Uzun tatillerin ekonomik faturası üretim ve ihracatta kendini gösteriyor.
Mesela 9 günlük Kurban Bayramı tatili ihracatta yüzde 6,5’lik daralmaya yolaçtı ağustosta!
Oysa ki; Türkiye İhracatçılar Meclisi rakamları 2018’de şimdiye kadar aylık bazda artış çıkarmıştı karşımıza.
Yani bayram tatilinin uzatılması 2017’nin ağustos ayına oranla ciddi bir negatif baz etkisine yolaçtı.
Aylık 12,4 milyar dolarlık dışsatım ağustos adına yetersiz bir rakamı temsil ediyor.
Neyse ki; bu olumsuz baz etkisi kısmen de olsa eylül ayı rakamlarında devredışı kalacaktır.
Ancak yılın ilk 8 ayı itibarıyla ihracat artış hızının yüzde 5,3 seviyesinde bulunması yılsonu için de soru işaretleri yaratmakta!
Kur avantajına karşın maliyet yükü ve fiyat oluşturma sıkıntısıyla boğuşan ihracatçımıza daha fazla iş düşecek bundan sonra.
Neticede yılın son 4 ayındaki performans sayesinde 2018’i yüzde 8-10 aralığında bir artışla kapatmak mümkün olabilir.
Yani 165 milyar dolar sınırının aşılması beklentiler arasında öne çıkıyor.
Bu süreçte lokomotif konumdaki Uludağ İhracatçı Birlikleri ve Bursa’ya da büyük görev düşmekte!
Ağustostaki baz etkisini bir kenara bırakırsak UİB ve Bursa’nın performansının iyiye gittiğini görürüz.
UİB, yıllık bazda yüzde 13,8’lik ihracat büyümesiyle Türkiye ortalamasının 2,5 kat üzerindeki bir artış hızına ulaşmış durumda.
Böylece son 12 ayda 31,9 milyar dolarlık ihracata imza atıldı.
Keza 2018’in ilk 8 ayında da yüzde 13,5’lik bir artış söz konusu UİB adına.
Yani ülke genelinin 8,2 puan üstünde bir seyir mevcut.
Bursa’nın performansına baktığımızda da zaman zaman bazı sektörlerde aksamalar görünse de yılsonu adına iyimser bir beklenti tablosu öne çıkmakta!
Tatilin faturası
Ağustosta TİM kayıtlarında ihracat merkezleri Bursa olarak görünen firmaların ihracatı 798 milyon 185 bin dolar olarak gerçekleşti.
Hem temmuza hem de 2017’nin ağustosuna göre gerileme var.
Hatta bu yıl aylık bazda ilk kez bir milyar sınırının altında bir rakamlara karşılaşıyoruz Bursa ihracatı adına!
Ancak 9 günlük bayram tatili etkisini unutmamakta fayda var.
Bu anlamda yılın ilk 8 ayına bakıldığında 9 milyar 53 milyon dolarla Bursa iller bazında Türkiye ikinciliğini koruyor.
Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 2’lik bir daralma var kentin ihracatında.
İhracat gün sayısı hayli düşük kalan ağustosun bu gerilemede elbetteki epey bir payı olduğu muhakkak!
Ama sektörler bazda da bazı ivme kayıpları mevcut.
Sektörel performans ne diyor?
Örneğin ilk 8 ayda otomotiv ihracatında yüzde 11 oranında bir daralma dikkat çekiyor.
Euro/dolar paritesindeki düşüş otomotivde kazancı törpülemiş görünüyor.
Bursalı olup da ihracatları başka illerde gözüken firmaların bu tablodaki payı da unutulmamalı!
Henüz satış tutarları düşük kalsa da kritik bir sektör olan savunma ve havacılıkta yüzde 42 oranında bir ihracat azalması var.
Önemli bir kazanç kapısı olan madencilikte de ihracatın yüzde 13 gerilediği görülmekte.
Bursa’nın ihracattaki diğer ağır topları ise yüksek performans sergilemekte.
Mesela makine sektöründe yüzde 24, hazır giyim ve konfeksiyonda yüzde 14,5, tekstil ve hammaddelerinde ise yüzde 10’luk ihracat artışı söz konusu ilk 8 ay itibarıyla.
Rusya kapılarını aralayan yaş sebze meyve ihracatı da yüzde 14’lük bir artışa sahne olmuş durumda.
Bir de yükselen yıldız var!
İklimlendirme sektörü ihracatı yüzde 31 artışla 213 milyon dolara ulaşarak umut saçtı!