Bursa’da kurulu Uludağ İhracatçı Birlikleri’nin (UİB) aracılık ettiği dış satım temmuzda ciddi oranda düştü. Toplam ihracatta yüzde 13 olarak gerçekleşen gerileme oranı UİB’de yüzde 17,82’ye ulaştı. Birlik üzerinden geçen ay 1 milyar 741 milyon 144 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildi. 2015’in ilk yedi aylık döneminde toplam ihracatı 12.7 milyar dolar olan UİB’in geriye dönük 12 aylık ihracatı ise yüzde 7,9 azalarak 21.8 milyar dolar seviyelerine geldi.
OTOMOTİV FRENE BASTI
Otomotiv sektörü temmuzda bir önceki yılın aynı ayına göre yaklaşık yüzde 18,39 düşüşle 1.46 milyar dolarlık ihracata imza attı. Sektörün ocak-temmuz tarihleri arasındaki yedi aylık ihracatı ise, yüzde 10,55 azalarak 10.7 milyar dolar olurken, geriye dönük 12 aylık ihracatı da yüzde 8,04 düşüşle 18.2 milyar dolar seviyesine ulaştı.
HAZIR GİYİM VE TEKSTİL EKSİ YAZDI
UİB’in aracılık ettiği tekstil ihracatı temmuzda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13,43 düşüş göstererek 97.3 milyon dolar oldu. Yedi aylık ihracat yüzde 14,40 azalarak 734.5 milyon dolara düşerken, geriye dönük 12 aylık ihracatı ise yüzde 8,74 azalarak 1.3 milyar dolar seviyelerine geldi.
Temmuzda hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı da geriledi. Birlik kanalıyla yapılan hazır giyim ihracatı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 10,30’luk düşüşle 45.2 milyon dolar oldu. Söz konusu rakam ocak-temmuz döneminde yüzde 17,20 azalarak 290.2 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti.
YAŞ MEYVE SEBZEDE ARTIŞ
Birlik kanalıyla yapılan meyve sebze mamulleri ihracatı da geçen ay yüzde 12,77 düşerek 12.1 milyon dolar oldu. Sektör, 7 aylık dönemde 84.1 milyon dolarlık dış satım yaptı. Temmuzda yaş sebze meyve dış satımı ise yüzde 23,43 artış gösterdi. Yaş sebze meyvenin yedi aylık ihracatı 60.9 milyon dolar olurken, geriye dönük 12 aylık ihracatı ise yüzde 2,86 oranında artarak 105 milyon dolar oldu.
İRAN’IN ÖNEMİ ARTACAK
UİB Koordinatör Başkanı Orhan Sabuncu, Birleşmiş Milletler (BM) Güvenlik Konseyi ile İran arasında ambargonun kaldırılmasına yönelik anlaşmaya varılmasını olumlu karşıladıklarını söyledi. Bu gelişmenin Türkiye’deki tüm sektörlerde hareketlenme yaratabileceğini belirten Sabuncu, ”İran bizim açımızdan her zaman önemli bir pazardı. P5+1 ülkeleri ile varılan anlaşma sonrasında İran’ın önemi daha da artacaktır. Anlaşmanın uzun vadeli olması halinde ülkeye yapılan yatırımlar hızla artacak, bu da hem üretimin hem de tüketimin artmasına neden olacaktır” dedi.
İHRACATÇIYA AVANTAJ SAĞLAYACAK
Sabuncu, İran ile geçen yıl imzalanan ve sene başında yürürlüğe giren tercihli ticaret anlaşmasının da Türkiye ihracatçıları açısından ayrı bir avantaj yaratacağını vurguladı. Orhan Sabuncu, ”Tercihli Ticaret Anlaşmasının olumlu etkilerini zaten görmeye başlamıştık. Yaptırımların kalkması ile bu anlaşmanın ihracatımıza olumlu yansımaları daha da artacaktır” diye konuştu.