Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın, Kolombiya, Küba ve Meksika’yı kapsayan turuyla gündeme gelen Latin Amerika ülkeleri, 2023 yılı için 500 milyar dolarlık ihracat hedefi koyan Türkiye için yeni fırsatlar içeriyor.
AA muhabirinin Ekonomi Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerinden derlediği bilgiye göre, Meksika, Arjantin, Brezilya ve Şili’nin başı çektiği toplam 34 ülkeden oluşan Latin Amerika pazarı, 1 trilyon doları aşkın dış alım gerçekleştiriyor.
Ülkelere göre değişmekle birlikte genel olarak steyşın vagon tipinde otomobil, otomotiv yedek parça, demir çelik, elektronik ürünler, işlenmiş petrol ürünleri, iletken kablo-tel, tarım ve gıda ürünleri, tıbbi malzeme ve dozlanmış ilaç türlerinde ürün ithal edilen pazar, hemen her kalemde Türk ihracatçıları yeni imkanlar sunuyor.
Meksika’nın 381 milyar dolar seviyesinde ithalatla pazardaki en büyük alıcı konumunda bulunduğu Latin Amerika pazarında, ihracatçılar için Brezilya 239 milyar, Şili 79 milyar, Arjantin 68 milyar, Kolombiya 59 milyar, Panama 62 milyar dolar büyüklüğüne sahip.
Türkiye ihracatının 1,74’ü Latin Amerika’ya
Geçen yıl 151 milyar 292 milyon dolar ihracat gerçekleştiren Türkiye için Latin Amerika pazarı, toplam ihracatında sadece yüzde 1,74’lük yere sahip bulunuyor.
YIllık dış alım büyüklüğü 1 trilyon doları aşan Latin Amerika’ya geçen yılki ihracatı 2 milyar 641 milyon dolar da kalan Türkiye’nin bu büyük pazardan elde etiği pay ise binde 22 seviyesinde kaldı.
Erdoğan’ın programındaki 3 ülke
Latin Amerika ülkeleriyle ticari ilişkilerin geliştirilmesi amacıyla son yıllarda artan girişimler kapmasında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın ziyaret gerçekleştirdiği Meksika, Kolombiya ve Küba, son verilere göre toplam 447 milyar 585 milyon dolar pazar büyüklüğüne sahip bulunuyor.
Türkiye 2014 yılında bu ülkelerden Meksika’ya 309 milyon, Kolombiya’ya 184 milyon, Küba’ya da 20 milyon dolar tutarında ihracat yaptı. Türkiye’nin bu ihracat rakamlarıyla söz konusu ülkelerin dış alımları içinde elde ettiği pay Meksika için yüzde 0,08, Kolombiya ve Küba’da ise yüzde 0,03 seviyesinde, üç ülkenin toplam dış alımından elde ettiği pay ise yüzde 0,12’de kaldı.
Ticaretteki sorunlar fırsatlarla aşılabilir
Meksika’nın İzmir Fahir Konsolosu Kemal Çolakoğlu da Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Meksika’yı da kapsayan Latin Amerika turuna ilişkin AA muhabirine yaptığı açıklamada, G-20’ler gurubunun kurulması ve bu grupta Meksika ile Türkiye’nin yer almasıyla birlikte iki ülkenin birbirine olan bakış açısında fevkalade pozitif gelişme olduğunu söyledi.
Bu olumlu gelişmenin Meksika Cumhurbaşkanı Enrique Pena Nieto’nun Türkiye’ye 2013 yılında gerçekleştirdiği özel ziyarette, Ankara ve İzmir’de imzalanan ikili ticari anlaşma ve turizm anlaşmasının, iki ülke arasındaki ilişkilerde çok önemli gelişmeler olacağının işaretlerini verdiğini ifade eden Çolakoğlu, “Şimdi Sayın Cumhurbaşkanımızın da Meksika’ya gidişinin bu konuda çok önemli olduğunu düşünüyorum” dedi.
Çolakoğlu, Meksika ile Türkiye ticaretinde, iki ülke arasındaki mesafeden kaynaklanan navlun ücretlerinin yüksekliği ve aynı alanlarda üretim yapılması sorunlarının bulunduğunu ama bunun başka fırsatlarla aşılabileceğini dile getirerek, şunları kaydetti:
“Meksika’nın Kuzey Amerika Ülkeleri Serbest Ticaret Anlaşması (NAFTA) üyesi olması, Türkiye’nin de AB Gümrük Birliği üyesi olması, her iki ülkenin buralarda yapacakları ihracatta birbirlerine destek olması anlamında çok önem taşıyor, yani Türkiye, NAFTA’ya Meksika üzerinden, Meksika da AB’ye Türkiye üzerinden ihracat yapabilir. Çok büyük bir potansiyel var. Çünkü bir tarafta 111 milyonluk, diğer tarafta 77 milyonluk ülke, toplam 188 milyon nüfus var. Adam başına 10 dolarlık ihracat yaptığınız zaman yaklaşık 2 milyar toplam dış ticaret hacmi yapıyor bunu değerlendirmek lazım.”