Gerçek şu… Obez bir kentte yaşıyoruz ve kent sorunlarıyla birlikte büyüyor. Böyle büyümenin ilk olumsuz yansıması da ulaşımda ortaya çıkıyor.
Dahası…
Tüm yapılanlara karşın trafik her geçen gün kentin tamamına yayılan sorun olarak içinden çıkılmaz hale geliyor.
Zaman zaman…
Yol ve ulaşım uzmanı olarak görüşlerine önem verdiğimiz İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl’le trafik üzerine sohbet ediyoruz.
En başından beri…
Bingöl çözümün toplu ulaşımda olduğunu savunup, Bursaray’ı amiral gemisi görüyor. Yeni yollar açmanın sorunu çözmeyeceğinde de ısrarlı.
Son sohbetimizde…
“Yeni yollara ihtiyaç yok mu?” dediğimizde radikal bir öneri ortaya koydu:
“Problemin temelinde 2002’de işletmeye alınan hafif raylı sistem var. Ekonomik nedenlerle yer üstünden yapılmak zorunda kalınmış, ama bugün doğu-batı aksında yeraltına almak, Kestel’den Uludağ Üniversitesi’ne 32 kilometrelik tam bir metro haline getirmek gerekiyor.”
Bunu söylediğinde…
“Böyle bir çalışma yolların kazılması ve uzun süre kapalı kalması demek. Bursa bunu kaldırabilir mi?” diye sorduk.
Şu cevabı verdi:
“Artık yolları kapatıp kazmak gerekmiyor. TBM denilen tünel açma makinesinin girmediği tek il Bursa kaldı. Bu sistemle sorun yaşanmadan, hatta kimse hissetmeden kazılar yapılır, raylı sistem yeraltına alınır.”
Şunu vurguladı:
“Bursaray yer üstünde çalışmaya devam ederken, altta belirli bir derinlikte ve risklere karşı önlemler alınarak TBM de tünel açar.”
Etap önerisi de var:
“Üniversite-Küçük Sanayi, Küçük Sanayi-Merinos, Gökdere- Arabayatağı, Arabayatağı- Kestel etapları halinde çalışılabilir.”
Sonra da şunu söyledi:
“Kazanılan alanla Ankara ve İzmir yollarında gidiş-geliş bisiklet yolları ve şehrin estetiği için ortada 2 metre yeşil bitki örtüsü oluşturulabilir.”
Şunu da ekledi:
“Bursaray şehri doğudan batıya ikiye böldüğü için U dönüşler yapılamıyor. Bu sıkıntı da biter.”
Gerçekten radikal bir öneri, ama üzerinde çalışmaya değer.
Dev köstebek yeraltında hızlı ilerliyor
Dünyada… TBM olarak bilinen Tunnel Boring Machine üreten 8 firmadan 1’i Türkiye’de ve bazı belediyeler sisteme sahip.
İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl şu bilgileri verdi:
“TBM ile yapılan tünellere derinlik problemi olmaz. Her zeminde çalışır. Kazı ve prekast panellerle desteklemeyi eş zamanlı yapar. Kamulaştırma ve alt yapı deplase problemi yaşanmaz. İstasyon bölgeleri dışında inşaat trafiği olmaz.”
Şunu da ekledi:
“Aylık 300-350 metre altında ilerleme olmayacağı için hızlı imalat yaşanır.”
Bir öneri de bizden: Mudanya Yolu’nu kazmadan tünel açılamaz mı?
İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl’ün, “Üstte Bursaray çalışırken TBM’yle tünel açıp raylı sistemi yeraltına alma” önerisini dinlerken aklımıza kent gündemindeki bir başka proje geldi.
Gerçi…
İhale iptali halen Danıştay’da itiraz sürecinde, ama TBM pekala Bursaray’ı Şehir Hastanesi’ne ulaştırtacak metro projesinde kullanılabilir.
Bu sayede Mudanya Yolu ve Geçit’i kazıp uzun süre trafiği etkileyecek aç-kapa tünel eziyetinin önüne geçilir.
Kaldı ki…
İptal edilen ihalenin TBM sistemine göre yapıldığını, bu yöntemle ihalede en düşük teklifi veren yüklenici firmanın Ulaştırma Bakanlığı’nı ikna edip aç-kapa tünel inşaatına döndüğünü sonradan öğrendik.
Gerçi…
Müteahhitler hafriyat işini sever, ama Şehir Hastanesi Metrosu hiç olmazsa Mudanya Yolu ve Geçit’te TBM ile yapılırsa, ihaleye de sadık kalınır.
Cep terminali önerisine CİMER’den cevap geldi
Öneriyi… Tartışma platformunda gördük. Ahmet Kart, vatandaş olarak CİMER’e başvurup Bursaray Şehir Hastanesi İstasyonu ile Depo arasında cep terminali önerdi.
CİMER’den şu cevap geldi:
“Bursa’mızı planlı, sağlıklı, çevreye duyarlı, refah seviyesi yüksek, tarihi değerleri korunan ve tüm kent dinamikleriyle gelişen; sanayi, ticaret ve turizmde lider kent yapmak için belediyecilik hizmetlerimiz hiç durmadan devam edecektir. Değerli önerinizle belediyemizin hizmetlerine göstermiş olduğunuz duyarlılıktan ötürü teşekkür eder, iyi çalışmalar dileriz.”
Turhan Gençoğlu’ndan göçmen camiasına çağrı: Asimile edemeyecekler
Bulgaristan’da 14 Kasım’da seçim üçüncü kez tekrarlanıyor. Bu seçimde göçmen camiası oyları çok önemli.
İşte…
Balgöç, BGF Federasyonu ve BRTK Konfederasyonu Onursal Başkanı Turhan Gençoğlu’ndan bu seçim için kritik bir çağrı geldi.
“Rahmetli babam Mümin Gençoğlu ve sonrasında ben, dava arkadaşlarımızla birlikte, haklı davamız için çok büyük mücadeleler verdik” diyen Gençoğlu camiaya şöyle seslendi:
“Bizleri silahla asimile etmeye çalıştılar, başaramadılar. Ekonomik açıdan asimile etmeye çalıştılar, başaramadılar. Şimdi de siyasi yönden asimile etmeye çalışıyorlar, ama başaramayacaklar.”
Çağrısı şu:
“Bizler yarısı orada, yarısı burada etle tırnak gibiyiz. Hepimiz bir bütün halinde bölünmeden hareket ederek, gerekirse ev ev dolaşarak bu seçimlere katılımın sağlanmasını görev telakki etmeliyiz.”
Balgöç’te camiasında kongre hazırlığı
Önümüzde… Bulgaristan seçimleri yanında, camianın en büyük sivil toplum örgütü Balgöç’ün de kongresi var.
İki kritik seçim öncesi TBMM İnsan Hakları İnceleme Komisyonu Başkanı Hakan Çavuşoğlu ile buluşan Balgöç Başkanı Veli Öztürk ve bazı yöneticiler eski başkan Prof. Dr. Emin Balkan’ın adaylığında büyük Balgöç camiası adına birleştiler.
Sayın ahmet emin yilmaz bey bana göre de yer altından tren yapımına son verilmeli havadan direk ustu kanallariyla yapilmali hem maliyet hemde aciliyet bakimindan bursada cok gec kalindi