Türkiye’nin sanayi lokomotiflerinden Tofaş’ı yakından tanıma fırsatı bulduk.
Yaklaşık 6,5 saatlik fabrika ziyaretinde…
Tofaş’ın nereye gittiğini anlamaya çalıştık!
Kalıptan başlayıp, presiyle, gövde yapımıyla, montaj hatlarıyla…
Ve kuruma birçok ödül kazandıran 700 mühendisin mekanı Ar-Ge Merkezi‘yle devam eden gezimizde…
Tofaş ailesinin kente ve ülkeye katkısını gördük.
“Minimum zamanda maksimum iş”…
Ve “dar alanda çok iş” prensipleri…
Tüm çalışanlardan gelen yaratıcı fikirle buluşuyor Tofaş’ta.
Mesela maliyet azaltıcı otomasyon dedikleri uygulamalar…
Hem zaman tasarrufu, hem de kalite artışı sağlamakla kalmayıp…
Çok ciddi maliyet avantajları sağlamış.
Ama asıl Endüstri 4.0’la yüzlerce robotun çeşitli yazılımlarla birbiriyle nasıl paslaştıklarına şahit olduk.
Yani kamuoyunda çok konuşulan Endüstri 4.0, Tofaş’ta olağan hale gelmiş bile!
Sonuçsa günde bin 500 yani 55 saniyede bir aracın üretilmesi!
Yani Türkiye’nin 2016’daki üretim ve ihracat rekorları.
384 bin adetlik üretim ve 279 bin 537 adetlik ihracat.
Ve 3,2 milyar dolarlık ihracat geliriyle de…
Bursa’nın 2016’daki toplam ihracatının yüzde 25’ni tek başına sağlamış Tofaş.
Sektörün geçen yılki 2 milyar dolarlıklık dış fazlasının 1 milyar dolarını da gerçekleştirmiş!
Neticede Tofaş, geçen yıl 3 bin kişilik alımla 10 bin kişiyi aşan doğrudan çalışan sayısı yanında…
Yan sanayiyle birlikte 60 bine yakın Bursalıya iş yaratmış durumda.
Bütün bu rakamların özetiyse Tofaş’ı aynı zamanda…
Fiat Chrysler grubunun dünyadaki 164 fabrikası içinde…
En yüksek kalite, verimlilik ve üretim rakamlarıya “altın fabrika” statüsü kazandırmış!
Endüstri 4.0 ve Ar-Ge’nin kazancı
2017’de üretim, ihracat ve istihdamda yeni rekor beklentisi öne çıktı!
“Türk otomotiv sanayinde yapılmamış rakamları yaptık.
Bu rekor rakamları kim kırar? Bir biz kırarız, başka kıran olur mu? Onu bilmiyorum.
2017’de 430 bin adetlik üretime ulaşacağımızı öngörüyoruz.
Bu sene 400-500 kişiye yeni istihdam olanağı sağlayacağız”.
Peki ya yeni kapasite ihtiyacı?
“2-3 sene içinde herhangi bir kapasite açığımız olmayacak.
Yeni bir proje içinse şu anda bizim fabrikada yerimiz yok.”.
Eroldu’nun parasal başarı yanında ağzından düşürmediği kavramsa Egea ile bütünleşen itibar meselesiydi.
” Egea’nın bereketiyle para da kazanıyoruz ama para dışında itibar kazancı çok daha değerli bir şey oldu.”
10 yılda 3 milyar TL‘lik Ar-Ge yatırımına dikkat çeken Cengiz Eroldu…
Yatırıma ve Ar-Ge’ye devam mesajı verdi!
Peki bu kadar yatırım hangi kaynakla oldu?
“900 milyon Euro’ya yakın kredi borcumuz var.
Sene sonu bilançomuza göre, 2,2 milyar lira nakdimiz var.
Yani aşağı yukarı 600 milyon Euro nakit, 900 milyon Euro da borç var.
Borcun tamamı 5-6 sene vadeli. “.
Eroldu’ya fiyat ve kur beklentilerini de sorduk.
“Ocak sonu itibarıyla yüzde 10’luk bir fiyat artışı var. Tabi kurlar nereye gidecek hep beraber göreceğiz.
Parite riski almıyoruz, kur riski taşımamaya çalışıyoruz. İç pazarda yıl toplamında beklentimiz fiyatların yüzde 10 aşağı gitmesi.”.