TÜSİAD ile Deloitte Digital iş birliğiyle hazırlanan ‘E-Ticaretin Gelişimi, Sınırların Aşılması ve Yeni Normlar: 2019′ başlıklı rapora göre, Amerikalı tüketiciler, yüzde 57 oranında Çin, yüzde 10 oranında İngiltere ve yüzde 6 oranında Kanada’dan ürün sipariş ediyor. Çin ise e-ticarette ithalatının yüzde 42’sini Japonya, yüzde 14’ünü ABD ve yüzde 12’sini Hong Kong’dan yapıyor.
‘Türkiye e-Ticaret Pazar Büyüklüğü’ raporuna atıfla verilen bilgilere göre, Türkiye’nin e-ticarette büyüklüğü perakende dışı işlemler için 28,4 milyar lira, perakende işlemleri ise 31,5 milyar lira oldu. Online perakende alanında tüketicilerin yüzde 70’ten fazlası mobil kanallardan, cironun da yüzden 60’tan fazlası yine mobil üzerinden geliyor. Türkiye’de tüketicilerin online dünyada en çok işlem yaptığı kategoriler giyim, elektronik eşya, yemek siparişi, seyahat/konaklama ve kitap şeklinde sıralanıyor.
ÇİN LİDER KONUMDA
Son 6 ay içinde alışveriş gerçekleştirilmiş satın alma alt kategorilerine bakıldığında, elektronik kategorisinde birinci sırada yüzde 51,97 ile telefon aksesuarları, anne/bebek/oyuncak kategorisinde ilk sırada yüzde 53,27 ile bebek bezi, hızlı tüketim kategorisinin ilk sırasında ise yüzde 74,1 ile deterjan ve temizlik ürünleri bulunuyor. Çin’in, geçen yıl 13,41 trilyon dolarlık GSMH’ye sahip olduğu belirtilen raporda, 634 milyar dolarlık B2C (ticari firmaların müşterilerine internet ortamından yaptıkları satış işlemleri) e-ticaret pazar büyüklüğü ile de dünyada lider konumda bulunduğu vurgulanıyor. ABD’nin B2C e-ticaret pazar büyüklüğü 504 milyar dolar olarak tespit edilirken, Türkiye’nin 6,1 milyar dolar olarak gerçekleşti.
SATIN ALMALAR CEP’TEN YAPILIYOR
Türkiye’de online satın almaların yüzde 38’i cep telefonu, yüzde 36’sı dizüstü bilgisayardan yapılıyor. Alışveriş sitelerine göz atma oranlarında ise yüzde 46 ile yine cep telefonu başı çekerken, cep telefonunu yüzde 33 ile dizüstü bilgisayar takip ediyor. Mobil cihazların kullanım oranı, sadece e-ticaret işlemlerini değil, ödeme yöntemi alışkanlıklarını da değiştiriyor. Yakın gelecekte gelişmiş ekonomilerde her 5 kişiden 3’ünün online alışveriş, her 10 kişiden 7’sinin de ödeme yapmak için mobil telefonlarını kullanacağı öngörülüyor.