Büyük kentlerin… Özellikle Bursa gibi plansız ve hormonlu büyüyen kentlerin en büyük sorunlarının başında trafik sıkışıklığı geliyor.
Çünkü…
İnsanların trafikte kalma süreleri uzadıkça ekonomik kayıpları artıyor, boşa harcanan zaman ortaya çıkıyor, insan psikolojisi de etkileniyor.
Dünyada…
Kentlerin navigasyon sistemlerini ve akıllı telefon sinyallerini izleyerek trafik değerlendirmesi yapan iki önemli kuruluş var.
Bunlardan…
trafik sıkışıklığında Bursa dünya kenti” başlığıyla yayınladık.
Tedirgin eden şuydu:
2020 yılı ölçümlerine göre 2021 yılı başında dünyada en çok trafik sıkışıklığı yaşayan kentler sıralamasında 453. sırada yer alan Bursa, 2021 ölçümlerine göre büyük sıçrama yapıp 19. sıraya çıkmıştı.
Açıkçası…
Bursa’nın geçen yıl trafik sıralamasında dünya kentleri arasında yer aldığı Inrıx’ın 2022 yılı ölçümleriyle hazırladığı bu yılın listesi yine yeni yılın başında açıklandı.
Önce…
Türkiye’deki kentlerin trafik sıkışıklığı raporunu merakla okuduk.
Raporda…
Geçen yıl İstanbul’un ardından ikinci sırada yer aldığımız Türkiye’nin trafiği en sıkışık kentleri listesinde bu yıl İstanbul ve Ankara’nın ardından üçüncü sıraya gerilediğimiz görülüyor.
Bursa’dan sonraki sıralama Gaziantep, İzmir, Adana, Erzurum, Antalya, Samsun, Kayseri’yle devam ederken; İstanbul’da Esenyurt ve Ankara’da Etimesgut trafiklerine dikkat çekiliyor.
Dünyada ise…
Londra ilk sırayı korurken Chicago ikinci, Paris üçüncü, Boston dördüncü, New York beşinci sırada. İstanbul 16. sırada yer alırken, Bursa’nın 113. sıraya gerilediği görülüyor.
Gerilemede…
Bursa trafiğinde geçen yıl 82 saat ölçümlenen kayıp zamanın bu yıl 44 saate inmesi etkili, ama Bursa trafiği için moral oldu.
Esenyurt, kentler sıralamasına nasıl girdi?
Inrıx’ın… 7 kıta, 50 ülke ve 1.000’den fazla kenti izleyerek oluşturduğu trafik sıkışıklığı raporunda ilginç ayrıntılar var.
Dünya kentlerinde trafikte azalma görülürken Amerika’nın Chicago ve Miami gibi kentlerinde trafik sıkışıklığı arttı.
Türkiye’de ise…
İstanbul’un 89, Ankara’nın 43, Bursa’nın 44 saat zaman kaybettiği görülürken, İstanbul’un Esenyurt ilçesindeki 50 kayıp saat dikkat çekiyor.
Uzmanına sorduk: Ne oldu da trafik sıkışıklığı azaldı, ne yapmak gerek?
Geçen yıl olduğu gibi… Kentlerin trafiğini ölçümleme kuruluşu Inrix verilerini, yol ve ulaşım uzmanı olarak görüşlerini önemsediğimiz İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl’e sorduk.
“Çoğu ülkede sosyalleşme pandemi öncesine yaklaştı. Şirketler eski çalışma sistemine büyük ölçüde dönerken, tedarik zinciri yeniden kuruldu. Fakat Rusya-Ukrayna savaşıyla yükselen petrol ve enerji fiyatlarıyla genel enflasyonist baskı trafik üzerinde etkili oldu.”
Üzerinde durduğu şu:
“Savaşla yükselen akaryakıt fiyatlarıyla başedebilmek için Almanya vatandaşına çok ucuz fiyatla aylık toplu ulaşım abonman hizmeti sunmuştu. Bu uygulama demiryolu ve toplu taşıma için Almanya’da seyahat masrafını çok ciddi azaltmış.”
Mesaja şu:
“Inrix verileriyle ispatlanan uygulama bizim için de tek çıkış yolu.”
Geçit trafiği her yeri tıkadı
Yine…
Alternatif olarak Hasköy Yolu’ndan tarihi Nilüfer Hatun Köprüsü’ne dönüş de sabah saatleri geçit vermez hale geliyor. Sabah arayan dostlar, “Yağmur yağınca Nilüfer Hatun Köprüsü’nü aşmak 1 saati geçti” dediler.
Yapılması gereken küçük bir düzenleme var, ama nedense bir türlü olmadı.
Başkan Aktaş’tan kritik mesaj: Gazetecilik tehdit aracı ve silah olmamalı
10 Ocak… Çalışan Gazeteciler Günü olarak kutlanıyor. O nedenle, salı günü yoğun geçti, Akşam da Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş’ın davetiyle Merinos’un yolunu tuttuk.
Açıkçası…
Yanı sıra…
Günün anlamıyla ilişkili olan bir değerlendirmesi var ki, bu kentte 46 yıldır gazetecilik yapan ve 40 yıldır her gün yazan biri olarak aynen katılıyoruz:
“Gazeteciliği tehdit aracı ve silah gibi kullanıp, birilerini tehdit edenleri veya iftira noktasında yer alanları asla kabul etmem mümkün değil.”
Elbette…
Herkesin aynı düşüncede olması mümkün değil, zaten doğru da değil, ama Alinur Başkan’ın yaklaşımını önemsedik.
Şu mesajı da içtendi:
“Bu şehirde hep beraber yaşıyoruz. Bursa bizim şehrimiz.”
Selçuk Türkoğlu kararı verdi
Meral edilen de şu:
İYİ Parti İl Başkanı Selçuk Türkoğlu yeniden il başkanı adayı mı olacak, yoksa milletvekili aday adayı olmak için bırakacak mı?
Kulağımıza…
Türkoğlu’nun kararını verdiği ve il başkanı adayı olmayacağı geliyor. Bu da milletvekili aday adayı olacağı demek.