Türkiye için kritik sektörlerin başında otomotiv geliyor.
Hem iç pazar hem de ihracatta büyüme dinamiklerinin başındaki bir sektörden bahsediyoruz çünkü.
İç pazar artan fiyatlar ve yüksek faiz baskısı nedeniyle daralama sürecine girmiş durumda!
Dolayısıyla otomotiv pazarımızı cari açık, büyüme ve yatırım çekme potansiyeli gibi sağlıklı kriterleri dikkate alarak büyütmek gerekiyor.
Otomotiv endüstrimizin geleceği ise şu anki verilere göre daha ziyade dış pazar başarısına bağlı!
Çünkü Türkiye’deki üretimin yüzde 80 ihraç ediliyor.
Yani otomotiv sektörü aynı zamanda çok ciddi bir döviz kaynağı konumunda.
Üretimde ithalatın payı olmasına rağmen sonuçta dış fazla veren ve birçok alt sektörü tetikleyen otomotiv.
Döviz girdisinin önemi de bugünlerde fazlasıyla anlaşılmış durumda!
Peki otomotivin nasıl bir döviz katkısı var bugünlerde?
Bu soruyu yönelttiğim Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği’nin Başkanı Baran Çelik’le Ekodinamik Programı’nda yaptığımız sohbette sektörün performansını ve geleceğini masaya yatırdık.
Baran Çelik’in paylaştığı verilere göre ağustos ayı uzun bayram tatili nedeniyle sektörde ihracat daralması yaşanan bir ay olarak kayıtlara geçmiş görünüyor.
“Otomotiv ihracatı ağustosta yüzde 12 azalarak 1,6 milyar dolar oldu. Ancak bu tablo tamamen tatil kaynaklı negatif baz etkisinden kaynaklandı.
Aylık ortalamalara bakıldığında normal iş takviminde 2 milyar doların üzerinde bir rakamın gerçekleşeceği görülürdü”.
Bu olumsuz etkinin eylülde tersine döneceğini belirten Çelik’e göre bu ay otomotiv ihracatında artış rekoru kırılabilir!
Peki ya yılın kalan aylarına dönük beklenti nasıl?
“Otomotiv ihracatı 2018’in ilk 8 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 12 artışla 20,8 milyar dolara ulaştı.
Yan sanayideki ihracat artış hızının yüzde 18’de seyretmesi de önemli bir gelişme.
Yani bir süre önce yukarı yönlü revize ederek 31 milyar dolara çıkardığımız yılsonu hedefimize uygun bir trend hala gündemde.
Bu anlamda geçen yıl kırdığımız rekoru daha da yukarı taşımış olacağız”.
Rusya pazarı tamgaz
Dış pazar geliştirme çalışmalarını hızlandıran OİB, küresel ticaret savaşlarını nasıl değerlendiriyor?
“İhracatımızın yüzde 78’i Avrupa Birliği’ne yapılıyor. Dolayısıyla herhangi bir sıkıntı söz konusu değil.
Ancak, ABD’in Avrupa’ya dönük hamleleri negatif sonuç verirse dolaylı bir etkilenme riski olabilir.
Bu anlamda riskleri azaltmak ve pazarları geliştirmek üzere çalışmalarımız hız kazanmış durumda”
Peki hangi pazarlar öne çıkıyor?
“Birlik olarak 2018‘de 17 yurtdışı organizasyonu gerçekleştirdik.
Özellikle Rusya pazarı hızlı bir gelişim gösteriyor. Yeni bir fuar katılımına kısa süre önce imza attık.
İlk 8 ayda Rusya’ya ihracatımız yüzde 55 artış kaydetti.
Bu pazara dönük çalışmalarımız ağırlık kazanacak.
Keza Afrika ve Uzakdoğu pazarlarında yüksek ihracat artışları söz konusu”.
Sektörel Ar-Ge artıyor
Otomotivcilerin dış pazar geliştirme konseptindeki anahtar unsurlar arasında Ar-Ge ve inovasyon öncelikli yer tutuyor.
“OİB olarak düzenlediğimiz Ar-Ge proje pazarı ve komponent tasarım yarışmaları çok etkin biçimde yenilikçiliği teşvik ediyor.
Ar-Ge mühendisi yetiştirme konusunda da önemli çalışmalarımız mevcut.
Peki ya yerli marka?
Türkiye’nin kendi otomobil markasını yaratmak üzere attığı adımların önemine vurgu yapan Çelik, projenin hem iç pazar hem de ihracata büyük bir ivme katacağını vurguladı.