Olay Gazetesi Bursa

Turizmde uçak desteği devam edecek

Kültür ve Turizm Bakanı Ömer Çelik, Rusya'daki ekonomik krizin turizm sektörüne etkilerini azaltmak amacıyla hayata geçirilen teşvik paketiyle ilgili, "Rusya, İran ve Bağımsız Devletler Topluluğu ülkelerinden Türkiye'ye turist getiren tur operatörlerine,

Bakan Ömer Çelik, Rusya’daki ekonomik kriz sebebiyle turizmde yaşanan daralma ve Türkiye’nin aldığı önlemler hakkında AA muhabirine açıklama yaptı.

Türkiye’nin çevresinde yaşanan huzursuzlukların turizm sektörünü olumsuz etkilediğine dikkati çeken Bakan Ömer Çelik, söz konusu daralmanın en önemli nedeninin, Türkiye için en büyük pazarlardan olan Rusya’da geçen yılın ikinci yarısından itibaren yaşanmaya başlayan ekonomik kriz olduğunu ifade etti.

Rusya’daki ekonomik krizin sadece Türkiye’yi değil, tüm dünya turizmini olumsuz etkilediğini anlatan Bakan Ömer Çelik, Rusya’dan diğer ülkelere giden yabancı ziyaretçi sayısının yüzde 40 oranında azaldığına işaret etti.

Çelik, “Bu oran bizde ocak-şubat döneminde yüzde 30’lardaydı. Hükümetimizin çıkardığı teşvik paketi, Bakanlığımın yürüttüğü kapsamlı tanıtım kampanyası ve tur operatörleriyle yapılan yakın işbirliği sayesinde yılın başında yüzde 30 olan düşüş yüzde 20’lere geriledi. Turizm sektöründe ‘rakip ülke’ konumunda olan İspanya, Fransa ve İtalya’da Rus turist sayısında azalma yüzde 40’ın üzerinde gerçekleşirken, bu yılın başında aldığımız önlemler sayesinde bu azalma oranı ülkemizde yüzde 20 seviyelerinde kalmıştır. Bunun yüzde 20’nin de altına düşmesini bekliyoruz. Hedefimiz ülkemize gelen Rus turist sayısındaki düşüşü yıl sonu itibarıyla yüzde 10 bandına geriletmek” diye konuştu.

-Rusya’daki krize karşı önlemler

Rusya’daki krize yönelik bakanlığın aldığı önlemleri anlatan Çelik, “Bu kapsamda bakanlık olarak, geçen yıl aralık ayından itibaren Rusya’da yaşanan krizin yansımalarını en aza indirmek için var gücümüzle çalışıyoruz. Bakanlığımız ile Rusya Federasyonu Turizm Federal Ajansı arasında kurumsal bir iletişim olup, bakanlık üst düzey yönetimi, Rus muhatapları ile sürekli temas halindedir. Ayrıca bu görüşmelere zaman zaman iki taraftan sektör temsilcileri de katılmaktadır” ifadesini kullandı.

Bakan Ömer Çelik, sektör temsilcileriyle yaptıkları toplantılar neticesinde Rus pazarına ve Bağımsız Devletler Topluluğu ülkelerine yönelik bir teşvik mekanizması oluşturulması ihtiyacının doğduğunu, Ekonomi ile Maliye bakanlıklarının da koordinasyonu ile alınacak tedbirlerin Başbakan Ahmet Davutoğlu’na sunulduğunu, bu yılın şubat ayında açıklanan teşvik mekanizmasının nisan ayında hayata geçtiğini anımsattı.

Uçak desteği uzatıldı

Hükümet tarafından açıklanan teşvik mekanizmasının en önemli katkısının, Rusya, İran ve Bağımsız Devletler Topluluğu üyesi ülkelerin de aralarında bulunduğu 13 ülkeden Türkiye’ye turist getiren tur operatörlerine uçak başına yapılan mali yardım olduğunu belirten Çelik, şöyle devam etti:

“Rusya, İran ve Bağımsız Devletler Topluluğu üyesi ülkelerin aralarında bulunduğu toplam 13 ülkeden ülkemize turist getiren tur operatörlerine uçak başına 6 bin dolar yakıt desteği verdik. Mayıs ayları itibarıyla belirlenen beş havalimanına turist taşıyan yaklaşık 2 bin 500 adet tarifesiz uçak, bu desteği almaya hak kazandı. Çalışmamızın pozitif sonuçlarını gördüğümüz için desteği, kapsamını da genişleterek, 15 Eylül-30 Kasım döneminde yeniden uygulamaya karar verdik.

Destek kapsamında yer alan ve tarifesiz sefere izin verilmeyen ülkelerden tarifeli yapılan charter niteliğindeki uçuşların da destek kapsamına alınmasını kararlaştırdık. Gerekli resmi işlemlerin tamamlanmasını takiben ilave teşvik tedbirleri uygulanarak, sektöre yeni bir destek sağlanmış olacaktır. Bu gelişmenin turizm sektörüne hayırlı olmasını dilerim. Ayrıca turizm sektörünün olumsuz etkilerini azaltmak amacıyla hayata geçirilen teşvik paketi çerçevesinde Rusya’nın da içerisinde bulunduğu sekiz ülkeden Türkiye’ye turist getiren tur operatörlerine 100 milyon Türk lirası hazine destekli kredi kullanma imkanı sağladık. Rusya’dan ülkemize turist getiren tur operatörleri ile birlikte yapılan reklam bütçeleri bu yıl yüzde 60 artırılmış olup ayrıca ağustos ayı itibarıyla Bakanlık olarak yeni ve güçlü reklam faaliyetleri ile tanıtıma ek destek sağlamış bulunmaktayız.”

Çelik, Rusya Federasyonunda geniş kapsamlı bir medya planı uyguladıklarını dile getiren Bakan Çelik, Rusya’nın 13 şehrinde açık hava reklamlarının yanı sıra televizyon, internet, radyo ve sosyal medya gibi dijital mecralarda yapılan güçlü reklam faaliyetlerinin etkili bir şekilde devam ettiğini bildirdi.

Orta Doğu ve Almanya artışta

Türkiye’nin önemli pazarlarında güçlü tanıtım kampanyaları başlatıldığını söyleyen Çelik, bu pazarlardan olumlu neticeler alındığını belirtti. Çelik, konuşmasına şöyle dedi:

“Rusya’dan sonra gelen iki önemli pazarımız Almanya ve İngiltere’de bu ay itibarıyla süregelen tanıtım kampanyamıza ek olarak güçlü tanıtma kampanyaları başlattık. Orta Doğu pazarında ise artıştayız. Bu yıl başta Körfez ülkeleri olmak üzere genel olarak Orta Doğu’dan gelen turist sayısında önemli artışlar yakaladık. Bizim açımızdan geleceğin büyük pazarı olan Çin’de ise yüzde 61 oranında artıdayız. Tur operatörleri ile yapılan değerlendirmelere göre temmuz-eylül aylarında ülkemize yönelik seyahatler artma eğilimindedir.”

Türkiye’nin tanıtımı

Bakan Çelik, bakanlık olarak Almanya, Rusya, İngiltere, İtalya, İspanya, Fransa, Hollanda ile İskandinav ülkelerinde kültürel ve halkla ilişkiler faaliyetlerini yoğunlaştırdıklarını söyledi.

Çelik, Avrupa’nın en önemli kültür sanat festivallerinden biri olan ve Türkiye’nin de konuk ülke olacağı Europalia Kültür Sanat Festivali kapsamında ekim-ocak ayları arasında Belçika, Almanya, Hollanda, Fransa ve İngiltere’de çok sayıda kültür ve sanat etkinliğinin yapılacağını dile getirdi.

Bu yıl 55 ülkede 125 turizm fuarına katılım sağlanarak, güçlü ve etkili bir Türkiye tanıtımı yaptıklarını vurgulayan Çelik, global tanıtım kampanyasını klasik medya mecralarında sürdürmenin yanı sıra dijital ve sosyal medyada da önemli atılım yaptıklarını, “www.hometurkey.com” adresi ile tüm sosyal medya mecralarında insanlarla aktif şekilde iletişim halinde olduklarını, bu sayede Türkiye hakkında pozitif ve güçlü bir imaj kampanyası yürütüldüğünü kaydetti.