Konu… Bursa’nın gündemine ilk olarak 1992 yılında geldi. Dönemin Başbakanı olarak rahmetli Süleyman Demirel kenti ziyaretinde “ilerideki trafik sıkışıklığına karşın Bursa’nın güneyinde, Uludağ yamaçlarından geçecek bir çevre yolu” önermişti.
O tarihlerde…
Bugün kullanılmakta olan ve kentin kuzeyinden geçen Çevre Yolu henüz konuşma aşamasındaydı. Yakın Çevre Yolu ise gündemde bile yoktu.
Ardından…
Sonrasında…
2004 yılında belediyelerde AK Parti dönemi başlayınca dönemin Grup Başkanvekili olan Faruk Çelik trafik için iki kritik öneri gündeme getirdi.
Biri…
Çekirge’den başlayıp Uludağ yamaçlarındaki Alacahırka, Maksem, Teferrüç, Kaplıkaya,’dan geçip Otosansit’e ulaşacak Güney Çevre Yolu’ydu.
İkincisi de…
Yıldırım’daki büyük yerleşim adalarını rahatlatmak üzere Tayyareci Mehmet Ali Caddesi ile Ankara Yolu arasına dikey caddeler açılmasıydı.
O süreçte…
Teoman Özalp döneminde planlaması yapılan ve Erdem Saker döneminde başlanan Yakın Çevre Yolu sonraki Erdoğan Bilenser ve Hikmet Şahin dönemlerinde etaplar halinde tamamlanarak Acemler’den Otosansit’e ulaştı.
Kentin kuzeyinden geçen Çevre Yolu da özellikle Faruk Çelik’in Grup Başkanvekili olduğu süreçteki ısrarı ve takibiyle yapıldı.
Unutulan Güney Çevre Yolu 2009’da Büyükşehir Adayı olan Recep Altepe’nin seçim kampanyasında yer aldı.
Ne var ki…
Kamulaştırma ve doğal SİT gibi nedenlerle gündeme gelemedi.
Ta ki…
Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş geçen hafta Acil Eylem Planı’nı açıkladığı toplantıda kent içi trafiğin kurtuluşu olarak Güney Çevre Yolu’nu söyleyene kadar.
Aktaş’ı dinlerken umutlandık.
Trafik artık Bursa’nın en önemli sorunu. Yollar yetmediği için kilitlenen trafiğin tek çıkışı da en önemli alternatif olan Güney Çevre Yolu gözüküyor.
Ancak…
Yolun bugünkü Büyükşehir olanaklarıyla yapılması hiç kolay değil. Zaten bizi umutlandıran da Aktaş’ın yolu hükümet desteğiyle yapma düşüncesi oldu.
Başbakan Yardımcısı Hakan Çavuşoğlu’nun sağlayacağı siyasi destek Bursa trafiğini kurtaracak.
Onun için…
Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş’ın kısa vadeli çözüm olarak Güney Çevre Yolu tercihini doğru yaklaşım kabul ediyoruz.
Çünkü…
Bu yolu yapan tıkalı Bursa trafiğini çözecek.
Yol uzmanından, gündemdeki Güney Çevre Yolu uyarıları
Öncelikle…
Büyükşehir Belediye Meclisi kararıyla plana işlenen Kireçocakları-Akçağlayan arasını yetersiz bulan Bingöl, güzergah önerisini şöyle yaptı:
“Batıda Çamlıca Kavşağı’nda yapılacak düzenlemelerle Orhaneli yoluna bağlanan, doğuda da Otosansit’ten Yakın Çevre Yolu’yla birleşerek şehrin etrafında ring oluşturacak bir yol olmalı.”
Ardından…
Bursa Güney Çevre Yolu projesine Şehir Plancıları Odası ve İnşaat Mühendisleri Odası’nın prensipte olumlu yaklaştığını anımsatıp şu uyarılarda bulundu:
Bir…
” 1/1000 ölçekli plan ve Uygulama Projeleri hazırlanırken akademik odalardan görüş alınıp şehir dinamiklerine iyi anlatılmalı.”
İki…
“Koruma Bölge Kurulu ve Koruma Yüksek Kurulu kararlarına göre, Uludağ’ın siluet değeri ve peyzaj değerleri açısından topografyasıyla bitki örtüsüne yapılacak müdahalelerin detaylı analizleri yapılmalı.”
Üç…
“Bölgenin jeolojik ve jeomorfolojik, özellikle şev stabilitesi yapısı, yeraltı ve yerüstü sularıyla ilgili detaylı analizler yapılmalı.”
Dört…
“Projenin kent içindeki dikey hatlarla bağlantılarının sağlanması bütüncül bir anlayışla yapılmalı.”
Beş…
“Projedeki sanat yapıları hakkında detaylı çalışmalar yapılmalı.”
Heykel-Çekirge trafiğini rahatlatacak öneri
Yol Uzmanı olarak tanınan İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl gündemde olan Güney Çevre Yolu için Çekirge ve Teferrüç’ten kent merkezine iki bağlantı noktası belirlerken, Heykel-Çekirge trafiğini rahatlatacak bir de öneri getirdi.
“Çekirge Caddesi kent merkezi yönüne tek yön çalıştırılmalı. Dönüş ise, yani Çekirge’ye gidiş Kükürtlü Caddesi’nin tek yön çalıştırılmasıyla sağlanmalı.”
CHP Osmangazi kongresinde İsmet Karaca koltuğu korudu
Nitekim…
CHP Osmangazi kongresi de böyle oldu. Bir yanda İlçe Başkanı olarak kongreye giren ve bu tür ortamların organizasyonunda deneyimli olan İsmet Karaca vardı. Karşısındaysa, milletvekili aday adayı olduğunda ilçe başkanlığını üstlenen Recep Çohan vardı.
Kongrede avantaj Karaca’dan yanaydı. Çohan da delege seçimleriyle başlayan siyasi mücadelesini salona taşıdı.
Sonuçta…
Başkanlık avantajıyla salona giren İsmet Karaca 217 oy alarak koltuğunu üçüncü kez korurken, Çohan 151 oyda kaldı, ama aldığı oyu da küçümsememek gerekiyor. Hatta, kendi koşulları açısından iyi oy aldığını söylemek gerekiyor.
Nitekim…
Sonuçların açıklanmasından sonra konuşan Karaca hakkındaki en büyük eleştiriye “Partinin kapıları herkese açık, isteyen gelip çalışabilir” diyerek karşılık verirken, 2019 seçimi için de parti örgütüne şimdiden çalışmaya başlama çağrısı yaptı.