Marmarabirlik’ten yapılan yazılı açıklamaya göre, 14 Aralık’ta yapılacak ödeme ile Birlik, ürün bedellerinin yüzde 80’inin karşılığı olan 180 milyon lirayı ödemiş olacak.
Ürün alımlarına devam eden Birlik, 2017-2018 ürün alım kampanyası kapsamında, 45 bin ton ürün alarak, 50 bin ton alım hedefine yaklaştı.
Açıklamada değerlendirmelerine yer verilen Marmarabirlik Yönetim Kurulu Başkanı Hidamet Asa, sezona büyük hedeflerle başladıklarını belirtti.
Marmarabirlik’in tarihinde bir ilk yaşadığını vurgulayan Asa, “Kampanya başında 50 bin ton ürün almayı hedefledik. Bugün itibarıyla bu rakama ulaşmak üzereyiz. Ürün alım kampanyası devam ediyor. Alınan ürün miktarı, 45 bin tona ulaştı. Ortaklarımızdan alınan rekolte beyanında, yüzde 90 civarında gerçekleşme oldu. Kampanya süresince ortaklarımızın kooperatifine sahip çıktığını görmekteyiz. Birlik ve kooperatif yönetim kurullarımız adına ortaklarımıza teşekkür ediyorum.” değerlendirmesinde bulundu.
“Bu bir alım kriteri”
Asa, son günlerde bazı çevrelerde alım kalibreleriyle ilgili spekülatif açıklamalar yapıldığına dikkati çekerek, şunları kaydetti:
“2000 yılında, 200 taneden başlanarak alım yapılmasına rağmen kamuoyunda sanki bizim dönemimizde uygulanmış gibi bir algı yaratılmaya çalışılmaktadır. Ayrıca bunun ortaklarımızın elinden alınmış bir hak olduğu ifade edilmektedir. Alımlara hangi kalibreden başlanırsa başlansın, bu bir hak verip alma durumu değil bir alım kriteridir. Alım kriterlerimiz de Türk Standartları Enstitüsünce (TSE) oluşturulmuş ambalaj sınıflarına göre belirlenmektedir. Dolayısıyla bizler de bu ambalajlara uygun ürün alımı yapmak zorundayız. Örnek verecek olursak, TSE standartlarına göre, mega (x large), hiper (large) ürünlerimizin içerisine, 180-190 tane zeytin alınıp, fireden sonra havuzdan 230 tane çıkan ürün konulmaktadır. Alımlara 200 kalibreden başlandığında, bu ürün olgunlaştıktan sonra firesi ile havuzdan ortalama 240-250 tanelerde çıkmaktadır. Dolayısıyla bu kalibredeki ürün, TSE standartlarına göre bir alt kalibre olan hiper ambalajın içerisine konulmaktadır. Bu da demektir ki TSE’nin belirlediği 201-230 kalibre ürün alınmadığında toplam satışlarımızın yüzde 20’sini oluşturan iri kalibreli ürünü alamamış ve satamamış olacağız. Bu da Marmarabirlik’in genel satış toplamında, büyük bir kayba uğraması demektir.”
“Arz ve talep dengesini gözetmek zorundayız”
Geçmişte Marmarabirlik’in satışlarını artıramamış olmasının en büyük sebeplerinden birinin küçük ve orta taneli ürünün Marmarabirlik’e, iri taneli ürünün özel sektör temsilcilerine verilmesi olduğunu aktaran Asa, şöyle devam etti:
“Piyasanın arz ve talep dengesini gözetmek zorundayız. Son yıllarda değişen tüketici talepleri, iri kalibreli üründe yoğunlaştı. Marmarabirlik, 2010’a kadar yer almadığı şarküteri reyonuna girerek, satışlarını her geçen yıl artırdı. Kampanya sonunda en az 50 bin ton ürün alımı bekliyoruz. Bunun karşılığında 300-310 milyon lira civarında bedel oluşacak. 2010’dan bugüne kadar olduğu gibi bu yıl da ürün bedeli ödemeleri, bir lira dahi kredi kullanılmadan yapıldı. Ürün bedellerinin yüzde 80’i haftalık dilimler halinde peşin ödendi. 14 Aralık Perşembe günü yapılacak ödemeyle bugüne kadar üreticiye toplam 180 milyon lira ürün bedeli ödenmiş olacak. Ürün bedellerinin kalan yüzde 20’lik kısmının ödemesi ise kampanya bitiminden sonra yapılacak.”
Üreticiyle gübre ve zirai ilaç desteği
Asa, üreticiye gübre dağıtımına başlayacaklarına da değinerek, “Üreticilerimizin kaliteli üretim yapmalarına katkı sağlamak amacıyla 2010’dan bugüne kadar her yıl gübre dağıtımı yapmaktayız. Yönetim Kurulumuzun bugün aldığı karar doğrultusunda, öncelikle ortakların alacaklarından mahsup edilmek üzere, kampanya bitiminde ise ortakların teslimat miktarı belirlendikten sonra kredi limitlerinin belirlenmesiyle bedeli bir sonraki hasat döneminde kesilmek üzere gübre ve zirai ilaç desteği verilecektir.” ifadelerini kullandı.