Olay’ı ziyareti… Resmi Gazete’de yayınlanan 2025 Türkiye Bütçesi’ndeki bakanlık bütçeleri arasında, Bursa’nın ulaşım projeleriyle ilgili son durumu “Bütçede Bursa ulaşımı moral bozucu: Hızlı trende 2 yıl, metroda 3 yıl daha” başlığıyla duyurduğumuz güne denk geldi.
Zaten…
Öncelikle…
Bütçedeki proje tarihleriyle ortaya çıkan hızlı tren ve metroda gecikme için şunu söyledi:
“Projeler tamamlansa da bütçe kapanmıyor. Marmaray’da bile bütçe açık. Çünkü bazı ödemeler devam ediyor. Onun için bütçe hedefleri uzun süreli.”
Sonra da…
Hızlı tren projesiyle ilgili hedefleri açıkladı:
“2 yıldır dış krediyle yürüdüğü için ödenek sorunu yok. Altyapı ve üstyapı planlandığı hızda ilerliyor. Bizim için asıl olan, 2026’da test sürüşlerini yapabilmek. Tüm hedefimiz bu.”
Kamulaştırmaların bittiğini, Yenişehir’de tren güzergahında tarihi kalıntılar çıktığını, UNESCO’nun gelip incelediğini, engellerin tek tek aşıldığını anlattı.
Bu noktada…
Hızlı tren ve Dağ Yolu inşaatlarında zemin çökmesi nedeniyle sorun yaşandığı notuna da şunu ekledi:
“Şu an önceliğimiz hızlı trenin Osmaneli-Bursa arasını tamamlayıp 2026’da test sürüşünü yapabilmek. 2028 hedefli açıklanan Karacabey-Bandırma hattı, burası açıldıktan sonra yapılacak.”
Şu bilgiyi verdi:
“Özellikle de Yenişehir-Yenişehir Havaalanı-Bursa arasında hem sanayi için yük, hem de yolcu taşıyacak banliyö seferleri olacak. Bu model ilk Bursa’da uygulanacak.”
Farklılık da şu:
“Hızlı tren ve banliyö hattı bölgesel taşımacılığa göre entegre edilip sisteme kurgulandı.”
Kamuoyunda oluşan algıya yönelik düşüncesi de şu:
“AK Parti, düşünüp planladığı işlerle eleştiriliyor. Şaşırtıcı olan bu.”
Ulaştırma Bakanlığı jesti: 20 vagon alacak
Gündemdeki konulardan biri de… Ulaştırma Bakanlığı’nın 2025 bütçesine Bursa’da 44 vagon alımı için ödenek koymaması oldu.
AK Parti İl Başkanı Davut Gürkan şunu söyledi:
“İlk etapta, Bursa’nın ihtiyacı olan 68 vagonu geçen dönem Büyükşehir alacaktı. Görüşmelere de başlamıştı, ama Şehir Hastanesi Metrosu için elzem 20 vagonu Ulaştırma Bakanlığı jest yapıp üstlendi.”
Yani…
“Yani, elzem 20 vagonu Bakanlık alacak.”
Gürkan: Bursa’yı korumak için yeni konut rezerv yerleri bakıyoruz
Sohbette… Bursa’yı 20 yıl yönetmiş olmanın avantajı olan AK Parti İl Başkanı Davut Gürkan, kapıdaki tehlike deprem konusuna değindi.
Düşüncesini…
“Kentsel dönüşüm şehrin dışına doğru yapılmalı ki, şehir rahatlasın” diyerek açıklayan Gürkan’ın verdiği rakamlar ürkütücü:
“Bursa’da 1998 yılı öncesi yapılmış bina 200 binin üzerinde. Bu rakama göre, depremde 1 milyon Bursalı hemşerimizin mağdur olacağı öngörülüyor.”
Bu noktada…
Çok özel bir bilgi verdi:
“Merkezi idare olarak, kurumlarımız aracılığıyla Bursa’yı depremde korumak amacıyla yeni konut rezerv yerleri bakıyoruz. Bunlar, aynı zamanda şehrin genişleme alanları olacak. Bu yerleri 1-2 ay içinde belirleyip Bakanlığa sunacağız.”
Ardından…
Başta hafif raylı sistem olmak üzere, ulaşım sistemlerinin de yeni duruma entegre olacak şekilde planlanmasını önerdi.
100 binlik planlar bölgesel düşünülmeli
Büyükşehir gündeminde… Bursa’nın Anayasası kabul edilen 1/100 binlik planlar var. AK Parti İl Başkanı Davut Gürkan ise farklı bakıyor.
Söylediği şu:
“1/100 binlik planlar artık Bursa için çözüm değil. Planları, çevre illerle birlikte bölgesel yapmak gerekiyor.”
Şunu ekledik:
“Bizim dönemimizde Büyükşehir olarak Karacabey bölgesinde uydukent planlamıştık. Kestel Belediyemiz de böyle bir çalışma yapıyor.”
Büyükşehir’e Gürkan çağrısı: Kamulaştırmayı yapın, yolları yapalım
Olay’ı ziyaretinde… AK Parti İl Başkanı Davut Gürkan’ın üzerinde durduğu bir konu da yeni yollardı.
Önce…
“Şehir içi yollar Karayolları’nın sorumluluğunda değil” deyip şunu anımsattı:
“Çalı Yolu şehir içi yol. Fakat bizim dönemimizde kamulaştırmasını Büyükşehir yaptı, Karayolları yolun yapımını üstlendi. 1 ve 2. etap böyle tamamlandı. Kalan bölümün tamamlanması için Büyükşehir’in kamulaştırmayı yapması lazım.”
Aynı şekilde…
Mudanya Yolu’ndan Şehir Hastanesi’ne yapılacak bağlantı yolunun de şehir içi yol kapsamında olmasına karşın, geçen dönem Büyükşehir’in yaptığı kamulaştırma sonucu Karayolları tarafından üstlenildiğini söyledi.
Gürkan’ın…
Kent içinde yaşanan trafik sıkışıklığı sorununa bakışı şu:
“Park yasağı ihlalleri trafikteki sorunun ana kaynağı. Trafik akışını bozmayacak sistemi kurmak lazım.”
Hedef, Ali Osman Sönmez Hastanesi’ni bu yıl açmak
Sağlık yatırımları… Kentin her dönem önemli konusu. Acemler’deki Ali Osman Sönmez Devlet Hastanesi inşaatı ise sorunlar nedeniyle yarım kaldı.
Yeni durumu AK Parti İl Başkanı Davut Gürkan şöyle açıkladı:
“Son ihaleden sonuç çıkmadı, ama hastaneyi bu yıl açmak istiyoruz. Dörtçelik Çocuk Hastanesi yerine 400 yataklı yeni hastane, Çekirge Devlet Hastanesi yerine de 500 yataklı geriatri hastanesi yapılacak.”