Son 10 yılda değişim, dönüşüm ve planlı büyüme hedefi ile fark yaratan Marmarabirlik geleceğe umutla bakıyor. 65 Yıllık geçmişi 32 bin ortağı ile global marka olma yolunda emin adımlarla ilerleyen Marmarabirlik’in 2017/2018 İş Yılı Olağan Genel Kurul’u gerçekleştirildi. Başköy tesislerindeki genel kurula, Bakanlık temsilcileri, Birlik Yönetim Kurulu Üyeleri, Marmarabirlik’e bağlı 8 kooperatifin başkan ve yöneticileri ile 251 Birlik temsilcisi katıldı. Yönetim Kurulu faaliyet raporu, bütçe ve çalışma programı oybirliği ile kabul edilirken, Marmarabirlik Başkanı Hidamet Asa, yaptığı konuşmada Birliğin dünü, bugünü ve hedefleri ile ilgili önemli mesajlar verdi.
KOOPERATİFÇİLİĞE DEĞER KATTI
Marmarabirlik sayesinde Türkiye’de kooperatifçiliğin yeniden yükselen bir değer haline geldiğini vurgulayan Hidamet Asa, ”Birlik, değişen vizyonu ve misyonuyla, yakalanan başarı ve ilklerle Türkiye’de zeytin üreticilerinin yeniden yeşeren umudu olmuştur. Bu gurur hepimizindir. Faaliyet alanımız dışında diğer bölgelerdeki zeytin üreticileri ürününü satacak yer bulamazken, Marmarabirlik, ortaklarının güvencesi ve sigortası olmuştur. Bu başarının temelinde ekip çalışması vardır. Başarıya ulaşmak için ilk önce inanmak gerekir. Birlik yönetim kurulu olarak Marmarabirlik’i daha güvenli yarınlara taşıyacağımıza inancımız tamdır” diye konuştu.
ÜZERİMİZE DÜŞENİ FAZLASIYLA YAPTIK
Hidamet Asa, 2017/2018 ürün alım kampanyası ve ödemelerle ilgili de önemli bilgiler verdi. Asa şunları kaydetti: ”Kampanya öncesinde ortaklarımızdan 70 bin ton rekolte beyanı alınmıştı. Piyasa koşullarının üzerinde bir fiyatla, son havuz dolana kadar ürün alımlarına devam edilmiş olup, kampanya sonunda 51 bin 500 ton ürün alımı gerçekleştirilmiştir. Ürün bedeli olan 352 milyon liranın; yüzde 60’ı peşin, yüzde 20’si 25 Ocak’ta olmak üzere yüzde 80’i ödenmiştir. Yaptığımız planlama kapsamında kalan ürün bedellerinin tamamı 10-15 Mayıs 2019 tarihleri arasında ödenecektir. Bu kampanya döneminin Marmarabirlik’in kıymetinin bilindiği bir yıl olduğunu düşünüyorum. Zor yıla rağmen Marmarabirlik üreticisinin yüzünü güldürmüş, üzerine düşenin fazlasını yapmıştır. ”
ORTAKLARA ÖNEMLİ UYARILAR
-Ortaklarımız şunu asla unutmamalı. Geçtiğimiz yıl piyasa koşullarında fiyat artışı yoktu. Biz zor dönemde üreticilerimize destek olmaya çalıştık.
-Eğer bir önceki yıl fiyatlarından ürün almış olsaydık, bugün ürün bedellerinin tamamı ödenmiş ve ortaklarımıza da borcumuz kalmamış olacaktı.
-Birçok ortağımız, ‘Ana taahhüdüme kadar rekolte beyanı vereceğim’ diyor. Ancak ne kadar beyan verilirse verilsin Marmarabirlik’in bir alım planı var.
-Hesap yapılırken, depo kapasitesi göz önüne alınarak ve kooperatife 5 yıl boyunca teslim edilen ürüne bakılarak tahsisat miktarı belirlenmektedir.
-Ne kadar ürün verilirse o kadar daha fazla ürün teslim etme hakkı kazanılmış oluyor. Onun için yüksek beyanla kooperatifler zor duruma düşürülmesin.
2019 BİR DÖNÜM NOKTASI
2019 yılının Marmarabirlik için bir dönüm noktası olduğunun altını çizen Başkan Hidamet Asa şöyle devam etti: ”İki yılda 102 bin ton ürün alınmış ve ortaklarımıza 642 milyon lira ödeme yapılmıştır. Marmarabirlik, iki yıl üst üste 51 bin 500 ton ürün alarak kurulduğu tarihten bugüne en yüksek miktardaki alımını gerçekleştirmiştir. Marmarabirlik Yönetim Kurulu olarak kendimize yeni bir yol haritası ve hedef belirledik. 2019/2020 Ürün alım kampanyasında üreticilerimizi mağdur etmeyeceğimizi, satış olarak da alınan miktar kadar ürünü satmayı hedefliyoruz. Üreticimizin derdine derman olmak istiyoruz. Bu yıl 600 milyon TL ciro elde etmeyi ve stoklarımızı azaltmayı hedefliyoruz. Gelecek nesillere daha güçlü bir Marmarabirlik bırakmak için ekibimizle birlikte var gücümüzle çalışıyoruz. Marmarabirlik sayesinde Kooperatifçilik yükselen bir değer olmuştur.”
İLKLERİ SIRALADI
-Zeytin üzerine dünyada ilk lisanslı depoculuk.
-Kendi öz kaynakları ile 17 milyon TL kar payı dağıtımı.
-Zeytin ve zeytinyağı ihracatında 5 birincilik ödülü.
-Turquality Marka Destek Programına giren ilk kooperatif.
-Sektörde az tuzlu zeytin ve kuru sele zeytin üretimi.
-‘Tane tane’ zeytin sloganıyla 20 gramlık ürün.
-Milli Savunma Bakanlığı ile protokol.
HEDEFLER
-Marmarabirlik olarak zirvede kalıcı olmak.
-Tüm resmi kurumlara ürün tedarik etmek.
-Ortaklarımıza desteği daha da artırmak.
-Daha çok ürün almak ve satmak.
-Ortaklara eğitimler vermek.
-Sorunlara bilimsel çözüm üretmek.
-Ortakların üretim maliyetlerini düşürmek.
-Üretici için organik gübre üretmek.
-Yeşil zeytin için yeni tesis kurmak.
-Almanya’ya depolama ve paketleme tesisi.
-Üreticiye toprak ve yaprak analizi yapmak.
-E-ticaret satışlarını arttırmak.
-AR-GE yatırımlarını yükseletmek.
-Sosyal sorumluluk projelerine önem vermek.
-Yıllık ürün alımını 70 bin tona çıkarmak.
-2023 hedefi ile yılda 50 bin ton ürün satmak.
-1 milyar lira ciroya ulaşmak.
-54 ülkeye ihracatı 8 bin tona çıkarmak.
-İhracat rakamını 30 milyon dolara taşımak.