Olay Gazetesi Bursa

Trenimiz de küme düştü: Adı artık ‘hızlı tren’ değil

Gece… TCDD’nin internet sitesinde dolaşırken, kendimizi 2019 Yatırım Programı sayfasında bulunduk. Üstelik, sayfadaki bilgileri incelerken karşımıza büyük bir sürpriz çıktı. Gördüğümüz şu: TCDD Genel Müdürlüğü 1 Ağustos 2019 tarihinde yatırım programı üzerinde beşinci revizeyi yapmış. Bu tarihe kadar… Yani 1 Ağustos’a kadar hızlı tren olarak programda yer alan Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli projesinin adı, revizeyle birlikte Yüksek Standartlı Demiryolu olarak değişmiş. Listede… Yapımı devam eden ve Kayaş-Ankara-Sincan, Sincan-Esenkent, Esenkent-Eskişehir, Eskişehir Gar Geçişi, Eskişehir-İnönü, İnönü-Vezirhan, Vezirhan-Köseköy, […]

Gece… TCDD’nin internet sitesinde dolaşırken, kendimizi 2019 Yatırım Programı sayfasında bulunduk. Üstelik, sayfadaki bilgileri incelerken karşımıza büyük bir sürpriz çıktı.

Gördüğümüz şu:

TCDD Genel Müdürlüğü 1 Ağustos 2019 tarihinde yatırım programı üzerinde beşinci revizeyi yapmış.

Bu tarihe kadar…

Yani 1 Ağustos’a kadar hızlı tren olarak programda yer alan Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli projesinin adı, revizeyle birlikte Yüksek Standartlı Demiryolu olarak değişmiş.

Listede…

Yapımı devam eden ve Kayaş-Ankara-Sincan, Sincan-Esenkent, Esenkent-Eskişehir, Eskişehir Gar Geçişi, Eskişehir-İnönü, İnönü-Vezirhan, Vezirhan-Köseköy, Köseköy-Gebze etaplarından oluşan Ankara-İstanbul hattı doğal olarak Yüksek Hızlı Tren olarak en başta yer alıyor.

Yine…

Ankara-Sivas, Ankara-Polatlı-Afyon-Uşak-Manisa-İzmir ve Yerköy-Kayseri hatları Yüksek Hızlı Tren kategorisiyle listede sıralanıyorlar.

Buna karşın…

Hızlı Tren kategorisinde başlayan Osmaneli-Bursa hattının Yüksek Standartlı Demiryolu olarak yatırım programındaki adının değişmesinin ne anlama geldiğini bu işi bilenlere sorduk.

Karşımıza yine hızlı tren yapımı maliyetinin yüksekliği çıktı. Dediler ki:

“Bursa hattında hem yolcu treni, hem yük treni çalışacak. O nedenle burası konvansiyonel hat sınıfına geçti. “

Yani…

“Bu hat, maliyeti yüksek olan hızlı tren kategorisinden çıktı, yolcu-yük treni hatlarının birlikte çalıştığı ikinci kategori olan konvansiyonel hat kapsamına alındı.”

Bu durumda…

Gündüz yolcu, gece yük taşımacılığı öngörülen konvansiyonel hat kapsamındaki Yüksek Standartlı Demiryolu projesinde hızlı tren vagonu çalışabileceği gibi, normal yolcu vagonu da olabilir.

Bunun tercihini, o günün koşullarına ve eldeki hızlı tren setlerinin yeterliliğine bakarak TCDD yapacak.

Yine de…

Bir umut var elbette. O umudun gerçekleşmesi de siyasi irade kararına bağlı.

 

3 milyar ödeneğin 2.1 milyarı harcandı

 

TCDD Genel Müdürlüğü’nün 1 Ağustos’ta revize edilen 2019 yatırım programına göre Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli Yüksek Standartlı Demiryolu Projesi 180 kilometrelik hattan oluşuyor.

Programda…

Tamamı özkaynak olan 3 milyon lira maliyet öngörülmüş. Bunun 1 milyar 940 milyon 508 bin lirası 2018 yılında, 252 milyon 010 bin lirası da 2019’da harcanmış ve toplam harcama 2 milyar 192 milyon 518 bin liraya ulaşmış.

Yeni maliyet…

Yeniden yapılacak Yenişehir-Osmaneli hattı tamamı ve Bursa-Yenişehir hattı üstyapı-elektromekanik ihalesiyle belli olacak.       

 

En acil müdahale: İptal edilen tren ihalesi önümüzdeki ay yeniden

 

Bu sütunlarda… Bursa-Yenişehir hattı üstyapı ve elektromekanik işleriyle, Yenişehir-Osmaneli hattı tamamı için 3 Nisan 2018’de yapılan 2 milyar 520 milyon liralık ihalenin iptal edildiğini pazartesi ve dün duyurduk.

Aslında…

İhalenin açıklandığı Haziran 2018’de küresel ekonomik sıkıntı nedeniyle, maliyet daha işe başlamadan 4 milyar lirayı aşmıştı.

Böyle bir artışa katlanmak kolay değil. O nedenle müteahhide yer teslimi bile yapılamadı, süreç de ihalenin iptalini getirdi.

İşte…

Bununla ilgili acil müdahale haberi Sırbistan’dan geldi.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’la birlikte Belgrad’da olan AK Parti Bursa Milletvekili Dr. Mustafa Esgin yapımını Türkiye’nin üstlendiği Belgrad-Saraybosna Otoyolu temel atma töreninde Ulaştırma Bakanı Cahit Turhan’a ihale iptalini açtı.

Bakan’ın müdahalesi ardından da gelişmeyi bildirdi:

“Fazla gecikme olmayacak, iptal edilen ihale önümüzdeki ay yapılacak.”

 

Bursa treni için 2 yerde çalışma var

 

Aslında… Yatırım programında adı Yüksek Standartlı Demiryolu olarak revize edilen Bursa treni için yapılan harcamalar işin durumunu da gözler önüne seriyor.

Nitekim…

Programda, 2019 yılında yalnızca 252 milyar 10 milyon lira harcama yapıldığı görülüyor ve bu durum inşaat sahasına da yansıyor.

Nitekim…

Uzunca bir süredir yalnızca Demirtaş Viyadüğü üzerinde ve Çevre Yolu’nun Kazıklı bölgesinde beton dökme çalışması var. O çalışma da 4 işçiyle yürüyor.

 

Bu kitap ‘dünyaya kafası bozuk olanlara’ çok zor şeyler anlatıyor!

 

Dr. Gürsel Dönmez uzun yıllar Avrupa’daki üniversitelerde konferanslar verdi, sosyolog gözüyle dünyayı değerlendirdi. Geçen dönem Başbakanlık Başmüşaviri olarak Ankara’da görev aldı, 2011 seçimlerinde AK Parti Bursa listesinde milletvekili adayıydı.

30 yıllık gözlemlerini topladığı Kozmik Mesele kitabını 2016’da yayınladı. Şimdi de dünyada gelişen olaylar nedeniyle genişletilmiş yeni baskı yaptı.

Ötüken Yayınları’ndan çıkan 420 sayfalık kitabın arka kapağında “yaşanan zaman ve dünyaya kafası bozuk olanlara zor şeyler anlattığını” vurguluyor.

Kitabı tanıttığı şu satırlar da ilgi uyandırıcı:

“Önemli devlet ve siyaset adamları, yüksek bürokrasi, tüm istihbaratçılar, kurmay subaylar, diplomatlar, seçkin yöneticiler, entelektüeller, şairler, edebiyatçılar, sanatçılar, gazeteciler, yazarlar, akademisyenlerle birlikte derin milletin her ferdine sesleniyor.”

 

Ankara’da Hindistan fotoğrafları sergisi açtı

 

Yıllarca dünyayı gezen Fatih Özenbaş bugüne kadar sayısız fotoğraf ödülü kazandı, yine sayısız sergi açtı. Özellikle dağ yöresindeki çocuk fotoğrafları hafızalardan silinmedi.

Geçenlerde…

Hindistan’ın Ankara Büyükelçisi Sanjav’ın davetiyle Ankara’da Türk Gözünden Hindistan adıyla fotoğrafları sergisi açtı. Her zamanki gibi büyük ilgi gören serginin ardından da Bursa’nın fotoğraf geleneği haline gelen Fotofest’e yetişti.