Aydoğdu, MEB Sakıp Sabancı Basın Merkezinde öğretmen atamalarına ilişkin bilgilendirme toplantısı düzenledi.
Ağustostaki 37 bin atama sonrası yöneticilerle birlikte öğretmen sayısının 894 bin 511’e ulaştığını belirten Aydoğdu, bakanlığa geçen yıl yer değişikliği için 375 bin öğretmenin başvurduğunu, bu yıl ise sayının 303 bin olduğunu bildirdi.
Aydoğdu, “2014’te 150 bin öğretmenin, 2015’te de 190 bin öğretmenimizin yerini değiştirdik. Böylesine ciddi bir organizasyon ve yılda 2-3 bin yer değiştiren bakanlıkların yanında MEB’in yer değişikliğine baktığımızda çok ciddi bir fark var” ifadelerini kullandı.
Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı’nın göreve gelmesiyle genel müdürlükte ciddi bir profil değişikliği olduğunu vurgulayan Aydoğdu, atama bekleyen ve mevcut öğretmenlerle iyi bir iletişim ağlarının bulunduğunu söyledi.
Sosyal medyadan 30 bin öğretmen atamasına ilişkin paylaşım yaptığını ve yorumlarda olumsuz bir eleştiri bulunmadığını anlatan Aydoğdu, “Bu MEB’in, Bakan Avcı’nın ve İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünün ekip olarak öğretmenlerle nasıl iletişim kurduğuna en güzel kanıttır” diye konuştu.
Aydoğdu, alandan gelen makul isteklere Bakan Avcı’nın talimatıyla anında cevap verdiklerini bildirdi.
“Müdürlük için 2 sınav doğru değil”
Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine Dair Yönetmelik’te yapılan değişikliklere de değinen Aydoğdu, yönetmeliğe her kesimden olumlu dönüşler aldıklarını kaydetti.
Yönetmelikle hiyerarşik yapı oluşturduklarının altını çizen Aydoğdu, müdür yardımcılığı için merkezi yazılı sınav getirdiklerini belirtti. Aydoğdu, müdür yardımcılığı yapmayanların da okul müdürü olamayacağını dile getirdi.
“Okul müdürlüğüne neden sınav getirilmediği” şeklinde eleştiriler yapıldığını ifade eden Aydoğdu, “Okul müdür yardımcılarından müdür seçeceğimiz için, müdür de otomatik olarak sınavı kazananlar arasından seçileceği için, iki kez sınavın yapılmasının doğru olmayacağını düşünüyoruz” dedi.
Şubatta atanacak 30 bin öğretmen
Bakan Avcı’nın şubattaki 30 bin öğretmen atamasına ilişkin genel müdürlüğe talimat verdiğini söyleyen Aydoğdu, çalışmalarının dün itibarıyla tamamlandığını bildirdi.
Şubatta atanacak 30 bin aday öğretmenin, tecrübelilerin yanında 4 ay staj yapmasına ilişkin çalışmanın yol haritasını belirlediklerini açıklayan Aydoğdu, yönetmelikte gerçekleştirilecek değişikliklerin belirlendiğini, bunları Bakan Avcı’ya sunacaklarını kaydetti.
Atamalardan sonra öğretmenlerin uyum problemi yaşadığını anlatan Aydoğdu, “Uyum probleminin sonunda da hemen o bölgeyi terk etmek istiyor. İkincisi, mesleğine karşı çok ciddi anlamda bir ön yargı oluşuyor” değerlendirmesinde bulundu.
Avrupa Birliği ülkelerinde öğretmenlerin mezun olduktan sonra uygulama eğitiminden geçirildiğini, ABD’de ise 5’te birinin, göreve başladığı anda öğretmenliği bıraktığını ifade eden Aydoğdu, bu nedenle eğitim için uygulamanın önem taşıdığını vurguladı.
Uygulamanın benzerinin 1898 ve 1913’te yapıldığını, mezunlara 6 ay uygulamalı eğitim verildiğini dile getiren Aydoğdu, Finlandiya’nın 1913’teki uygulamayı halen birebir sürdürdüğünü belirtti.
Şubattan itibaren öğretmen atama süreci
Öğretmenliğin yaşanılarak öğrenildiğini kaydeden Aydoğdu, şubat atamasından itibaren işleyecek süreci şöyle anlattı:
“Şubatta öğretmenlerimizi atayacağız. Atarken öğretmenlerden 2 tercih alacağız. Bir, stajı nerede yapmak istiyorsunuz? Kamuoyunda sanki bütün öğretmenleri doğu ve güneydoğuya atacağız şeklinde bir algı var. Bu kesinlikle yanlış. Öğretmenleri 81 ile atayacağız. Öğretmenler de 81 ilde isterlerse tecrübeli öğretmenlerle 4 aylarını geçirebilecekler. İkinci tercihlerinde de hangi ile, hangi okula gitmek istiyorlar, onu alacağız. Tek kararname çıkacak ama alt kararnamede iki başlık olacak. Staj yapmak istediği il ve atandığı okul.”
Tecrübeli öğretmenler nasıl seçilecek
Kararname çıktıktan sonra yönergede bu kişilere danışmanlık yapacak tecrübeli öğretmenlerin niteliklerini belirleyeceklerini bildiren Aydoğdu, şöyle devam etti:
“Bu konuda ‘En az 5, 6 ya da 7 yıl öğretmenlik yapanlar arasından, kendi ya da yakın branştan öğretmenler seçilecek’ diyeceğiz. Bu öğretmenler ile öğretmen adaylarımızı birbiriyle eşleştireceğiz. Üç gün bu öğretmenlerimiz okulda öğretmenlerle derse gidecek. Dördüncü günü okul müdür yardımcıları ve müdürlerle beraber geçirecekler. Beşinci gün de il ve ilçe milli eğitim müdürlerimizle beraber olacaklar. Ana hatları bu. Şubatta alacağımız 30 bin öğretmeni böyle başlatacağız.”
Uygulamayla öğretmenlerin göreve başladıkları andan itibaren maaşlarını alacağını ve bu sürenin stajyerlikten sayılacağını duyuran Aydoğdu, “Şubatta başlayanlar eylülde, ağustosta atananlar ise yarıyılda okula başlayacak. Bu döngü silsileli şekilde geldiği için de eğitim öğretimin gidişatında herhangi aksama olmayacak” dedi.
Aydoğdu, “Öğretmenlerin ilk 4 ayını, kendi memleketlerinde mi yoksa görev yerlerinde mi geçireceği” sorusuna, “İki formül de var. Mesela öğretmenler tercih ettiğinde, ‘Burası öğretmen potansiyeli açısından size uygun değil’, yönlendirip ‘Buraya da gidebilirsiniz’ de diyebiliriz” yanıtını verdi.
“İhtiyacımız kadar talep ediyoruz”
“Ağustosta öğretmenlerin yüzde 70’inin Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerine atandığının” anımsatılması ve “şubat atamasında da benzer bir oranın gözetilip gözetilmeyeceğinin” sorulması üzerine Aydoğdu, buna ilişkin net oranların verilemeyeceğini, dengelerin değişebileceğini belirtti.
“Meclis’ten 2016 için toplam kaç öğretmen kadrosu isteneceği” sorusunu yanıtlayan Aydoğdu, şunları kaydetti:
“İhtiyacımız kadar talep ediyoruz. Ama kural şu, her yıl bütçeden bütün bakanlıklara verilen bir kadro var. Bu kadronun yüzde 50’si MEB’e veriliyor. Yetiyor mu? Yetmiyor. Yetmediği için de sürekli ek kadro istiyoruz. Son 3 yılda hem şubatta hem ağustosta yaptığımız öğretmen atamaları ortalama 50-52 bin arasında. Sayın Bakanımız da açıkladı. Cumhuriyet tarihi boyunca, görev süresinde en çok atama yapan bakan, Sayın Nabi Avcı. Son 3 yılın ortalamasına baktığımızda yıllık atama sayısı 50-52 bin olduğunda, 30 bin atanırsa geri kalan rakam da ağustosta atanabilir diye düşünüyorum. Bu arta da bilir azala da bilir. Bazen ‘Şubatta 10 bin atama olacak’ diyoruz. Bazen 15, 20, bazen 30 bin oluyor. O günkü şartlara göre de değişiyor. Bugünden rakam verip kendimizi bağlamamız doğru değil. Ama ilkesel olarak hem ağustosta hem şubatta atama yapıyoruz. Bu artık gelenek haline geldi.”
Aydoğdu, “37 bin atama sonrası Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerine gidip, terör olaylarından etkilenerek dönenlerin olup olmadığı” sorusu üzerine, provokasyonlara rağmen, atanan ancak gitmeyen 40 kişi bulunduğunu söyledi.
Bunu “çok büyük başarı” şeklinde nitelendiren Aydoğdu, milletin zor zamanlarda daha fazla kenetlendiğini, bölge halkı ve MEB yetkililerin atanan öğretmenlerin sorun yaşamaması için seferber olduğunu dile getirdi.
“Öğretmenlik hakkını kaybeden 50 kişi var”
Göreve başlamak için tanınan sürede mazereti bulunanların bakanlığa gerekli evrakı ulaştırdığını anlatan Aydoğdu, “Bu 40 kişinin dışında Türkiye genelinde ataması yapıldığı halde gitmediğinden öğretmenlik hakkı kaybolan 50 kişi var. Bu rakam her yıl ortalama 90 ile 100 arasında değişiyor, bunu geçmiyor. Onun dışında herhangi problem yok. Bu 37 bin atamamızın yaklaşık yüzde 99’u göreve başladı” şeklinde konuştu.
Aydoğdu, “şubat ataması için yönetmelikte düzenleme yapılıp yapılmayacağı” sorusuna da “Yılda iki kez atamayla ilgili bizi kanunlarda veya yönetmelikte bağlayan herhangi bir sınırlılık yok” yanıtını verdi.
“Atama bekleyen eğitim fakültesi mezunu 274 bin kişi var”
“Öğretmen ihtiyacı ve atamayı bekleyen aday öğretmenlerin sayısına” ilişkin Aydoğdu, şu ifadeleri kullandı:
“37 bin atamadan sonra şu anda 95 bin 624 öğretmen ihtiyacımız var. 2015 KPSS’ye giren öğretmen adayı, potansiyel aday 417 bin. Eğitim fakültesi mezunu olup da bekleyen aday sayısı 274 bin. Diğerleri başka fakülte mezunu olup, uzaktan eğitimle pedagojik formasyon alanlar. Yeni istihdam kapısı, özel okullar. Bu yıl özel okullarda yüzde 41 artış sağlandı. Bu sene yeni okullar, sınıflar açıldı. Biz normları da güncelliyoruz. 11 Kasım itibarıyla Türkiye genelindeki normlar da güncellendiğinde, rakam ortaya çıkacak. Ama son iki yıllık rakama baktığımızda, 95 bin ila 115-117 bin arasında değişiyor. Şu anda potansiyel olarak eğitim fakültesi olup ve dışarıdan gelen, bekleyen, 37 bini çıktığımızda, yaklaşık 370 bin potansiyel adayımız var.”
Bakan Avcı’nın “Sınav yapanla ders anlatan öğretmeni ayıracağız” şeklindeki sözlerinin hatırlatılması ve “bunun için ayrı öğretmen istihdam edilip edilmeyeceğinin” sorulması üzerine de Aydoğdu, “Bu kadroların içinde olacak. Ama onları Ölçme ve Değerlendirme Genel Müdürlüğü ile konuşup, nasıl istihdam ederiz, sınıfa mı sokarız, yoksa önce merkezden alıp sonra mı Ölçme Değerlendirme biriminde değerlendirip sonra mı okula göndeririz, bunu o daireyle konuşuyoruz. Ama bu kadroların içinde ayrıca bir kadro onlara tahsis etmeyeceğiz” karşılığını verdi.
“Şubat atamasındaki branşların belirlenmesine” ilişkin soruyu yanıtlayan Aydoğdu, branşların henüz netleşmediğini söyledi.
Aydoğdu, “Bakanlıktaki bütün bürokratlara, bakana, müsteşara hızlı ulaştıkları ve ulaşacak başka kapı bulamadıkları için hep biz eleştiriliyoruz. Çünkü kim ararsa arasın, kimin problemi olursa olsun, bize bir şekilde ulaşıyor” değerlendirmesini yaptı.
Ülke genelinde toplam öğretmen sayısında problem bulunmadığını, dağılımıyla ilgili sorun olduğunu vurgulayan Aydoğdu, 30 büyükşehrin ana merkezlerinde ciddi yığılma meydana geldiğini ifade etti.
“Türkiye’de öğretmen ihtiyacının azaldığının ancak atamayı bekleyenlerin bulunduğunun” hatırlatılması üzerine Aydoğdu, bunu sadece bakanlığın çözemeyeceğini, özel okulların teşvik edilmesi, eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve pedagojik formasyon verilirken daha titiz davranılması gerektiğini kaydetti.
Aydoğdu, şubat atamasının kesin tarihinin belirlenmediğini ancak ikinci dönem başlamadan yapılacağını bildirdi.
“Öğretmen Akademisine ilişkin çalışmaların” sorulması üzerine Aydoğdu, Bakan Avcı’nın talimatları doğrultusunda Öğretmen Yetiştirme ile İnsan Kaynakları genel müdürlükleri, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı ve eğitim dairelerin bu konuda çalışacağını anlattı.