halinde, araştırmalara göre küçük araç, kamyon ve TIR trafiğindeki azalma İstanbul trafiğini % 15 civarında rahatlatırken, Bursa – İstanbul trafiğini de %8 oranında azaltacak ve yolculuk yol mesafesi de asgari 150 km kısalacaktır.
Bu duygu ve düşüncelerimi değerlendirmeleri dileğimle, yetkililerimizin dikkatine sunuyorum. Saygılarımla.
Necmettin ŞENGÜL
Sokaktaki çöpler ve yabani otlar
Demirtaş Sakarya Mahallesi 1101. Sokak’ta her tarafta çöp ve yabani otlar bulunmakta.
Osmangazi Belediyesi temizlik birimlerinin bu bölgeyle ilgilenmesini, gerekli bakımı yapmasını rica ediyorum.
Mümin DÜNDAR