Alman Bertelsmann Stiftung Vakfı’nın araştırması, Schengen anlaşmasının son bulmasının, önümüzdeki 10 yılda, Avrupa Birliği (AB) ekonomisine 427 milyar euro ila 1.4 trilyon euro arasında maliyeti olacağı sonucunu ortaya koydu.
Bertelsmann Stiftung Vakfı Başdanışmanı Thiess Peterson, Schengen anlaşmasının son bulmasına ilişkin yaptıkları araştırmanın sonuçlarını değerlendirdi.
Peterson, yaptıkları çalışmalara göre, Schengen anlaşmasının son bulmasının, Avrupa ekonomisine 2016-2025 yılları arasında 470 milyar euro ila 1.4 trilyon euro arasında maliyet getireceğini söyledi.
Schengen anlaşmasının son bularak sınır kontrollerine yeniden başlanmasının AB’de ulaşım ve depolama maliyetlerini artıracağını anlatan Peterson, “Schengen’in son bulması, Avrupa’da üretim maliyetlerini artıracak, bu da fiyatların artışına neden olacak” diye konuştu.
Peterson, yüksek fiyatların, tüketici talebini, ihracatı ve yatırımları düşüreceğine dikkati çekerek, bu durumun Avrupa ekonomisinin büyümesine olumsuz etki edeceğini ifade etti.
Schengen’in son bulmasının olumsuz ekonomik etkilerinin sadece AB ile sınırlı olmayacağını belirten Peterson, Çin ve ABD ekonomilerinin de bu durumdan zarara uğrayacağını belirtti.
Peterson, Schengen’in ortadan kalkmasının Avrupa’da fiyat artışlarına ve büyümenin azalışına neden olacağına da vurgu yaparak ilgili durumun devasa boyutları göz önüne alındığında büyük rakamlara ulaşacağını ifade etti.
Schengen’in son bulmasına ilişkin çalışmalarda iki ana senaryoda yoğunlaştıklarını belirten Peterson şunları söyledi:
“Olumlu senaryoya göre Avrupa’nın ithal ettiği ürünlerin fiyatında yüzde 1 artış olması durumu, Avrupa için düşük ekonomik büyüme anlamına geliyor. Avrupa için olumlu senaryoda Schengen’den çıkmanın Avrupa ekonomik büyümesine toplam maliyeti 2016- 2025 yıllarında 427 milyar euro’yu buluyor. Karamsar senaryoda ise, ithal edilen ürün fiyatları yüzde 3 artış gösteriyor. Avrupa ekonomisine Schengen’den çıkmanın maliyeti bu dönemde 1,4 trilyon euro’ya ulaşıyor. “
“HESAPLANAMAYAN MALİYET DE VAR”
Peterson, 470 milyar euro kaybın taban olduğunu vurgulayarak, şöyle devam etti:
“Bunlar Schengen’in hesaplanabilir maliyetleri. Bir de doğrudan hesaplanamayan maliyetler var. Bunlar, bir AB ülkesinde yaşayıp diğer bir AB ülkesinde her gün çalışmaya gidenlere olan etkileri. Gümrüklerde uzun kuyruklar kısa vadede olmasa da orta vadede bu insanların yeni iş aramalarına neden olur. Schengen’in son bulmasının, turizm sektörüne de etkisi olacaktır. Sınır ve gümrük uygulamaları insanların Avrupa’da daha az seyahat etmelerine yol açar. Avrupa’da bizim çok entegre bir değer zincirimiz mevcut. Eğer sınır ötesi taşımacılık maliyetlerini artırırsak değer zinciri zarar görür. Bu, Avrupa’daki verim ve büyümeyi olumsuz etkiler. 470 milyar euro taban ve Schengen’in bitmesinin maliyeti bu rakamın altına düşmez.”