Mevcutta… Her birinde 10 daire olan 229 blok var. Teksif işçilerinin kurduğu Akpınar Yapı Kooperatifi olarak 1982 yılında temeli atılan 1050 Konutlar o günün koşullarında Bursa’nın yeni yaşam bölgesi olmuştu.
Çünkü…
Jandarma Komando Bölüğü dışında yapı bulunmayan Mudanya Yolu’nda, Organize Sanayi Bölgesi karşısındaki bölgeye yerleşim getiriyordu.
Temelinde bizim de harcımızın olduğu Akpınar 1050 Konutlar bugün taşıdığı risk nedeniyle öncelikli kentsel dönüşüm bölgesi olarak gündemde.
Ne var ki…
113 bin 500 metrekaresi özel mülkiyet parsellerden oluşan bu dev bölgeyle ilgili zorunlu olan kentsel dönüşümün nasıl olacağına bir türlü karar verilemiyor.
Bölgede…
Çeşitli girişimlerin ardından Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından önerilen son düzenleme hak sahiplerinden kabul görmedi.
Bunun üzerine…
Akpınar Mahallesi Kentsel Dönüşüm Sosyal Dayanışma Derneği ile birlikte yürütülen çalışma bölgede yaşayanların da desteğini aldı.
O gelişmeyi…
Ziyaretimize gelen İMSİAD Başkanı Mustafa Andıç ve projeyi hazırlayan Şenol Şimşek’le konuştuk.
Açıkça söylemek gerekirse…
Projenin görsellerini incelerken ve amacı dinlerken heyecan duyup etkilendik.
Çünkü…
Dünyada kentleşme planı için örnek gösterilen Barcelona Şehir Modeli bu projenin ana temasını oluşturuyor. Bu yönüyle de bir ilk oluyor.
En önemli ayrıntı şu:
Mudanya Yolu’nda 1.450 metre olan ön cephedeki 65 blok kaldırılıyor. Arka bölümdeki 164 blok aynen korunuyor. Fakat, kaldırılan 65 bloktaki dairelerin eklenmesiyle kalan 164 blok zemin artı 7 kat olarak planlanıyor.
Andıç ve Şimşek bunu şöyle açıkladılar:
“Mevcut korunduğu için yeni blok ve konut eklenmiyor, nüfus artmıyor. Planlamayla yeşil alan ve sosyal donatılar artarken yaşam alanları geliyor.”
Şu noktada da iddialılar:
“Bu proje ve model kentin tümüne yayılıp dönüşümlere de model olacak.”
Mudanya Yolu’nda ‘hareketli yaşam’ alanı
Proje…
Mudanya Yolu’na cepheli 65 bloğun yerine arkadaki blokların görüşünü kesmeyecek şekilde yaşam alanları planlıyor. Alt kat ticari, üst kat ise restoran-kafe türü yerler olacak.
Yer yüzeyinin üstündeki bu alanların önünde de asma yürüyüş yolu yer alacak.
Vatandaşın cebinden para çıkmayacak proje nasıl finanse edilecek?
Zaten…
Büyük bölümü emekli olan hak sahipleri de bu nedenle öneriyi benimsemedi.
İMSİAD öncülüğünde hazırlanan proje ise ek maliyet getirmiyor. Yani vatandaşın cebinden para çıkmayacak.
Peki…
Böylesine büyük bir dönüşüm projesinin finansmanı nasıl sağlanacak?
Onu da…
İMSİAD Başkanı Mustafa Andıç açıkladı:
“Proje mevcudu koruduğu için bölgenin yaşam şekli, mahalle kültürü ve komşuluk ilişkilerini bozmuyor. Küçük esnaf için de her bloğun altında 2 dükkan düşünüldü.”
Model şu:
“113 bin 500 metrekare özel mülkiyet var. Bu alan değişiyor. 2 milyar lira maliyeti olan büyük bir proje söz konusu. Vatandaşın elini cebine sokmaması için, finansmanı sağlamak amacıyla bu alanın üçte biri yatırımcıya veriliyor.”
Çoklu müteahhit yapıyla Proje Yönetim Ofisi
İMSİAD Başkanı Mustafa Andıç’ın söylediği şu:
“Bursa’nın müteahhitleri bu projeyi yapar. Kentin mimarına, mühendisine, iş gücüne de büyük katkı sağlar.”
Şunu vurguladı:
“Doğal olarak tek müteahhidin yapabilmesi sermaye açısından kolay değil. Blokları farklı müteahhitlerin yapacağı çoklu bir sistem olmalı.”
Şunu da ekledi:
“Koordinasyonu da, tüm tarafların yer alacağı Proje Yönetim Ofisi sağlar.”
Kötü kentleşme ve dönüşüm örneği haline gelen Doğanbey’in iki yüzü
Doğanbey TOKİ Konutları’nı gösterip “Bursa nasıl izin verdi?” diye sordu.
Biz de…
“Doğanbey olayının iki yüzü var” diye başlayıp anlattık:
“Bu bölgede bir karış bile yeri olan herkes daire sahibi oldu ve mağduriyet yaşanmadı. Bu yönüyle Türkiye’nin örnek dönüşümü oldu.”
İkincisi…
“TOKİ’nin tanıttığı proje az katlıydı. Fakat herkese hak verilince konut sayısı araziye yetmedi. TOKİ de imar yetkisini kullanıp kendi kararıyla kat sayısını yükseltti.”
Şunu vurguladık:
“Ankara’da alınan kararla katların yükseldiğini Bursalılar inşaatlar bittiğinde fark etti.”
Düşüncemizi de söyledik:
“Mağdurun olmaması elbette çok iyi, ama kenti bilmeyenler Ankara’dan karar alınca böyle görüntüler ortaya çıkıyor.”
Bursa’nın kararı Bursa’da verilmeli
Bununla birlikte…
Kentleşme konusunda kötü örnek haline gelen Doğanbey TOKİ Konutları projesinden yola çıkarak şunu söylemek isteriz:
Ankara’da bürokratların aldığı kararlar yerine Bursa’nın kararı Bursa’da Bursalılarla birlikte verilmeli.
Bugün için…
Doğanbey’i yıkmak da, orada yaşayanları başka bir yere taşımaya ikna etmek de mümkün gözükmüyor.