Olay Gazetesi Bursa

Meyve ve sebzenin zorlu ihracat yolculuğu

Türkiye’nin tarımsal ihracatı büyük öneme sahip. Çünkü yabancı girdisi pek çok sektöre göre daha düşük. Yani dış ticaret fazlası verme potansiyeli hayli yüksek. Ancak istenilen seviyelere henüz gelemedik. Peki neden? Gereken adımlar atılırsa nasıl bir tablo oluşur? Geniş bir perspektifi içeren bu soruların yanıtını Bursa adına özellikle önem taşıyan meyve sebze ihracatı üzerinden değerlendirerek Uludağ Yaş Meyve Sebze […]

Türkiye’nin tarımsal ihracatı büyük öneme sahip.

Çünkü yabancı girdisi pek çok sektöre göre daha düşük.

Yani dış ticaret fazlası verme potansiyeli hayli yüksek.

Ancak istenilen seviyelere henüz gelemedik.

Peki neden? Gereken adımlar atılırsa nasıl bir tablo oluşur?

Geniş bir perspektifi içeren bu soruların yanıtını Bursa adına özellikle önem taşıyan meyve sebze ihracatı üzerinden değerlendirerek Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB) Başkan Yardımcısı Senih Yazgan’la sektörel ihracatı mercek altına aldık.

Sektörel ihracatın yıllık 2,3 milyar dolar civarı seyrettiğine dikkat çeken Yazgan, bazı adımların atılmasıyla bu rakamın rahatlıkla 5 milyar dolara yaklaşacağını öngörüyor.

Nasıl mı?

“Öncelikli sorun üretim ölçeğimizde yatıyor.

Sağlıklı ve pazarlanabilir ürün için üretim ölçeğinin yüz dekarlar seviyesine yükseltilerek artırılması gerekiyor!

Üretimde ayrıca geleneksel anlayışın yerine pazarlardaki değişime ayak uyduran bir stratejinin öne çıkması lazım.

Bir de potansiyel pazarlarla karantina sözleşmelerinin biran önce yapılması şart.

İklim değişikliklerine karşı da üretim ve pazarlama reflekslerimizin geliştirilmesi gerekmekte.”.

Senih Yazgan’a göre teşviklerin ürün kalıntısına bağlı kaliteye bakılarak verilmesi ihracatı anlamlı bir katkı sağlayabilir.

Peki dış pazarların kendine özgü sıkıntıları var mı?

“Amerikan pazarı çok zorlu bir pazar. Zorluk teknik kriterlerden ziyade siyasi yaklaşımla ithalat yapmalarından kaynaklanıyor.

Alım kararlarını başka beklentilerin yerine gelmesine göre veriyorlar!

Avrupa’da giderek düşürülen ilaç kalıntı limitleri büyük sorun durumda.

Uzakdoğu pazarlarını ise yeni yeni keşfediyoruz.

Ve her pazarın da kendine göre farklı beklentileri var”.

 

Bursa siyahı tırmanışta

 

Bursa’nın son dönemde hangi ürünleri öne çıkıyor?

Bana göre Bursa’nın şu anda gerçek bir ‘incisi’ var. O da siyah incir.

Girdiği her pazarda çok başarılı oluyor.

Son olarak Dubai pazarına giriş yaptık.

Geçtiğimiz günlerde Hong Kong’ta gerçekleşen 4 günlük fuarda tüm tanıtım ürünümüz birbuçuk günde tükendi.

Tatmak isteyenlere ürün yetiştiremedik!

Başta Çin olmak üzere Uzakdoğu pazarı çok önemli bizim için”.

           

Çinli şef ekimde Bursa’ya geliyor

 

Yazgan’a göre Çin pazarını fethetmekse çok yönlü bir iş!

Çünkü bir yanda ikili ticaret anlaşmalarının uygun kriterlerde gerçekleşmesi…

Diğer yanda da Çinlilerin damak tadına göre başarılı tanıtımların hayata geçmesi gerekiyor.

Hong Hong’u Çine’e giriş kapısı olarak belirleyip bir seferbelik başlattık.

Siyah incirle neler yapılabileceğine dönük bir tanıtım süreci de işliyor.

Bu çerçevede talk showları olan, sinema oyunculuğu da yapan Çin’in en ünlü şefini Bursa’ya getiriyoruz!

Bursa’nın siyah inciri nasıl bir üründür, nasıl tüketilir, nasıl tatlısı yapılır?

Bunları görecek ve tanıtımını yapacak.

Bu dev pazar için ciddi adımlar atıyoruz. Eğer gelip de kalıntı sorununa takılmazsak büyük bir ihracat kapısı açılacak demektir”.