Olay Gazetesi Bursa

Hızlı tren zor gelir: Yönetim boşaldı, Demiryolları durdu!

Her şey… Ne kadar da heyecanlı ve umutlu başlamıştı. 23 Aralık 2012’de Balat’ta Hızlı Tren temel atma töreninde herkesin yüzü gülüyordu. Hızlı tren için de “2016 yılında çalışmaya başlayacak” hedefi açıklandı. Ama… Yenişehir-Bilecik Etabı için ortada proje bile yoktu. Sorulara da, “Siyasi irade isterse zamanında biter, merak etmeyin” cevabı veriliyordu. Ne var ki… 23 Aralık […]

Her şey… Ne kadar da heyecanlı ve umutlu başlamıştı. 23 Aralık 2012’de Balat’ta Hızlı Tren temel atma töreninde herkesin yüzü gülüyordu. Hızlı tren için de “2016 yılında çalışmaya başlayacak” hedefi açıklandı.

Ama…

Yenişehir-Bilecik Etabı için ortada proje bile yoktu. Sorulara da, “Siyasi irade isterse zamanında biter, merak etmeyin” cevabı veriliyordu.

Ne var ki…

23 Aralık 2012’de temeli atılan hızlı trenin Bursa-Yenişehir Etabı için öngörülen ve ihalesi yapılan bedel, güzergah değişiklikleri ve zemin sorunları nedeniyle daha tünellerin yapımı aşamasında bitti. Bir de Balat’ta viyadük ayakları çıktı.

O nedenle, geçen yazdan beri hızlı tren tünelleri öylece duruyor.

Bu arada…

Yine geçen yazın başında Çevre Yolu’nun Doğu bölümünde, İzmir ve İstanbul yönlerinden gelip Ankara yönüne giderken Demirtaş Viyadüğü yakınlarında çökme ve heyelan yaşandı.

Bunun da, yolun alt tarafında hızlı tren için yapılan 1.255 metre uzunluğundaki T3 Tüneli inşaatından kaynaklandığı anlaşıldı.

Karayolları, yolu tek şeride indirirken Demiryolları’ndan yol açtığı hasarı gidermesini istedi. Bunun üzerine TCDD çökmeyi ve yolu onarmak için tadilat ihalesine çıktı.

O ihale 7 Ocak 2015’te yapıldı, ama sonuçlanamadı.

Bu süreçte…

Yenişehir-Bilecik Etabı için de güzergahta çok ciddi zemin sorunları yaşandığı için defalarca yeni güzergah arandı. Hatta, hızlı trenin Yenişehir’den sonraki bölümünün İnegöl-Mezitler üzerinden Bozüyük’e bağlanması bile düşünüldü.

Sonuçta…

İnegöl Organize Sanayi Bölgesi’ne daha yakın geçip Osmaneli’ne bağlanması benimsendi. Ama proje çalışmaları da durdu ve büyük bir umutla beklenen hızlı trenin gelişi belirsizliğe dönüştü.

Çünkü…

Projenin her şeyini bilen ve yürüten TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ocak ayında AK Parti’den aldığı davet üzerine milletvekili aday adayı olmak üzere istifa etti. Yerine de İstanbul Büyükşehir’den raylı sistemlerin başındaki Ömer Yıldız atandı.

Yanı sıra…

6 kişilik TCDD Yönetim Kurulu’nda şu anda Başkan olarak Genel Müdür Yıldız ve Üye Adnan Köklükaya kaldı. Diğer 4 üyelik ise boş.

İşte…

Bütün bunlar Demiryolları’nda işleyişi durdurdu. 7 Ocak’ta yapılan ve Çevre Yolu’nda neden olunan göçüğün giderilip yolun onarılması ihalesi bile sonuçlandırılamıyor.

Hızlı trenin ne olacağı, inşaatların ne zaman başlayıp ne zaman biteceği ve Bursa’ya ne zaman geleceği hiç belli değil. Bu gidişle 2023 bile zor görünüyor.

 

Seçimin en yaralısı: Süleyman Karaman

 

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman 12 yıllık görevi süresince yıldızı parlak bürokrat olarak dikkat çekti. AK Parti’den milletvekili aday adaylığı daveti alınca da kimse yadırgamadı.

Karaman bunun üzerine ocak ayında istifa ederken, yerine hemen İstanbul Büyükşehir’den Ömer Yıldız atandı. Bu bile Karaman’ın milletvekilliğinin garanti görülmesine yol açtı.

Ne var ki, Karaman aday listeleri açıklanınca büyük bir şok yaşadı. Çünkü adı yoktu. Sorunca, kardeşinin Güngören Belediye Başkanı olduğu gerekçesiyle aday gösterilmediği cevabını aldı. Yerine atama yapıldığı için görevine de dönemedi.

 

Otoyolda ucuz maliyet için mi toplulaştırmaya gidildi?

 

İlginç olan şu… Türkiye’nin en büyük ve en kritik ulaşım projeleri Bursa’dan geçiyor, fakat bu projelerin yürümesinde ciddi bir sıkıntı var.

Örneğin…

Otoyolla ilgili son durumu 22 Haziran Pazartesi günü, yani önceki gün bu sütunlarda aktardık. Karacabey bölgesinde 70-80 kilometrelik bölüm tıkandı.

Çünkü…

Her yerde kamulaştırma yoluyla ve arazi sahiplerine bedelleri ödenerek yol geçerken, Karacabey’in verimli tarım arazilerinde Toprak Reformları Genel Müdürlüğü tarafından toplulaştırma uygulamasına gidildi. Çiftçiler de dava açarak yargıya başvurdular.

Bu durumu…

Başından beri konuyu en yakından takip edenlerden CHP Bursa eski Milletvekili İlhan Demiröz’le konuştuk. Şunu anlattı:

Otoyol projesi başlarken TBMM Plan Bütçe Komisyonu’nda sorunları anlattım. Dönemin Ulaştırma Bakanı olan Binali Yıldırım ‘Hatları sizinle belirleyeceğiz’ dedi, ama görüşümüz hiç alınmadı.”

Şunu özellikle vurguladı:

Orhangazi-Gemlik arasında büyük çoğunluğu zeytin olmak üzere otoyol için 140 bin ağaç kesildi. Alternatif yol vardı, ama dikkate alınmadı.”

Şuna dikkat çekti:

Karacabey’de 1. sınıf tarım arazilerinden geçmek daha kolay geldi. Müteahhit de bu güzergahı hızlı geçebileceğini düşündü.”

Şu söylediği önemli:

Karacabey’de toplulaştırma yapılırken, terklerden yol elde edildiği için çiftçiye bedel ödenmedi. Ama diğer yerlerde hep kamulaştırma var.”

Şunu da ekledi:

Orhangazi’de Otoyola Hayır Platformu kuruldu, direniş oldu. Ama Karacabey çiftçisi sessiz kaldığı için arazisi bedelsiz alınmak istendi.”

Bu noktada…

7 Kasım 2012’de 28 köyün, 6 Şubat 2013’teyse 6 köyün toplulaştırma kapsamına alındığını anımsattı ve şunu söyledi:

Toprağın çiftçiden bedelsiz alınması bilinçli yapıldı. Oysa kamulaştırma yapsalar insanlar da haklarını alabilecekler ve sorun kalmayacak.”

 

Bursa Müftüsü Ay, Cumhurbaşkanlığı iftar sofrasında

 

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan göreve geldikten sonra çeşitli gruplarla Beştepe Cumhurbaşkanlığı Sarayı’nda öğle ve akşam yemeklerinde bir araya gelmişti.

Erdoğan bu geleneği ramazan nedeniyle iftar sofralarında da sürdürüyor.

Nitekim…

Önceki akşam Cumhurbaşkanlığı iftar sofrasında Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Mehmet Görmez ile ilim adamlarını ağırladı.

Cumhurbaşkanlığı iftarına katılanlar arasında Bursa İl Müftüsü Prof. Dr. Mehmet Emin Ay da vardı. İftarda Ay dışında 4 il müftüsüyle bazı üniversitelerin rektör ya da İlahiyat Fakültesi dekanları ve Diyanet İşleri eski başkan yardımcıları vardı.