Olay Gazetesi Bursa

Marmarabirlik’ten zeytinciliğin geleceğini kurtaracak sistem

Ar-Ge çalışmalarıyla zeytindeki fire oranını minimuma çekmeyi hedefleyen Marmarabirlik, gelecek süreçte sektörde bir ilk olacak tek porsiyonluk yağ ve sos içeren ambalaj ile zeytinyağı satışına başlayacak.

Marmarabirlik, Ar-Ge çalışmaları sonucunda üretici için büyük bir kayıp olan zeytindeki fire oranını yüzde 15-20’lerden yüzde 3-5’lere çekti. ‘Edincik su tipi’ zeytin çeşidinde hayata geçirilen yeni üretim tekniğinin, ‘Gemlik tipi’ zeytindeki deneme çalışmalarından da olumlu sonuçlar alan Marmarabirlik, yılda ortalama 6 bin tonluk ürün kaybının önüne geçecek. 

Marmarabirlik Yönetim Kurulu Başkanı Hidamet Asa, 2010 yılında kurulan Ar-Ge departmanının bugüne kadar çikolatalı zeytin şekerinden soslu yeşil zeytine kadar tüketicinin beğenisini kazanan farklı ürünler geliştirdiğini belirterek, son 2 yıldır zeytindeki fire oranının düşürülmesine yönelik çalışmaların devam ettiğini söyledi. Asa, Marmarabirlik’in yıllık ortalama 40 bin ton zeytin alımı yaptığını kaydederek, ‘Yılda ortalama 40 bin ton sofralık zeytinin yüzde 15’i ürünün doğal yapısı gereği tatlandırma sürecinde su olup gitmektedir. Bu da 40 bin ton varsayımından hareket edecek olursak, 6 bin tonun yok olup gittiği anlamına gelir. Sofralık zeytindeki fire oranı sektör için ciddi bir kayıptır. Uyguladığımız bu sistem Türkiye’de zeytinciliğin geleceğini kurtaracak önemli bir projedir” dedi.

İLK ETAP TAMAMLANDI

Yapılan çalışmalar sonucunda ortalama yüzde 15-20 olan fire oranının yüzde 3-5’lere çekildiğini dile getiren Asa, zeytindeki fire oranının üretici için büyük bir kayıp olduğunu kaydetti. Asa, ”Bu rakam iri danede yüzde 25’ler seviyesindedir. Sektörün lideri olarak fire oranının düşürülmesine yönelik çalışmalarımızın ilk etabını tamamladık. Üretimi gerçekleştirdik ve ürünleri Mortanem markasıyla piyasaya sunduk. Gemlik zeytin çeşidimizde de olumlu sonuçlar alıyoruz” diye konuştu.

HEDEF ÜRETİCİYE KATKI

Asa, gelecek yıl daha büyük ölçekli bir üretim ve kalamata işleme tekniğini uygulayarak, hem aynı damak tadını yakalayacaklarını hem de zeytinde fireyi ortadan kaldırmış olacaklarını vurguladı. Hidamet Asa, ”Yeni sistem sayesinde ülke ekonomisine ve üreticilerimize büyük katkı sağlamayı hedefliyoruz” dedi. 

FİRE ORANI MİNİMUMA DÜŞECEK

Gelecek seneden itibaren Marmarabirlik Entegre Tesisleri’nde gerçekleşecek küresel tank yatırımı ile zeytindeki fire oranının minimum seviyeye düşürülmesini hedeflediklerini ifade eden Asa, kalamata işleme tekniğiyle de etnik pazar dışındaki tüketicilerin damak tadının yakalanabileceğine dikkat çekti. Asa, birliğin Ar-Ge departmanının yeni ürün projeleriyle ilgili çalışmalarının hızla devam ettiğini belirtti.

MARMARABİRLİK’TEN SEKTÖRDE BİR İLK

Hidamet Asa, önümüzdeki süreçte tek porsiyonluk yağ ve sos içeren ‘katla yağla’ ambalajı ile zeytinyağı satışına başlayacaklarını söyledi. Asa, ”Sektörde ilk kez üretilecek bu yeni ambalaj, tek elle açılarak zeytinyağı kullanma kolaylığı sağlayacak. İlk etapta yaklaşık 1 milyon liralık yatırımla üretilecek ‘katla yağla’ sosun, başlangıçta THY, İDO, otel, restoran gibi alanlarda tüketiciyle buluşmasını planlıyoruz” diye konuştu. 

6 MİLYON LİRALIK YATIRIM

Asa sözlerine şöyle devam etti, ”2014 yılında Altın Ambalaj Ödülü kazandığımız kuru sele ambalajlarımız da tüketicinin büyük beğenisini kazandı. Kuru sele ambalajında çeşidi artıracağız. Bunun için yeni makine ve üretim alanına yönelik yatırım çalışmalarına başladık. Kuru sele ve diğer yağlı ambalajların üretiminin artırılması için yaklaşık 6 milyon liralık yatırım yapacağız. Marmarabirlik olarak Ar-Ge çalışmalarımız neticesinde tüketicinin damak tadına göre üretim yaparak, ülkemizdeki kişi başı zeytin tüketimini daha da artırmayı hedefliyoruz.’