Olay Gazetesi Bursa

Otomotivde yeni dengeler

Otomotiv yeni bir döneme girdi. Maliyet, fiyatlama ve vergilendirmede… Bugüne kadar dikkate alınan kriterler tek tek devre dışı kalıyor. Neticede arz-talep dengeleri de yeniden şekillenmeye aday görünüyor. Çünkü öncelikle döviz kurlarının yarattığı bir baskı var. Üstelik çok yönlü etkileri olan bir süreçten bahsediyoruz! Dolar bazlı maliyet faktörü… Üretimi tahminlerden ötede pahalılaştırma durumunda. Euro girdileri de […]

Otomotiv yeni bir döneme girdi.

Maliyet, fiyatlama ve vergilendirmede

Bugüne kadar dikkate alınan kriterler tek tek devre dışı kalıyor.

Neticede arz-talep dengeleri de yeniden şekillenmeye aday görünüyor.

Çünkü öncelikle döviz kurlarının yarattığı bir baskı var.

Üstelik çok yönlü etkileri olan bir süreçten bahsediyoruz!

Dolar bazlı maliyet faktörü…

Üretimi tahminlerden ötede pahalılaştırma durumunda.

Euro girdileri de farklı bir tablo sergilemiyor elbette.

Buna karşın 1,05’i gören Euro/dolar paritesi...

İhracat gelirlerinin tırpanlanması anlamına gelmekte!

Otomotiv üreticisinin maliyetlerini iç piyasaya yansıtması da…

Kaçınılmaz bir faktör aşamasına gelmiş görünüyor.

Keza ithal araçların kur farkı nedeniyle…

Otomatik olarak zamlanması da kaçınılmaz gelişmeler arasında.

Kısacası 2017 otomotiv piyasasaının zam yılı olmaya aday!

Ama bu tarihi beklemeyen zamlar da gündemde.

Mesela…

Kafaları karıştıran yeni vergi düzenlemesiyle gelen zamlar gibi!

Artık ÖTV hesaplamak için hesap uzmanı olmak gerekecek.

Çünkü…

Aracın sadece motor silindir hacmine göre yapılan hesap tarih oldu.

Motor hacminin yanında fiyat ve başka bazı kriterler de hesaba girdi.

Ve üstelik bu kriterler birbirleriyle farklı etkileşim oranları içinde.

Yani arada bazı barajlar var.

Neticede ÖTV’si artan da var artmayan da!

ÖTV’leri artan araçlarınsa hayli faklılaşan zam oranları söz konusu.

Kafa karıştırmaya aday bu durumu daha net anlamak üzere…

Düzenlemeyi hazırlayan en yetkili ağıza kulak verelim.

“Aracın fiyatı belli oranlar arasında ise vergiyi aşağıya çektik.

Düşük fiyatlı araçlarda vergi oranlarını düşük tuttuk” diyor Maliye Bakanı Naci Ağbal.

Peki nasıl?

Bakan Ağbal’ın ifadesiyle…

“Düzenlemede bin 600 cc ve fiyatı 40 bin TL’nin altındaki araçlarda vergi artışı yapmadık”.

Haliyle akla “piyasada 40 bin liradan ucuz araç mı var” sorusu geliyor elbette!        

ÖTV hesabı için baz alınan fiyat kriteri vergisiz satış fiyatı olduğundan…

Düzenleme öncesi toplam satış fiyatı 66 bin lira kadar olan araçların…

Vergisiz fiyatının 40 bin TL altına denk geldiği dikkate alınmalı.

 

ÖTV zamları

 

Yani pratikte ÖTV’si zam görmeyecek araç grupları şu an için var!

Ama yeniyılla birlikte maliyet zamlarının gelmesiyle…

Bu kategoride otomobil bulmanın zorlaşacağı da aşikar.

Dolayısyla mevcut çıplak fiyat üzerinden yapılan hesaplamalar…

Araç alımlarında minimum yüzde 3 ÖTV kaynaklı bir zammı karşımıza çıkarıyor.

2017’de ise otomotiv firmalarının yapacağı zamlar…

Yeni sistem dolayısıyla ÖTV kaynaklı bir zammı daha tetiklemiş olacak!

Sözün özü; bundan böyle fiyatları ve vergi yansımalarını takip etmek zorlaşacak.

Lokomotif niteliğiyle öne çıkan otomotiv sektöründeki yeni dengelerse…

Neticede ekonomik büyümeye sunlan katkıyı frenleme ihtimali taşıyor.

 

Reklamda göremediklerimiz

 

Keyifli bir reklam.

Rahmetli Barış Manço‘nun şarkısını…

Otomotiv ihracatına uyarlayan işçiler

Bir milyonuncu aracı gurbete yollamanın gururunu bizlere yaşatıyor.

Hyundai CEO’su Mong Hyun Yoon’un da eşlik ettiği bu mutluluk reklamında eksik birşeyler var sanki!

Çünkü sürekli montaj hattı görüntüleriyle karşılaşıyoruz.

Nerede Ar-Ge departmanları, laboratuvarlar, aracın kalbini ve beynini üretenler?

Yani en önemli kısımlar motor ve akıllı dijital sistemlerin üretimi göremiyoruz.

Özetle gururun fason kısmı bize kalmış!

Acaba çalışanlar bu fason yüküyle şarkı söyleme fırsatı bulabiliyor mu?