Yeni bir heyecanımız var… Etkileyici teknolojik özellikleri ve görüntüsüyle cuma gününden beri Türkiye yerli otomobili konuşuyor. Bu prestijli projenin üretimi için Gemlik’in seçilmesi de Bursa’yı gururlandırıyor.
Tasarımın İtalya’da yapılmış olması eleştirilse de daha fazlası merak ediliyor.
Bu noktada…
Akademik kariyeriyle Bursa’nın gururu hocalardan olan Uludağ Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Rıza Yıldız, ülkenin ve Bursa’nın gururu haline gelen Gemlikli yerli otomobili anlattı.
Ali Rıza Hoca’nın değerlendirmesi önemli.
Çünkü…
Oyak Renault, Valeo, Coşkunöz Holding, Yeşilova Holding gibi otomotiv ana ve yan sanayi firmalarının Ar-Ge projelerine danışmanlık yaptı.
Endüstriyel problemlere çözümleriyle 2015’te Türkiye Bilimler Akademisi Üstün Başarılı Genç Bilim Adamı Ödülü’nü kazandı, 2017’de de TUBİTAK Ödülü’nü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın elinden aldı.
İşte…
Bu özellikleriyle konunun uzmanı Prof. Dr. Ali Rıza Yıldız yerli otomobili önce yer seçiminin doğruluğunu 4 gerekçede ele aldı:
Bir…
“Bursa, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı onaylı 128 Ar-Ge merkezi ve 23 Tasarım Merkezi ile Türkiye’de ikinci sırada bulunuyor.”
İki…
“Tofaş, Oyak-Renault ve Karsan gibi yerli ve yabancı ortaklı otomotiv ana ve yan sanayi kuruluşları ile bu firmalarda çalışan çok sayıda tasarım, Ar-Ge ve üretim yapan yetişmiş mühendis, tekniker ve işçi potansiyeli var.”
Üç…
“Gemlik Serbest Bölgesi aracılığı ile deniz ulaşımı ve İstanbul-İzmir otoyolu ile kara ulaşım yollarına yakın. Bu da yurt içi ve yurt dışı pazar ağlarına ulaşım kolaylığı sağlıyor.”
Dört…
“100/2000 YÖK öncelikli alanlar Doktora bursu ve 2244 Sanayi-Doktora Bursları’nda tüm üniversiteler arasında ikinci, devlet üniversiteleri arasında Türkiye’de birinci sırada yer alan Bursa Uludağ Üniversitesi’nde Otomotiv Mühendisliği Bölümü var.”
Güvensizliği yenecek, özgüven getirecek
“Yerli otomobil, yıllarca aşılanan ‘Biz yapamayız’ duygusunu yendi.”
Şuna dikkat çekti:
“İnsanımız üstün teknolojiye ulaşabilecek, dokunabilecek ve bunu kapısının önünde, sokakta-caddede her an görüp sahip olma olanağına kavuşacak. Milletimize özgüven gelecek.”
Şunu da ekledi:
“Yeni teknolojilerin hayallerinin kurulmasında öncü olacağı için çok önemli.”
Otomotiv Mühendisliği Uzmanı Prof. Dr. Yıldız tasarımcıları önemsiyor
Görüşü şu:
“Mercedes Baş Tasarımcısı Murat Günak ile dünyanın bir numaralı otomobil tasarım firması ve Ferrari’nin tasarımcısı Pininfarina gibi dünyaca ünlü kişi ve kurumlarla tasarım süreci tamamlandı.”
Şunu da önemsiyor:
“Dizel, LPG ve benzinli araçlarda kaçırılan yerli marka/yerli otomobil trendi, yeni nesil elektrikli araçlar ve bir sonraki aşama olan insansız araç teknolojisiyle yakalandı.”
Önemli bir nokta da şu:
“Ülkemizde SUV modeline ilgi giderek artıyor. İlk modeller içinde Sedan yanında SUV segmentinin de olması, ayrıca C-Suv, C-Sedan, C-Hatchbak, B-Suv, C-MPV gibi 5 farklı modelle piyasaya çıkacak olması da önemli.”
Avrupa pazarında alıcı bulur
Otomotiv Mühendisliği Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Rıza Yıldız tüm bunları sıraladıktan sonra “Avrupa pazarında rahatlıkla alıcı bulur” dedi ve ekledi:
“En uzun aks mesafesine, en geniş iç hacme sahip olması kadar fikri ve sınai haklarının Türkiye’ye ait olması çok önemli.”
Bazı işler bazılarına önemsiz gelebilir, ama sıkıntıyı yaşayan için önemli
“Hastanede yatağa bağlanınca abdest alıp namazımı kılamıyordum. Bu taş imdadıma yetişti. Allah razı olsun Yıldırım Belediye Başkanı Oktay Yılmaz’dan. ”
Konu şu:
Abdest almak için suya ulaşılamadığında toprakla teyemmüm yapılabiliyor. Yıldırım Belediyesi de yaptırdığı teyemmüm taşlarını başta hastaneler olmak üzere hareket sorunu yaşayanlara dağıtıyor.
Gerçi…
Bazı işler bazıları için önemsiz görülebilir, ama hasta ya da hareket edemeyenler için abdest alıp gözle de olsa namazlarını kılabilecekleri teyemmüm taşı önemli hale gelebiliyor.
Bu nedenle…
Yıldırım Belediye Başkanı Oktay Yılmaz’ı kutlayınca, Başkan Yardımcısı Ali Mollasalih dostumuz bir teyemmüm taşı da bize armağan etti.
Kar görmek için dağa normal lastikle çıkılır mı?
Kuyruk da…
Dağ yolunda kış lastiği ya da zincir kontrolü yapılan noktada yoğunlaşıyor. Çünkü, yaz mevsiminde kullandığı lastiklerle ve zincirsiz Uludağ’a çıkmak isteyenler bu kontrol noktasında durdurulup geri döndürülüyor.
Yani…
Sıkıntı, şoförlüğüne güvenip önlem almadan dağa çıkmak isteyenlerde. Sonra da dağ yolundaki kazalara üzülüyoruz.