Olay Gazetesi Bursa

Bursa böyle eylem görmedi: Halka rağmen nasıl olacak?

Bize göre… Sözüm bittiği yer dün Heykel’den yansıyan görüntüydü. O görüntünün de tek bir yorumu var: Bursa birlik oldu, kentine sahip çıktı. Herkes oradaydı… Tüm siyasi partilerden insanlar işlerini güçlerini bırakıp geldiler. Her siyasi görüş ve kesimin temsilcileri ilk defa yan yana geldiler, Bursa için birlikte yürüdüler. Çok farklı alanlardaki sivil toplum örgütleri, hatta bugüne […]

Bize göre… Sözüm bittiği yer dün Heykel’den yansıyan görüntüydü. O görüntünün de tek bir yorumu var: Bursa birlik oldu, kentine sahip çıktı.

Herkes oradaydı…

Tüm siyasi partilerden insanlar işlerini güçlerini bırakıp geldiler. Her siyasi görüş ve kesimin temsilcileri ilk defa yan yana geldiler, Bursa için birlikte yürüdüler. Çok farklı alanlardaki sivil toplum örgütleri, hatta bugüne kadar pek bir araya gelemeyen sivil toplum örgütleri omuz omuza yürüdüler.

Açıkça söylemek gerekirse…

38 yıldır bu kentte gazetecilik yapıyoruz, böylesine bir halk tepkisi görmedik. Evet, çevre eylemleri hep oldu. Fakat o eylemler küçük bir grup içinde kaldı, geniş kesimlere yansımadı.

Daha doğrusu, geniş kitleler çevre eylemlerinden uzak durmayı tercih etti.

Oysa…

DOSAB’ın yapmak istediği termik santrala karşı kent bir araya geldi ve ilk kez bu kadar geniş bir tepki ortaya kondu.

Yani…

İnandırıcılıktan uzak birtakım açıklamalar ve gerçekçi olmayan rakamlarla kamuoyu oluşturmaya çalışanlara karşı dün Setbaşı’ndan Heykel’e kadar yürüyüp haykırdılar:

Termik santral istemiyoruz.

Bu sese…

Herkes kulak vermek zorunda.

Çünkü…

Daha önce de vurguladığımız gibi, halka rağmen hiçbir şey yapılamaz. Halk da tavrını ortaya koydu.

Sahi…

O termik santral halka rağmen nasıl yapılacak.

 

Hızlı trenin Ankara-İstanbul hattının kurtuluşu Bursa’da!

 

 

Gazetelerde haberleri okuyoruz… Son dönemin önemli ulaşım yatırımlarından biri olan Ankara-İstanbul Hızlı Tren projesi devreye girdi, ama hız konusu başta olmak üzere bazı sıkıntılar yaşıyor.

Okuduklarımıza göre, Ankara’dan hareket ettikten sonra saatte 250 kilometre hıza çıkan hızlı tren, Bozüyük-Bilecik hattında 50 kilometreye kadar düşüyor.

Çünkü…

Güzergahta zemin ve bazı köprüler sıkıntılı. Tren hızlı geçtiğinde zeminde oluşacak baskı nedeniyle toprak hareketleri yaşanabileceği kaygısı var.

Teknik tartışmaları bir kenara bırakıp anımsamamız gereken bir öneri var.

Öneri…

İnşaat Mühendisleri Odası Bursa Şubesi Başkanı olduğu 2009 yılında Necati Şahin tarafından bu sütunlardan kamuoyu gündemine taşındı.

O tarihte…

İstanbul’dan başlayıp Bursa’dan geçerek İzmir’e ulaşacak Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu kapsamında yapılacak İzmit Körfez Geçişi Köprüsü’nden, projedeki demiryolu hatları yayınlanan bir zeyilnameyle kaldırılmıştı.

Gerekçe olarak da müteahhite getireceği maliyet gösterilmişti.

İşte…

İMO Başkanı Necati Şahin, köprünün yanı sıra yapımı başlayan Ankara-İstanbul Hızlı Tren projesini de anımsatarak çok önemli uyarıda bulunmuştu.

Demişti ki:

Körfez Köprüsü ileride bölgenin demiryolu ağı için çok önemli olacak. Bursa ve İzmir bu köprüden geçecek demiryoluyla İstanbul’a bağlanacak.”

Şuna da dikkat çekmişti:

Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi için de bu köprü çok önemli. Hızlı tren körfezi dolaşarak değil, bu köprüye geçerek Ankara’dan İstanbul’a ulaşmalı.”

Bu uyanılar siyasi destek de buldu, ama dönemin Ulaştırma Bakanı olan Binali Yıldırım’ın düşüncesi değişmedi.

O süreçte…

Dönemin Başbakanı olan Recep Tayyip Erdoğan’ın, köprüden rayların kaldırılmamasını isteyen Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik’e söylediklerini de yine bu sütunlarda paylaştık:

Gerekirse Körfez’e demiryolu için ikinci köprüyü yaparız.”

Bu sözlerden…

Erdoğan’ın da projede rayların yer alması gerektiğini, hatta Ankara-İstanbul Hızlı Treni’nin bu köprüden geçmesine inandığını anlıyoruz.

Ne var ki…

Sonuç değişmedi. Köprüden raylar çıkarıldı, hızlı tren için de Eskişehir-Bozuyük-Bilecik-Adapazarı-Gebze güzergahında demiryolu yapıldı.

Gelinen noktada…

Eskişehir’e kadar kendi hızında gelen hızlı tren, Bozüyük’ten itibaren yer yer bisiklet hızına iniyor. Öyle olunca da hızlı trenin cazibesi ortadan kalkıyor.

Oysa…

Bozüyük’ten sonra Bursa’ya yönelse, Körfez Köprüsü’nden, ya da bu fırsat kaçtığına göre yanına yapılacak bir demiryolu köprüsünden karşıya geçse hem yolu kısalacak, hem de bölge ekonomisi için daha yararlı hale gelecek.

Böylece…

Ankara-Bursa-İstanbul üçgeniyle üç büyük kenti hızlı trenle birbirine bağlanacak.

Bu konu…

Haritaya bakıp “Oldu bir kere” denilecek bir şey değil. Bugün bile yapılabilecek değişiklik söz konusu.

Nedeni ortada…

Hızlı trenin Ankara-İstanbul hattının kurtuluşu Bursa’da.

 

Hızlı trenin en önemli kavşağı Bursa!

 

 

Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan geçtiğimiz hafta, İstanbul’dan başlayıp Körfez’den geçerek Bursa-Balıkesir güzergahından İzmir’e ulaşacak yeni bir hızlı tren hattı düşünüldüğünü açıkladı.

Bu açıklama iki noktayı önemli kılıyor.

Birincisi, Körfez Köprüsü projesi Ankara-İstanbul ve Bursa-İstanbul kadar İstanbul-İzmir hattı için de çok önemli.

İkincisi, Bursa yakın gelecekte hızlı trenin en önemli kavşağı haline gelecek ve çok önemli bir yeni ulaşım ağı kurulmuş olacak.

 

İstabul hızlı trenine Bursa’dan iki alternatif güzergah

 

Aslında… 5 yıl önce yapılan uyarı ve öneriler dikkate alınsaydı, bugün bambaşka bir ulaşım ağı sahibi olacaktık. Ama köprünün maliyeti öncelik kabul edilince projeler değişti. Değişmekle de kalmadı, zaman ve daha fazla maliyet ortaya çıktı.

Örneği ortada…

Eskişehir’e kadar normal hızı olan saatte 250 kilometre hıza ulaşan hızlı tren, Bozüyük’ten sonra bazı köprüler ve zemindeki sorunlar nedeniyle yer yer 50 kilometre hıza kadar düşüyor.

Çünkü…

Hızlı trenin zemine oluşturacağı baskı nedeniyle toprak hareketleri olabileceği kaygısı var. Heyelan sorunları fazla olduğu için de hızlı tren güzergahındaki Bilecik bölgesi riskli bölge haline geldi.

O nedenle…

Yenişehir-Bilecik hattından vazgeçip Yenişehir-İnegöl-Mezitler üzeriden Bozüyük’e ulaşmak için etüd proje ihalesine çıkan TCDD bir yandan da tüm alternatifleri değerlendiriyor.

İşte…

O alternatifler arasında, Ankara-İstanbul Hızlı Tren hattının Bursa üzerinden Körfez Köprüsü ile geçmesi de yer alıyor.

Gerçi…

Şimdilik yalnızca düşünce aşamasında, ama Bilecik bölgesinde tamamlanmış bir yatırımı başka türlü değerlendirmek üzere devre dışı bırakıp yeni bir hat üzerinde durulurken, İstanbul’a ulaşımın iki alternatiften sağlanabileceği öne çıktı.

Birincisi…

Bozüyük-Mezitler-İnegöl güzergahını izleyecek hızlı trenin Yenişehir’den ayrılacak bir kolla İznik’in arkasından geçerek Körfez Köprüsü’ne yakın bir yere inmesi ve oradan da yeni bir köprüyle İstanbul’a doğru yönelmesi.

İkincisi…

Yine Bozüyük-Mezitler-İnegöl-Yenişehir güzergahından gelecek hızlı trenin Balat’tan yapımı planlanan Gemlik hattına dönerek Karsak-Orhangazi üzerinden ve otoyola paralel giderek Körfez Köprüsü yanında bir noktaya inmesi.

Belirttiğimiz gibi…

Bu iki İstanbul için alternatif güzergah konusu şimdilik yalnızca TCDD’nin düşüncesi aşamasında. Ama üzerinde çalışılmaya değer bulunduğunu da vurgulamak gerekiyor.