Olay Gazetesi Bursa

1-7 Kasım Disleksi Farkındalık Haftası

1-7 Kasım Disleksi ile farkındalık haftasında çeşitli etkinliklerle disleksi hakkında farkındalık çalışmaları yapılıyor. Ben de bu farkındalığa katkı sunmak adına kısa bir paylaşım yapmak istiyorum sizlere. Disleksi nedir? Disleksik olanlar harfleri nasıl okuyorlar? Disleksi, akıcı okuma ve okuduğunu anlama sorunuyla kendisini gösteren nörolojik temelli bir öğrenme güçlüğüdür. Temelinde sesleri fark etme, çözümleme, harfe dönüştürme, işitsel […]

1-7 Kasım Disleksi ile farkındalık haftasında çeşitli etkinliklerle disleksi hakkında farkındalık çalışmaları yapılıyor. Ben de bu farkındalığa katkı sunmak adına kısa bir paylaşım yapmak istiyorum sizlere. Disleksi nedir? Disleksik olanlar harfleri nasıl okuyorlar?

Disleksi, akıcı okuma ve okuduğunu anlama sorunuyla kendisini gösteren nörolojik temelli bir öğrenme güçlüğüdür. Temelinde sesleri fark etme, çözümleme, harfe dönüştürme, işitsel kısa süreli bellek ve hızlı isimlendirme sorunları vardır.

İlk kez 1881 yılında tanımlanan bu bozukluk, Dünya Nöroloji Federasyonu tarafından “geleneksel eğitim ortamında, yeterli zekÓAya ve sosyokültürel fırsata sahip olmasına rağmen, okumayı öğrenme güçlüğü ile kendini gösteren bir bozukluk” olarak tanımlanmıştır.

Disleksi, zihinsel bir yetersizlik değildir ve zekâ ile ilişkisi yoktur. Hatta disleksi olanlar farklı özel yeteneklere sahip olabilirler. Dünyaya ve bilime yön vermiş bilimadamlarının bazılarının disleksi olduğunu biliyor muydunuz? (Örnk. Albert Eistein, Leonardo da Vinci.)

Dislekside erken tanı çok önemlidir. Çoğunlukla ilköğretime başlama yaşından fark edilir. Erken tanı ve aile desteği ile okuma düzeylerinin takip edilmesiyle daha akıcı okuma davranışı kazandırılabilir. Bu nedenle öğrencisinde akademik bir farkındalık hisseden öğretmenin çocuğu iyi gözlemlemesi ve önyargıdan uzak teşhise yönelik bir tutum izlemesi çocuğun geleceği için çok önemlidir.

Disleksiklerin Eğitim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar

Disleksi olan çocuklar eğitim sürecinde birçok zorluk yaşamaktadırlar. Yazma ve hızlı okuma gerektiren sınavlarda başarısız olabilirler. Kötü yazıları ve imla hataları nedeniyle öğretmenlerinden uyarı alırlar. Bu çocuklar, sembollerle ilgili problemler yaşadıkları için, matematik dersindeki sembolik göstergeleri ve kavramları algılamakta da güçlük çekerler. Ayrıca ezberleme güçlüğü yaşadıkları için sayıları sırasıyla düz ve ters sayma, basit toplama işlemlerin sonucunu hızlı söyleme, çarpım tablosunu hatırlama gibi becerilerde de zorluk çekerler. Disleksiklerin ezberleme güçlüğü, dil bilgisi kurallarını öğrenmede de sorun yaşamalarına neden olur.

Disleksi olanlar harfleri nasıl görüyor?

Disleksik çocuklar okuma yaparken oldukça zorlanırlar. Okuma sırasında zorlanmalarına sebep olan durumu betimlediklerinde; harflerin aralarının açıldığından, harflerin bulanıklaştığından ve hareket ettiğinden bahsederler.

Eğitimcilerin ve öğretmenlerin bu tür durumlarla karşılaştıklarında neler yapabilecekleri konusunda eğitilmeleri de çocuğun akademik eğitimi açısından çok önemlidir.

Bu arada, disleksi bir çocuğun yaşamını anlatan bir film önerebilirim eğitimcilere ve hatta velilere. Eminim, çevrenizde ve sınıfınızda gördüğünüz çocuklara bakışınız daha bir farklı olacaktır. (Yerdeki Yıldızlar-Her Çocuk Özeldir)… Şimdiden iyi seyirler.
Öğrenci Velisi

Yoğunluğa bağlı olarak ek seferler devreye girmektedir

Olay gazetesi 18/10/2016 tarihli Söz Sizde köşesinde, “1K ve 2G balık istifi” başlıklı yazı ilgili birimler tarafından incelenmiştir.

1/K hattı Kestel-Ankara Yolu-Şevket Yılmaz Dev.Hs. ve 2/G Hattı Gürsu-Ankara Yolu-Şevket Yılmaz Dev.Hs. güzergâhlarında hizmet vermekte olup, Şevket Yılmaz kalkışlarında Gürsu Kavşağı’na kadar ortak güzergâh kullanılmaktadır. Bu hatlarda 12 metrelik otobüslerle zirve saatlerde 5 dk, gün içinde de 10 dk sefer frekanslarında dönüşümlü çalışmaktadır. Tüm büyükşehirlerde olduğu gibi toplu taşımada zirve saatlerde, gün içi hizmet konfor seviyesinin tam olarak sağlanması mümkün olamamaktadır. Yolcu sayılarındaki değişiklikler Bütünleşik Bilet Sistemi verilerinden takip edilmekte ve yoğunluğa bağlı olarak kısa vadede takviye seferler devreye girmektedir. Uzun vadede ise mevsimsel değişikliklere bağlı olarak planlama yapılmakta ve sefer frekansları sıklaştırılmaktadır. Bilgilerinize sunar, iyi çalışmalar dileriz.
Büyükşehir Belediyesi
Basın ve Halkla İlişkiler Şube Müdürlüğü