Çin’e ayak bastığımız Shanghai’ya 1 hafta sonra, gezimizin 9. gününde geri döndük. İlk geldiğimizde gece vakti olmasına karşı ilgimizi çeken gökdelenler yine tüm haşmetiyle gökyüzüne doğru yükseliyor.
Shanghai Planlama Müzesi ziyaretimizde öğrendik ki, Shanghai’nin en yüksek gökdeleni 632, ikinci sıradaki gökdelenin yüksekliği de 492 metre.
Bunun yanında…
Gece vakti ve sabahın 07.00’sinde karşılaştığımız trafik kâbusu da aynen duruyor.
Üstelik…
Tıpkı Bursa’da olduğu gibi, Shanghai’da da belediyenin birinci sorunu olarak ulaşım gösteriliyor.
Bunu da…
Türk gazetecileri Shanghai Belediye Binası’ndaki akşam yemeğinde konuk eden Belediye Sözcüsü ve Basın Müdürü Xu Wei söyledi.
Dedi ki:
“Dünyanın tüm metropol kentlerinde olduğu gibi Shanghai’ın birinci sorunu da ulaşım. Kentin raylı sistemi 600 kilometreyi aştı. üstelik her gün 10 milyon kişi kullanıyor, ama yine de ulaşım sorunu yaşıyoruz.”
ikinci sırada ev fiyatlarını ve üçüncü sırada da eğitimi gösteren Wei, dördüncü sıraya çevre ve temiz havayı koydu.
Sonrasında…
Yemekteki sohbet trafik ve ulaşım üzerine yoğunlaştı. 3 milyon aracın dolaştığı Shanghai caddelerinde araç sayısını azaltmak için geliştirilen yöntemi ise Belediye Sözcüsü Xu Wei’den öğrendik.
Söze…
“Shanghai’yda uyguladığımız yöntem Çin’de çok eleştirildi” diye başladı ve şunu söyledi:
“Yeni araç plakalarını ihaleyle veriyoruz. Kişi plaka almak için gelip başvuruyor, sonra da her ay yapılan ihaleye katılıyor.”
Bu yolla…
Plaka alabilen 9-10 bin kişinin başvuranların yüzde 5’ini oluşturduğunu anlattı.
Yani…
Plakanın ihale maliyeti de 90 milyon Yuan civarında, yani bizim paramızla yaklaşık 45 bin lira yapıyor. Her ay bu yolla 9-10 bin plaka veriliyor ve geliri de toplu taşımayla yol yapımına harcanıyor
Bu noktada…
Shanghai Belediye Sözcüsü ve Basın Müdürü Xu Wei’yi dinlerken bir ara Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’yi dinliyoruz sandık.
Çünkü, o da Sözcü Wei ile aynı şeyleri söylüyor:
“Biz daha çok insanın toplu taşıma araçlarını kullanmasını istiyoruz. Bunu sağlamak için de özel araç kullananlara zorluk çıkarıyoruz.”
Şunu da ekledi:
“Trafik sorununu çözmek için de sabırlı ve kararlı çalışmak zorunda olduğumuzu biliyoruz.”
Çin’de trafik sorunu kentlere göre değişiyor
Dikkatimizi çeken şu: Trafik sorunu Çin’de daha çok kent kültürü anlayışına göre farklılık gösteriyor.
Örneğin…
Shanghai’de düzenli, ama insanı boğan trafik, daha sonra gittiğimiz Tazhiu ve Dongyang kentlerinde farklı bir soruna dönüşüyor.
Bu kentlerde yollarda araçlar beklemiyor, ama kimse de kurallara uymuyor.En büyük hastalık, sol şeridi ele geçirenin bir daha bırakmaması.
Bu arada…
Her an her yerden motosiklet çıkabilir, hatta sol şeritte giderken karşıdan gelen motosiklet görülebilir.
Belediye Sözcüsü işe metroyla gidip geliyor
O da şu cevabı verdi:
“Bizde yalnızca belediye başkanının makam aracı vardır, başka kimse makam aracı kullanamaz. Ben de belediyeye her gün metroyla gidiyorum.”
Şunu da ekledi:
“Metronun ne kadar hızlı gittiğinin hiç önemi yok. En büyük avantajı, gideceğin yere ne kadar sürede ulaşacağını biliyorsun.”
Kirletici sanayiden kaçan büyük kentler ekonomiye yöneliyor
Yine de…
Nüfus olarak dünyanın en büyük ülkesi olan Çin yeni dönemi planlarken hem gelişmişlik algısını değiştirmek, hem de kentlerde kaliteli yaşam sağlamak için adımlar atıyor.
Daha doğrusu…
Kentler için geçerli olan yaşanabilir kent kriteri hem yaşayanların standardını yükseltmeyi, hem de dünya metropolleriyle yarışabilmeyi getiriyor.
Nitekim…
Çin’in ekonomik açıdan en gelişmiş kenti olan Shanghai Belediyesi Sözcüsü Xu Wei, önceliklerini halkın yaşam kalitesini yükseltmeye verdiklerini söyledi.
Bu noktada…
Hava ve çevre kalitesi içim kirletici sanayiden kurtulmayı amaçladıklarını kaydeden Wei, elektronik imalat ve akıllı üretimlere yöneldiklerini. bunun yanında da finans merkezi olmayı seçtiklerini vurguladı.
“Daha güzel bir kent, daha iyi bir yaşam” sloganını kullanan Shanghai Belediyesi için de yeni bir tanımla hedefi açıkladı:
“Kendimize 2040’a kadar seçkin küresel kent hedefi koyduk.”
Metropol kentlerin kurtuluşu raylı sistem
Bilgiyi… Türk gazetecilere Shanghai Planlama Müzesi ziyareti sırasında verilen brifingden öğrendik.
2 uluslararası havaalanı, 3’ü büyük 7 tren garı, 2 kargı ve 3 yolcu limanı olan Shanghai raylı sistemle 1993 yılında tanışmış.
Başlangıcı 5 kilometre olan raylı sistem uzunluğu şu an 650 kilometreyi aşmış. 2020’de 800 kilometre raylı sisteme sahip olmayı hedefleyen Shanghai, 2040 yılı hedefiniyse 2 bin kilometre raylı sistem olarak belirlemiş.