Asya ile Avrupa kıtalarını Çanakkale Boğazı’nda ilk kez birbirine bağlayan 1915 Çanakkale Köprüsü’nün yapımında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü görevlilerinin yanı sıra yaklaşık 5 bin 100 personel ve 740 iş makinesi çalıştı.
İstanbul’u Çanakkale’ye sonrasında da Kuzey Ege’ye bağlayacak Türkiye’nin en prestijli projelerinden köprü ve otoyol bağlantısında açılış için hazırlık yapıldı. Peyzaj çalışmaları kapsamında 516 bin 863 fidan dikilen projenin çevresinde düzenleme yapılarak, köprü üzerindeki bağlantı noktaları ve bariyerler kontrol edildi, eksiklikler giderildi. 1915 Çanakkale Köprüsü’nün açılışı, bugün Gelibolu Yarımadası’ndaki 18 Mart Şehitleri Anma Günü ve Çanakkale Deniz Zaferi’nin 107’nci yıl dönümü törenlerinin ardından Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından yapılacak.
6 DAKİKAYA DÜŞECEK
Özellikleri itibarıyla ‘simgelerin köprüsü’ olarak anılan, mühendisliğindeki detaylarla öne çıkan ‘dünyanın en uzun orta açıklıklı köprüsü’ unvanına sahip 4 bin 608 metre uzunluğundaki köprü ile iki kıta arasındaki yolculuk süresi 6 dakikaya düşecek. Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü ile Marmara ve Ege bölgelerindeki limanlar, demir yolu ve hava ulaşım sistemlerinin kara yolu ulaşım projeleriyle entegrasyonu sağlanacak. Köprünün ana kablosunda dünyanın çevresini 4 kez dönebilecek 162 bin kilometrelik tel kullanıldı. Kule kesonları alan olarak kıyaslandığında bir futbol sahası büyüklüğünü kapsarken, köprüde kullanılan 227 bin metreküplük beton ile 100 metrekarelik 5 bin 900 adet dairenin yer aldığı 25 bin nüfuslu bir ilçe kurulabiliyor.
EN YÜKSEK KULELER
Köprünün 2 bin 23 metrelik orta açıklığı Cumhuriyet’in 100’üncü kuruluş yıl dönümünü, 318 metrelik çelik kuleleri de Çanakkale Deniz Zaferi’nin kazanıldığı 18 Mart 1915’i sembolize ediyor. Kırmızı-beyaz renge sahip kulelerin Türk bayrağını temsil ettiği proje, 334 metreye ulaşan kule yüksekliğiyle dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü unvanına sahip.
AKARYAKITTAN 31 MİLYON EURO TASARRUF
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, 1915 Çanakkale Köprüsü ile yıllık olarak zamandan 382 milyon eruo, akaryakıt tüketiminden 31 milyon euro, 3 bin 234 ağaca eş değer karbon salımındaki azalmayla çevresel olarak 1 milyon 900 bin euro tasarruf elde edileceğini söyledi. Projenin daha açılmadan Türkiye ekonomisi için de olumlu sinyaller verdiğini belirten Karaismailoğlu, ‘’Şehrimiz ve bölgemizden İstanbul başta olmak üzere Marmara’ya ulaşan tarım ürünlerimiz de artık havanın ve denizin insafına kalmadan önce manavlarımız ile marketlerimize, ardından da milletimizin sofrasına daha erken gelecek” dedi.