Marmarabirlik 2017-2018 dönemi ürün alımlarına çarşamba günü başladı.
Peki bu sezon öne çıkan unsurlar neler?
Kurumsal anlamda Marmarabirlik tatminkar bir performans sergiliyor mu?
Bu sorulara yanıt bulmak üzere Marmarabirlik Başkanı Hidamet Asa’ya misafir olduk.
Alım fiyatlarında üreticiyi memnun eden artışlara imza atan Asa ile…
Bir yandan üretim tesislerini gezdik bir yandan da Ekodinamik programında
alım dönemiyle sektördeki gidişatı masaya yatırdık.
Söyleşide öne çıkan unsurlara geçmeden önce…
Sınır ötesindeki askerimize ulaşacak ürünlerin yola çıktığı haberini paylaşalım.
Başkan Asa, Milli Savuna Bakanlığı ile yapılan görüşmelerin olumlu sonuçlandığını açıkladı.
“Yetkililerle yapılan görüşmelerimiz olumlu neticelendi. Ve askerin tüketimi için zeytin sevkiyatına başlandı.
Öncelikle Fırat Kalkanı’nda görev yapan askerimize ulaştırmak üzere 20’er gramlık vakumlu paketlerde zeytin sunumu söz konusu.
Toplam ağırlığı 36 tonu bulan bir milyon 800 bin paket zeytin ordumuzun hizmetine sunulmuştur”.
Bu bilgiyi paylaşmanın gururunu yaşayan Hidamet Asa, yüzde 30 seviyesindeki alım fiyatı verebilmenin de keyfini yaşıyor aynı zamanda.
“Tavan fiyat 9 Lira 80 kuruş bazı kalibre türlerinde yüzde 36’ya varan artış yaptık alım fiyatlarımızda.
Üstelik ürün bedellerinin yüzde 80’i peşin olarak haftalık periyotlarda ödenecek.
Üreticiyi destekleyen adımlarımız artarak devam edecek”.
Peki Marmarabirlik bu performansa nasıl ulaştı?
“Piyasa gerçekleri doğrultusunda sağlıklı bir büyüme stratejisine gidildi.
Ar-Ge ve inovasyona ağırlık verilirken büyüyen ürün yelpazesi iç pazarla birlikte dış pazarlarımız da gelişmesini sağladı.
Kısacası yaptığımız çalışmalar neticesinde son 7 yılda ezber bozuldu, tabular yıkıldı.
Geldiğimiz noktada kota uygulamadan sınırsız alım yapıyoruz.
2010’dan bugüne 1 TL bile kredi kullanmadan ürün alımı yapıldı. Ürün bedelleri zamanında ödendi.
Görev dönemimizde kurum zarar etmedi.
Ve neticede ilk defa kendi öz kaynaklarımızla bu yıl 17 milyon lira kar payı dağıtımı yaptık”.
Öne çıkan yatırımlar
Döneminizde hangi yatırımlar öne çıktı?
“Geleceğimize, kooperatiflerimize ve entegre tesislere yönelik 65 milyon lirayı bulan çeşitli yatırımlar yaptık.
Yeni yatırımlar da tüm hızıyla sürüyor.
Mesela 70 bin ton depolama kapasitesinin 90-100 bin tonlara ulaşması hedeflenmekte.
Entegre tesisler günlük üretim kapasitesinin yılda 50 bin tonlara çıkarılması için çalışmalar sürüyor.
2009’dan bu yana yüzde 75 oranında artış sağlanan satışlar 40 bin ton bandına ulaştı. Yani geçmişte ürün almamak için kota uygulanırken şimdi ürün alabilmek için alternatifler arıyoruz”!
Turquality program desteğini aldık
Dış pazarlarda durum nasıl peki?
“2010’dan önce 18 ülkeye ihracat yapılırken, bugün 54 ülkeye ihracat yapan Marmarabirlik 5 kez üst üste sektörün ihracat şampiyonu olmuştur.
Avrupa’ya açılım hız kazanırken Japonya pazarına bile açılım gerçekleşti”.
Asa ve ekibi dünya çapında bir marka olmak üzere de devletin Turquality program desteğini almış!
“Marmarabirlik’in ihracatına çok büyük katkı sağlayacak ve aynı zamanda global bir marka olma yönünde ilerleyeceğimize inandığımız Turquality destek programına başvurumuz olumlu sonuçlandı.
Bu süreç Marmarabirlik’in marka gücüne güç katacaktır.
Bir de yeşil zeytin için AB ve Bakanlık destekli IPA hibe projemiz Bakanlıkça onaylandı. Sıra Brüksel’de”.