Olay Gazetesi Bursa

Tüketici kendini dolara endeksledi

Ekonominin en temel göstergelerinden biri tüketici davranışlarıdır. Bu nedenle tüketici eğilimlerini ölçmek… Ekonomik rotayı belirlemede ciddi bir kolaylık sağlar. TÜİK’in Merkez Bankası ile ortaklaşa yaptığı tüketici güveni araştırmasının… Ortaya çıkardığı endeks de önemli kriterler arasında yer alıyor! Çünkü… Tüketici güven endeksi vatandaşın beklentilerini ölçerek… Hem ekonomi yönetimine alacağı kararlarda yol göstermekte… Hem de yatırımcılara reel […]

Ekonominin en temel göstergelerinden biri tüketici davranışlarıdır.

Bu nedenle tüketici eğilimlerini ölçmek…

Ekonomik rotayı belirlemede ciddi bir kolaylık sağlar.

TÜİK’in Merkez Bankası ile ortaklaşa yaptığı tüketici güveni araştırmasının…

Ortaya çıkardığı endeks de önemli kriterler arasında yer alıyor!

Çünkü…

Tüketici güven endeksi vatandaşın beklentilerini ölçerek…

Hem ekonomi yönetimine alacağı kararlarda yol göstermekte

Hem de yatırımcılara reel ekonomide ve piyasalarda atacakları adımlar için ipuçları vermekte.

İşte bu yüzden 2016’nın ilk endeks verilerinin…

Pek de iyimser bir tabloyla karşımıza çıkmamış olması düşündürücü!

Aralık 2015’te 73,58 seviyesinde olan tüketici güven endeksi…

Ocak 2016’da yüzde 2,7 gerileyerek 71,62 düzeyine inmiş durumda.

Görünen o ki; dünyadan esen sert rüzgarlar vatandaşın gözünü korkutmuş!

Ve neticede siyasi istikrarla ekonomiye destek paketlerine rağmen…

Tüketicinin ekonomiye bakışı negatife dönmüş.

Burada doların seyri ve tüketici güveni arasında…

Son aylarda ortaya çıkan ilişkiye de dikkat çekmekte fayda var.

Çünkü doların hızla yükseldiği…

Ve özellikle 3 TL’nin üzerinde seyrettiği dönemlerde…

Tüketici güveni dip yapmakta!

Tam tersi, yani dolar düşerken ise vatandaşın ekonomiye olan güveni artıyor.

İstatistiklerin yansıttığı bu tablo…

Toplumun ne kadar dolarize olduğunun da bir göstergesi aslında!

Neticede dolarla doğrudan işi olmayan bile…

Yönünü dolara endekslemek zorunda kalıyor artık.

 

Beklentilerdeki tuhaflıklar

 

Ocak ayı verilerinin ortaya koyduğu bir başka gerçeklikse…

Vatandaşın bireysel ekonomisiyle genel ekonomik gidişatı…

Birbirinden epey ayrık görmesi!

Nasıl mı?

Hanenin maddi durum beklentisi endeksinin yüzde 1,1 düşüş kaydetmesine karşın…

Genel ekonomik durum beklentisi endeksi, yüzde 4,3 gerilemiş ocakta.

Gelecek 12 aya ait beklentileri içeren bu istatistiki karşılaştırma…

Ülkedeki gidişatın kendi gelir durumlarını fazlaca etkilemeyeceği gibi…

Tuhaf bir algıyı gözler önüne seriyor!

Üstelik ekonomik beklenti kötüye giderken işsiz sayısı endeksinin yüzde 6,2 azalması gibi…

Çelişkili bir görüntü de var vatandaşın beklenti anketinde.

 

Enflasyon sepeti acıtacak!

 

2016’ya enflasyon sepetini yenileyerek girdi TÜİK.

Bu yıl, TÜFE hesaplanırken 924 ürün ve hizmet çeşidi dikkate alınacak.

Sepetin yeni üyeleriyse hayli ilginç.

Hem batıdan hem doğudan katılım var!

Üstelik enflasyon sepeti vatandaşın canını sadece fiyatlarla yakmayacak.

Çünkü acısıyla meşhur çiğ köfte de tüketici fiyatlarının belirleyicileri arasında artık!

Çiğ köftenin sepetteki rakibiyse pizza…

Tek parça vurgusu yapılan elbise de yakın mercek altında.

Ve anlaşılan vatandaşın adliyelik işleri epey artmış olmalı ki;

avukatlık ücretleri de TÜFE sepetinde kendine yer bulmuş!

Sepetten bakarak vatandaşın ruh halini daha farklı analiz edecek değişiklikler de yapmış TÜİK.

Vatandaş kendini alkol ve tütüne daha fazla vermiş anlaşılan…

Çünkü TÜFE’deki bu grubun ağırlığı yüzde 4,98’e çıkarılmış!

Yani enflasyon rakamının yirmide birini sadece alkol ve tütün belirliyor artık.