Türkiye ekonomisinin lokomotifi ve en büyük döviz kaynağı ihracat…
Ancak, ne yazık ki; 2015 ihracat adına kayıp yıl olarak tarih sayfalarındaki yerini aldı.
Peki neden?
Çevre ülkelerdeki çatışmalar ve ambargolar...
Gelişmekte olan pazarların ivme kaybetmesi…
Gelişmiş pazarlarda artan rekabet ve Euro/dolar paritesinin çakılması…
İhracatçımızın ayağına pranga takan gelişmelerin sadece bir kaçıydı!
Neyse ki; eksi de olsa Uludağ İhracatçı Birlikleri’nin performansı...
Türkiye ortalamasının üstünde gerçekleşti.
Ancak, Bursa’nın emek yoğun sektörleri tekstil ve konfeksiyondaki ihracat rakamları hedefin gerisinde kaldı.
Bu tabloda en fazla paysa dolar karşısında tepetaklak olan Euro’ya ait.
Euro gelirlerinin dolar bazlı olarak kayıtlara geçmesiyle…
Parite kaynaklı yüzde 8 oranında düşüş oluşmakta.
Bursa’nın başta tekstil ve konfeksiyon olmak üzere…
Ağırlıklı olarak Avrupa Birliği’ne ihracat yapması istastiki bir kayba yolaçtı geçen yıl!
Maliyet ve hammadde bazlı sıkıntılar da…
Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği UTİB‘le…
Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhractçıları Birliği UHKİB üyelerinin hedefledikleri rakamlara ulaşmalarını engelledi.
Peki bu iki kritik birliğin yeni yıldaki performansı ne olur?
Başkanlardan aldığımız bilgiler nispeten umut verici.
Nispeten diyorum çünkü dünya ticareti adına kolay bir yıl beklemiyorum.
UHKİB Başkanı Şenol Şankaya da benzer risklere dikkat çekti.
“Hazır giyim sektörünün 2016 yılındaki performansının üzerinde…
Dolar kurunun yükselmesi, bölge ülkelerdeki istikrarsızlık, AB pazarındaki daralma, asgari ücret zammı…
Ve Rusya’yla yaşanan sıkıntıların etkili olmasını bekliyoruz”.
Sohbetimizde özellikle asgari ücretin 2016’nın ana riskini oluşturduğuna vurgu yapan Şankaya…
Sektördeki pamuk kaynaklı sıkıntının da altını çizdi.
“Türkiye’de pamuk üretiminde yaşanan dalgalanmaların üretim maliyetleri üzerinde etkisini sürdürmesini bekliyoruz”.
Ancak, temkinli olunması gerektiğini belirten Şankaya’nın olumlu beklentileri de bir o kadar yüksek!
“Coğrafi konum ve şartlar, etik standartlar, servis kalitesi ve esneklik kriterleri değerlendirildiğinde…
Türkiye tekstil sektöründeki vazgeçilmeyecek yerini korumaya devam edecek”.
AB ve alternatif pazar umudu
İhracatçının fırsatlara odalanması gerektiğine dikkat çeken Şenol Şankaya’ya göre…
Bu yıl Avrupa’dan da ciddi bir destek gelebilir!
“Toplam hazır giyim alımının yüzde 7,5’ini Türkiye’den yapan AB’de…
2016 yılında beklenen parasal genişleme sayesinde yaşanabilecek ekonomik toparlanmanın…
Türk hazır giyim sektörünü olumlu etkilemesini bekliyoruz”.
Şankaya, sektör temsilcilerine 2016’da özellikle Japonya, Ukrayna, Belarus, Polonya, Mısır, Fas, Tunus, Irak gibi alternatif pazarları hedef gösterdi.
Peki sektörün ihracat hedefi ne kadar?
“2016 yılında moda, tasarım ve markalaşma adımlarını hızlandırıp…
Kayıp yaşanan pazarların yerine alternatif pazarlar da ikame ederek…
Yıllık 550 milyon dolar ihracata ulaşmayı hedefliyoruz”.
UTİB Başkanı İbrahim Burkay da tekstil sektörü adına iddialı bir hedef açıkladı.
“Küresel ekonomide yaşanan toparlanma süreci…
Ve bölgesel siyasi istikrarın kademeli olarak tesis edilmesiyle…
Dış ticaretimizin yeniden artış ivmesi kazanacağına inanıyoruz.
2016 yılında 1,6 milyar dolar ihracat hedefliyoruz”.