Hem Rusya hem de Avrupa’dan gelen turist sayısındaki azalış sonucu zor bir yıl geçiren ve iç piyasaya yönelen tur operatörleri ve otelcilerin yüzünü güldüren tatil, kara ve hava yolu şirketlerinde de bazı hatlarda doluluk oranlarını yüzde 100’e taşıdı.
Turizmciler, ramazan gibi eylül ayındaki Kurban Bayramı tatilinin de 9 güne çıkartılmasını ve bir ay öncesinden açıklanarak vatandaşların plan yapmasına imkan tanımasını istiyor.
AA muhabirlerin sorularını yanıtlayan Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Başaran Ulusoy, Rusya ile yaşanan kriz ve son dönemde Türkiye de dahil olmak üzere dünya genelinde artan terör olaylarının turizm sektörünü son derece olumsuz etkilediğini belirtti. Ulusoy, içinde bulundukları bu kriz ortamından dolayı ve sektöre hareketlilik getirmesi açısından Ramazan Bayramı tatil süresinin 9 gün olarak açıklanmasının özellikle iç turizm piyasasına ciddi katkı sağlayacağını kaydetti.
2015 yılında bayram tatili süresinin kısa olması nedeniyle yurt içinde 180 bin ve yurt dışında 20 bin kişinin tatile çıktığını hatırlatan Ulusoy, “Bu yıl Ramazan tatil süresinin Hükümetimiz tarafından 9 gün olarak açıklanması, özellikle iç turizm piyasasında ciddi bir canlanma yaşanmasına neden olacaktır. Geçen yıl erken rezervasyon ile tatile giden Türk turist sayısı 3,2 milyondu. Bu yıl ise rakamlar 4 milyonu buldu. 9 günlük bayram tatili ile birlikte 500 bin kişinin daha tatile çıkacağını düşünmekteyiz. Bunun da turizm sektörüne olumlu etkisi olacaktır.” şeklinde konuştu.
Ramazan Bayramı’nda yurt dışı turlarda İtalya, İspanya, Prag, Budapeşte, Viyana, Amsterdam, Paris, Venedik ve Kıbrıs’a ilginin yoğun olacağını düşündüklerini kaydeden Ulusoy, eylül ayındaki Kurban Bayramı tatilinin de 9 güne çıkartılmasının olası gözüktüğünü, bu tatilin de iç turizm piyasasına ciddi oranda katkı sağlayacağını kaydetti.
“Benzer düzenlemenin Kurban Bayramı için de yapılması olumlu olacaktır”
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Yönetim Kurulu Başkanı Osman Ayık da uzun bayram tatillerinin doluluk oranlarına olumlu yansıdığını ifade ederek, “Temmuz ve ağustos ayları iç pazar trafiğinin yoğunlaştığı bir dönemdir. Dolayısıyla dolulukları yukarıya, yaklaşık yüzde 100’lere taşıyacaktır. Her şeye rağmen bu yoğun talep, yaşanan misafir ve gelir kaybını telafi etmeye yetmez.” diye konuştu.
Ayık, ramazan benzeri düzenlemenin ivedilikle Kurban Bayramı için de yapılmasının olumlu olacağını ifade ederek, “Sıkıntılı ve büyük kayıpların yaşandığı bir dönemde, bir nebze de olsa, bu tür uzun tatiller iç pazar trafiği ve talebini artıracaktır.” dedi.
“Yurt dışı destinasyonlara ilgi geçen yıla göre daha fazla”
Setur Turizm Müdürü Oktay Temeller ise bayram tatilinin 9 güne çıkarılmasını turizm açısından olumlu bir gelişme olarak gördüklerini ve tatil planı yapanlar için ekstra bir motivasyon olduğunu belirtirken, turizm ekonomisine yaratacağı katkı açısından da bu uygulamayı bir nevi “destek paketi” olarak değerlendirdiklerini söyledi.
Temeller, tatilin uzatılması kararı ile Ramazan Bayramı dönemi için yerli turist açısından yüzde 20 artış öngörüldüğünü, yıl sonu toplam iç turizm hareketlerinde de benzer bir artış beklendiğini ifade ederek, “Uzun bayram tatilleri her dönemde iç pazara olumlu etki sağlamaktadır. Ancak sektördeki beklenti, otellerin Rusya ve Avrupa’dan kaynaklanan kayıplarını karşılamaya maalesef yetmeyeceği yönünde.” dedi.
Yurt dışı destinasyonlara ilginin geçen yıla göre artış gösterdiğini kaydeden Temeller, yerli turistin, bu bayram yurt dışı turlarda ABD, Orta Avrupa, İskandinavya ve İngiltere destinasyonlarını tercih ettiğini bildirdi.
Temeller, 4 günlük Kurban Bayramı’nın 9 güne uzatılmasının iç pazarda ikinci kez bir hareketlenmeye neden olacağını, bu dönemde de Ramazan Bayramı’na benzer bir ivme yaratılacağını düşündüklerini kaydetti.
“Geçen yıla göre 9 günün etkisi ile ciddi bir artış var”
Pronto Tour Yönetim Kurulu Başkanı Ali Onaran da bayram tatillerinin Hükümet tarafından idari izin ile uzatılmasının önceki yıllarda da olduğunu, ancak bayrama 4-5 gün kala ilan edilen bu uzatmaların tatil planı yapan vatandaşlara fayda sağlamadığını, değişiklik yapılması halinde de son dakika olması nedeniyle maliyetlerin çok yüksek kaldığını söyledi.
Onaran, şunları kaydetti:
“İlk defa çok olmasa da önceden böyle bir karar alındı. Bayram tatilinin 9 güne çıkması, taleplerin yüzde 20 civarında artmasına neden olacak. Daha uzun konaklama olacağını da hesaba katarsak yüzde 30’a yaklaşan bir artış olabileceğini düşünebiliriz. Bayram dönemini geçen yıl ile kıyaslarsak özellikle 9 günün etkisi ile ciddi bir artış yaşanmakta. Yabancı turist kapasitelerinin de daha düşük olması otellerde daha fazla Türk misafire yer verme imkanını doğuruyor. 9 günlük bayram tatili, özellikle güney otelleri için can suyu oldu. Sadece Antalya bölgemize 3-4 milyon daha az turist gelmesi hesaplanırken, 300 veya 400 bin daha fazla yerli turist yüzde 10’a yakın bir katkı sağlayabilir. Bu sezon açılmayan bazı otelleri ve fiyat indirimlerini de göz önünde bulundurarak temmuz ve ağustos aylarında güney otellerimizin doluluk sorunu yaşamayacağını düşünüyorum.”
Geçen Ramazan Bayramı’na göre bu bayramda yurt dışı turları tercih etme oranının yüzde 40 fazla olduğuna işaret eden Onaran, bu artışın fiyatların uygunluğu, döviz kurlarında son aylarda önemli artış yaşanmaması ve daha uzun süreli bir tatil olmasından kaynaklandığını ifade etti.
Onaran, bayram tatilinin mevsim dolayısıyla en çok güney sahillerine talebi artırdığını, ayrıca Ege, kültür turları ve yurt dışında da İtalya, Balkanlar ve Yunanistan gibi yakın bölgelerin en çok rağbet edilen yerler arasında yer aldığını bildirdi.
Ali Onaran, eylül ayındaki Kurban Bayramı tatilinin 9 güne çıkarılıp vatandaşın program yapmasına imkan vermesi için bir ay öncesinde açıklanmasını istediklerini de ifade etti.
“Yüzde 100 dolu birçok seferimiz bulunuyor”
Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet Nane, Pegasus olarak Ramazan Bayramı döneminde özellikle Antalya, Kıbrıs, Bodrum, Dalaman, Gazipaşa-Alanya gibi iç hat uçuş noktalarında yüksek doluluk oranları gördüklerini, bu hatlarda yüzde 100 dolu birçok seferleri bulunduğunu ifade etti.
Nane, “Yazlık iç hat noktalarına yoğun talebin olduğu 9 günlük Ramazan Bayramı döneminde özellikle Ankara, Kayseri, Elazığ, Şanlıurfa, Ordu-Giresun, Samsun ve Trabzon gibi farklı yurt içi noktalarımızdan Antalya, Bodrum ve İzmir’e misafirlerimizin direkt uçabilecekleri ek seferler planladık. Ek seferlerimizin 79’unu en çok tercih edilen yurt içi uçuş noktalarımıza, 36’sını ise Antalya, İzmir, Ankara ve Adana’dan KKTC’ye planladık.” diye konuştu.
“9 günlük tatil, otobüs firmalarına da ilaç oldu”
Türkiye Otobüsçüler Federasyonu (TOFED) Genel Başkanı Birol Özcan, 9 günlük bayram tatilinin turizmin yanı sıra otobüs firmalarına da “ilaç” gibi geldiğini ifade ederek, doluluk oranlarının üzerinde talep olması dolayısıyla ilave seferler açtıklarını söyledi.
Özcan, Doğu ve Güneydoğu Anadolu’daki terör olaylarından dolayı bu bölgelere yapılan seferlerin olumsuz etkilendiğini, buna karşın Ramazan Bayramı döneminde otobüslerin bu bölgelere dolu gidip geleceğini kaydetti.
Sektörde korsan taşımacılığın büyük bir sorun olduğunu, denetimlerle bunun önüne geçilmesi gerektiğini belirten Özcan, bayram dönemlerinde artan kazalara dikkati çekerek, kazaların büyük bölümünün korsan taşımacılık ve küçük araçlardan kaynaklandığını söyledi.
Özcan, “Otobüslerimiz zaten takometre kontrollü çalışıyor. Otogarlardan belgeli ve kontrollü çıkışlarımız olmaktadır. Her türlü tedbirimizi alıyoruz. Olası arızalar için sefer öncesi birçok kez kontroller yapılıyor. Ancak bazen şoförlerin dikkatsizliklerinin önüne geçemiyoruz. Bayramlarda vatandaşlarımız dikkat etsin. Otobüs kazalarından ziyade küçük arabaların ve kamyonların kazası çoktur. Tabii korsan taşımacılık çözülmediği sürece kazalara sebebiyet verebilecek durumlar yaşanabiliyor.” uyarısında bulundu.