Olay Gazetesi Bursa

Vatandaşın kafası niye karıştı?

Tüketicinin kafası yine karışmış görünüyor! Nasıl mı? Ekonomik açıdan önemli göstergeler arasında yer alan Tüketici Güven Endeksi ağustosta başını aşağı çevirdi. Elbette çıkış olduğu gibi düşüşleri de normal karşılama lazım aslında. Nitekim temmuza oranla endekste yüzde 0,3’lük sınırlı bir düşüş söz konusu. Ama çıkış trendinin kısa kalması yanında… Ağustos gibi pozitif bir ayda yükselişe ara […]

Tüketicinin kafası yine karışmış görünüyor!

Nasıl mı?

Ekonomik açıdan önemli göstergeler arasında yer alan Tüketici Güven Endeksi ağustosta başını aşağı çevirdi.

Elbette çıkış olduğu gibi düşüşleri de normal karşılama lazım aslında.

Nitekim temmuza oranla endekste yüzde 0,3’lük sınırlı bir düşüş söz konusu.

Ama çıkış trendinin kısa kalması yanında…

Ağustos gibi pozitif bir ayda yükselişe ara verilmiş olması.

Geleceğe dair soru işaretlerinin vatandaşın kafasında belirdiğini gösteriyor.

Ve kafa karışıklığının izleri detaylara baktığımızda görünmekte.

Özellikle gelecek 12 aydaki tasarruf etme ihtimalini endeksin yüzde 4 düşüşe imza atması…

Harcama kalemlerindeki artış endişesini öne çıkarıyor.

Çünkü maddi durum beklentisinde bir değişim yokken tasarrufa dair endişelerin tırmanması pahalılık kaygısını yansıtıyor!

Neticede tek haneye inmiş gibi görünse de hala yüksek seyreden tüketici enflasyonundaki gidişat temel kaygı nedeni olarak görünüyor.

Vatandaş yüksek seyreden fiyatların alım gücünü törpülenmesi nedeniyle gelecek aylarda tasarruf edememe endişesine kapılmış vaziyette.

Diğer tarafta ise bu yıl belli bir başarı sağlanan işsizliği azaltma konusundaki kanaatlerin değişmeye başlamış olması dikkat çekiyor!

Önümüzdeki bir yıl itibarıyla işsizlikte azalma bekleyenlerin sayısındaki azalma değişimin işaretini veriyor bizlere.

Çünkü bu kritik endekste de yüzde 2,6’lık azalma söz konusu.

Yani istihdam cephesine dair bakış genel tüketici güvenini aşağıya çeken bir unsur haline gelmiş!

 

Enflasyon ve işsizlik kaygısı giderilmeli

 

Öte yandan yılın 2. yarısı itibarı ile pozitif nitelik taşıyan istatistiki veriler de var.

Mesela ağustosta ayında genel ekonomik durum beklentisi yüzde 2,3 artışla 97,9 puan seviyesine çıkmış durumda.

Gelecek 12 ayı sorgulayan anketin böyle bir sonuç vermesi…

Genel ekonomik tabloya dair iyimserliğin korunduğunu göstermekte.

Yani iş bulma ve harcamaları kontrol etme konusunda kaygılar tüketicinin kafasını karıştırırken genel gidişat umut vermekte!

Dolayısıyla özellikle enflasyonla mücadelenin daha fazla önem kazanması.

Ve yavaş yavaş rölantiye giren istihdam seferberliğinin tekrar canlandırılması…

Yılın ikinci yarısı için olduğu gibi 2018 adına da temel öncelik olmalı!

Çünkü…

Yaz aylarında mevsimsel destekle de gerileyen işsizlik ve enflasyonun…

Sonbaharla birlikte yeniden başkaldırıp vatandaşın canını yakması hayli güçlü bir ihtimal.