Aslında… Bu sütunların okurları gelişmeleri biliyorlar. Çünkü, Aralık 2012’de Balat’ta temeli atılan hızlı tren projesinden belirlenen güzergahta sorunlar ve hatalar nedeniyle vazgeçildiğini, sil baştan yeni proje için harekete geçildiğini 3 Ocak 2016 günü okudular.
Ardından…
Olay Televizyonu’ndaki Her Açıdan programında konuk ettiğimiz Bursa Valisi Münir Karaloğlu’nun açıklamalarına da 15 Şubat 2016 günü yer verdik.
Gelinen noktayı açıklarken…
“Yenişehir-Bilecik arasındaki hatta büyük bir heyelan dolayısıyla var olan projemiz çöpe gitti. Şu anda yeniden, sıfırdan proje çalışması yapılıyor” diyen Vali Karaloğlu’nun sözleri kamuoyu gündeminde geniş yer buldu.
Hatta…
CHP Bursa Milletvekili Dr. Ceyhun İrgil, bu açıklamayı soru önergesiyle TBMM gündemine taşıdı.
İşte…
Yılbaşından bu yana farklı bir görünüm alan hızlı tren projesinde bir yandan da yeni güzergah arayışı için çalışmalar sürüyor.
Edindiğimiz bilgilere göre, TCDD ilk olarak Mezitler’den geçmeyi düşündü. Vadinin jeolojik özellikleri nedeniyle de “açık arazide yol kenarından ya da Mezitler’i tümüyle yeraltından tünelle geçmeyi gündemine aldı.
Ancak…
Bu kez de Ankara Yolu’nun genişletilmesi sırasında ve tünel yapımında karşılaşılan heyelan sorunları ortaya çıktı.
Bunun üzerine…
Mezitler güzergahına karar verilmesi halinde yeni bir heyelan krizi kaygısı yaşayan TCDD yeni bir güzergahı da gündemine aldı.
Gerçi…
Henüz kesinleşmiş bir durum yok, ama yeni güzergah 2023 hedefli projeler arasında yer alan ve öncelik listesinde Çanakkale Boğaz Köprüsü’nden sonra ikinci sırada bulunan Anadolu Otoyolu güzergahına paralel düşünülüyor.
Buna göre…
Bozüyük’ten sonra Mezitler’e girmek yerine Ahı Dağı’nın kuzeyinden dolaşılıp Bilecik’in Pazaryeri ilçesinden İnegöl Ovası’na ulaşılması üzerinde duruluyor.
Bir anlamda…
Mezitler öncesi eski Ankara Yolu olarak bilinen güzergah, aynı zamanda tarihi İpekyolu olarak da biliniyor.
Yol mühendisi gözüyle hızlı tren projesindeki yanlışlar
Soru belli: Bursa’nın yıllardır özlemle beklediği, hükümetin de çok önem verdiğinin bilindiği hızlı tren projesinde ne gibi hatalar oldu da yapılan proje çöpe gitti ve şimdi sıfırdan yenisi için çalışılıyor?
Cevabını…
Yıllarca yol mühendisi olarak hizmet vermiş deneyimli bir teknik adam verdi:
Bir…
“Sorunların ana nedeni, TCDD’nin yol konusunda uzmanlığı olmaması. Bu derece büyük işleri yürütecek ne örgütlenmeleri, ne de yeterli uzman teknik kadrosu var.”
Ardından…
“Bu nedenle projelerin yapımı aşamasında sınıfta kaldılar” deyip gerekçe söyledi:
“Yeterli ve gerekli zemin etütlerini yaptıramadılar, yapılanları da firmaların değerlendirmesi kadar anlayabildiler. Sadece güzergahla ilgilendiler ve gerisini derinlemesine araştırma gereği bile duymadılar.”
Tespiti şu:
“Bursa-Yenişehir arasındaki projeye bakıldığında bu açıkça görülüyor. Hat otoyola paralel, ancak oldukça düşük kotlardan geçiyor. Kazılarda zeminin nasıl davranış gösterebileceği dahi hesaplanmamış.”
İki…
“Firma, ihale yasasının sıkıntılı birim fiyata teklif avantajını kullanarak tünellere yüksek fiyatlar vermiş. Ancak toprak işleri, sanat yapıları gibi diğer ana imalatlara yapılamayacak derecede düşük fiyatlar verip yapmayacağını aslında baştan göstermişti.”
Bu gibi durumlarda Karayolları’nın o işleri yapmayan müteahhidi yeni işlere sokmadığını anımsatıp şantiye gözlemi paylaştı:
“TCDD bu işleri bilmediğinden, müteahhidin istediği işe girmesine izin verdi. O da kamulaştırma olmamasını gerekçe gösterip sadece tünellerle birkaç viyadük ayağı dışında çalışma yapmadı.”
Bu noktada…
Müteahhidin “bitmek üzere olan tünel inşaatlarını durdurarak diğer işlere” yönlendirilmesini çok ciddi hata olarak gördü, ama bunda da başarılı olunamadığını ekledi.
Olması gerekeni de söyledi:
“İşin asıl sahibi Marmaray ve Kars-Tiflis demiryolunu yapan DLH, yani Demiryolları Limanlar ve Havaalanları İnşaatı Genel Müdürlüğü olmalıydı.”
Hızlı tren projesinde çarpıcı iddia
Hızlı tren projesindeki yanlışları sıralayan deneyimli yol mühendisinin çarpıcı bir iddiası var:
“Duyumlara göre, fazla gelen ödenekleri harcayamayan müteahhide ileride yapacağı imalatlara avans niteliğinde oldukça fazla ödeme yapılmış. 7-8 milyon liradan söz ediliyor.”
Şunu da merak ediyor:
“Şimdi bu para karşılığı hangi imalatların yapılabileceği kara kara düşünülüyor olmalı.”
Deneyimli yol mühendisinden öneri
Hızlı tren için yeni güzergah arayışlarına bir öneri de deneyimli yol mühendisinden geldi:
“Yenişehir’den sonra Köprühisar-Hayriye-Dereyörük köyleri yanından Göksu Vadisi’ni izleyerek Sakarya Vadisi’nde ve Osmaneli’nin kuzeyinde Ankara-İstanbul hattına katılan güzergah hem çok kısa, hem de problemli kesim 10 kilometreyi geçmez.”
Bu kesime çok iyi bir proje yapılabileceğini kaydeden deneyimli yol mühendisi, gerekirse ara ara viyadükle bile geçilebileceğini söyledi.
Böylelikle güzergahın Bursa-İstanbul olarak da kullanılabileceğini ekledi.
Nezih Tunçsiper’i de kaybettik
Daha 2 ay önce Tunçsiper Kampusu içindeki lise bölümünün Nova Dersanesi’ne devrini konuşmuş, bu sütunlardan da paylaşmıştık.
Cenazesi bugün öğle namazında Organize Sanayi Bölgesi Camii’inden kaldırılacak olan Nezih Ağabey’e Allah’tan rahmet diliyoruz. Bursa sanayiinin başı sağolsun.