Olay Gazetesi Bursa

Deprem hazırlığına farklı bakış: Yolların açık kalması da önemli

Açıkçası… Kentin içinden, hatta göbeğinden ya da yanı başından geçen fay hatlarıyla deprem yaşadığımız bölgenin gerçeği. Gerçi… Kentin içinden geçenler sessiz, ama Marmara Denizi’nin içindeki fay hattının bir kolu Gemlik Körfezi’nde. Hem de aktif bir fay. Son günlerde Osmangazi, Mudanya ve Gemlik Körfezi’nin arkasındaki Çınarcık’ta meydana gelen depremler de bu fayda biriken enerjiden kaynaklanıyor. Arkasından […]

Açıkçası… Kentin içinden, hatta göbeğinden ya da yanı başından geçen fay hatlarıyla deprem yaşadığımız bölgenin gerçeği.

Gerçi…

Kentin içinden geçenler sessiz, ama Marmara Denizi’nin içindeki fay hattının bir kolu Gemlik Körfezi’nde. Hem de aktif bir fay. Son günlerde Osmangazi, Mudanya ve Gemlik Körfezi’nin arkasındaki Çınarcık’ta meydana gelen depremler de bu fayda biriken enerjiden kaynaklanıyor.

Arkasından daha büyük deprem gelir mi bilemeyiz, ama İstanbul’da ya da Bursa’da beklenen büyük deprem bir gün olacak, onu da hepimiz biliyoruz.

Buna karşın…

Depremle yaşamayı bilmediğimiz gibi, önlem almayı da sevmiyoruz.

Örneğin…

Deprem ve önlem tartışmaları yapıldığında, yapı güvenliği konusu öne çıkıyor, diğer konular gündeme bile gelemiyor.

Elbette…

“Deprem öldürmez, kötü bina öldürür” tezi gereği yapı güvenliği için inşaat mühendisliği kurallarının tam uygulanması çok önemli. Bunun yanında, deprem anında yaşanabileceklere ilişkin doğru kent planlaması ile önlem alınabilir.

İşte…

Depremin bu yanını Karayolcu gözüyle İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl’e sorduk. O da farklı bir teşhis koydu:

“Olası afet durumunda tahliye koridoru için acil ulaşım yolları belirlenmeli ve bu yolların tahliye alanları, parklar, açık alanlar, sağlık kurumları, havaalanı, hatta belirlenen çadır alanına hızlı erişimi sağlanmalı.”

Kaygısı şu:

“Bursa’mızda özellikle Yıldırım ve Osmangazi çarpık yapılaşma sonucu hem yollar, hem toplanma merkezleri yönünden sıkıntılı. Allah korusun,  deprem olsa, insanlar mahsur kalsa, ulaşma olasılığı çok zayıf.”

Söylediklerine…

1995’te depremle yıkılan Japonya’nın Kobe kenti planlamasından örnek verdi:

“Kobe’de ızgara tipi kent planlamasına geçildi. Nüfusun yoğun olduğun yerlerde belli mesafeyi aşmayan sokak ağları kuruldu, yapı adaları arasındaki mesafe arttırıldı, yollar da geniş tutuldu.”

Elbette bugünün sorunu değil, plansız gelişen Bursa’ya kalan bir miras bugünkü planlama, ama şu da bir gerçek:

Bireysel olarak da kent olarak da depreme hazırlıklı olduğumuzu söylemek kolay değil.

 

Yolların kapanmaması için genişlik ne olmalı?

 

Olası deprem felaketinde kent içi yolların nasıl ulaşılabilir kalabileceğini İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl’den dinledik.

“Japonya’nın Kobe kentinde 1995 yılındaki depremin verileriyle yolların kapanma riski ortaya çıktı” dedi ve yıkılan binaların enkazları nedeniyle yolun açık kalabilmesi için gerekli genişlikleri şöyle sıraladı:

“6 metreye kadar yolların kapanma riski yüzde 98. Genişliği 7-15 metre olan yollar için risk yüzde 11 olurken, 16 metreden geniş yollarda yüzde 0.3’e düşüyor.”

 

Lale Hoca’dan itiraz var: Hayri Başkan kırmızı çizgim değil!

 

Adayların erken belirlenmesi için partilerde başlayan hareket doğal olarak siyaseti hareketlendirdi. Bu süreçte, AK Parti ilk hamleyi yapıp Büyükşehir adayını belirledi ve Alinur Aktaş’la devam edeceğini açıkladı.

Sonrasında…

Hem AK Parti-MHP arasında, hem CHP-İYİ Parti arasında başlayan ittifak görüşmeleri 4 partide birden süreci etkiledi ve bekleyiş dönemi başladı.

Gözler de CHP’nin alacağı karara çevrildi.

İşte…

Bu süreçte yapılan CHP merkezli spekülasyonlara CHP Genel Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Lale Karabıyık’tan itiraz geldi

İtirazlarını da iki noktada topladı:

Bir…

“Mudanya Belediye Başkanı Hayri Türkyılmaz kırmızı çizgim değil. Biz anketlere bakıyoruz. Genel Başkanın beni ikna etmesi de söz konusu değil. Ben, gelen şikayetlere karşı Hayri Başkan’ın bazı düzeltmeler yapmasını savunanlardanım.”

İki…

“CHP’de taşlar henüz yerine oturmadı, Bursa’ya da sıra gelmedi. 4 Ocak’taki Parti Meclisi öncesi her şey belli olur.

 

Bursa Düşünce Kulübü 40 il ve 10 ülkedeki şubelerle büyüdü

 

2009’da kurulduğunda  yerel hedefli yapılanma anlayışı vardı. Konferans ve panellerle hem bilgilendirme yaptı, hem de tartışma platformları oluşturdu.

Ercan Yakut başkanlığındaki Bursa Düşünce Kulübü, sonrasında gelen davetler büyüdü ve Bursa dışına açılıp şubeleşmeye başladı.

Üstelik…

Doğu’dan Batı’ya, Kuzey’den Güney’e farklı bölgelerde 40 ilde şubesi olan bir derneğe dönüştü.

Dahası…

BDK yurt dışında da alan buldu ve Nijerya, Tanzanya, Kuveyt, Almanya, İngiltere, Japonya, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, İran, Pakistan, Katar’da şubeler açtı.

Böylece…

Mütevazı bir yapıyla çıkılan yolda 40 il ve 10 ülkede şubeleri olan bir derneğe dönüştü. Bu da yapısal değişiklikleri gündeme getirdi.

Nitekim…

Bugün yapılacak kongrede Bursa Düşünce Kulübü’nün adı Türkiye Düşünce Kulübü olarak değişecek.

Ercan Yakut başkanlığındaki 50 kişilik yönetim kurulunda Orhan Miroğlu, Mehmet Bekaroğlu, Fatih Okumuş, Halil Ağa, Selda Meriç gibi isimlerin de yer alması bekleniyor.

 

Bilim ve Teknoloji Üniversitesi geliyor

 

Bugün yapılacak kongrede adı Türkiye Düşünce Kulübü olarak değişecek Bursa Düşünce Kulübü Kurucu Başkanı Ercan Yakut, davetiye vermek için geldiğinde, bir de büyük hayalden söz etti:

“Bursa’ya üniversite kazandırmak gibi bir hayalimiz vardı. Yenişehir’de aldığımız 40 dönümlük arazide bunu da gerçekleştiriyoruz.”

Bu noktada…

Planları hazırlanan Bilim ve Teknoloji Üniversitesi için Bursa Düşünce Vakfı’nı kurduklarını da açıkladı.