Kurutulmuş meyve üretiminde dünyada lider ülkelerden Türkiye, geçen yıl kuru üzüm, kayısı, incir gibi ürünlerin ihracatından kilogram başına 3,3 dolarlık döviz kazancı sağladı.
Dünya kuru meyve ihracatından aldığı payı 2023’e kadar yüzde 25’e çıkarmayı hedefleyen Türkiye, geçen yıl 1 milyar 346 milyon 491 bin dolar değerinde 412 bin 241 ton ürün ihraç etti. Böylece, sektörün kilogram başına ihraç geliri Türkiye geneli ortalamasının iki kat üzerinde gerçekleşerek 3,3 doları buldu.
İzmir ve Manisa, bu dönemde kuru meyve ihracatının yüzde 53’üne denk gelen 714 milyon 642 bin dolarlık kısmına imza atarak sektörde ihracatın lokomotif illeri oldu.
Kuru meyve sektörünün merkezi konumundaki İzmir, geçen sene 473 milyon 660 bin dolarlık ihracatla ilk sırada yer aldı. İkinci sıradaki Manisa’dan 240 milyon 982 bin dolarlık ihracat yapılırken, onu 161 milyon 587 bin dolarla Malatya, 152 milyon 29 bin dolarla İstanbul, 112 milyon 661 bin dolarla Aydın, 106 milyon 478 bin dolarla Gaziantep izledi.
İhraç şampiyonu çekirdeksiz üzüm
Ürün çeşitleri bazında bakıldığında, geçen yıl kuru meyve sektöründe en fazla ihraç geliri çekirdeksiz üzüm, kayısı ve incirden sağlandı.
Türkiye’nin üretiminde dünya lideri olduğu çekirdeksiz kuru üzüm, sektör ihracatının yüzde 32’sini oluşturdu. Geçen yıl bu üründen 430 milyon 296 bin dolarlık döviz girdisi elde edildi.
İkinci sıradaki kayısı ihracatı 304 milyon 234 bin, üçüncü sıradaki incir ihracatı ise 214 milyon 727 bin dolar olarak kayıtlara geçti.
Ayrıca Antep fıstığında 76 milyon 12 bin, bademde 69 milyon 296 bin, cevizde 58 milyon 850 bin, çam fıstığında 41 milyon 982 bin, leblebide 18 milyon 359 bin, incir ezmesinde 16 milyon 12 bin, kayısı ve zerdali çekirdeğinde 15 milyon 233 bin, elma kurusunda 5 milyon 417 bin, erik kurusunda 1 milyon 777 bin, diğer kurutulmuş ve kavrulmuş meyvelerde 94 milyon 295 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildi.
Lider pazar İngiltere
En fazla dış satım yapılan pazarlar arasında ilk sırayı İngiltere aldı. 2015’te bu ülkeye yapılan kuru meyve ihracatı, bir önceki yıla göre yüzde 1’lik artışla 174 milyon 48 bin dolara yükseldi.
Geçen yıl ikinci sıraya gerileyen Almanya’ya 172 milyon 686 bin, üçüncü İtalya’ya 105 milyon 298 bin, dördüncü Fransa’ya 98 milyon 5 bin, beşinci ABD’ye 89 milyon 349 bin dolarlık dış satım yapıldı.
2015’te en büyük 10 pazarın 5’inde ihraç kayıpları yaşanırken, en yüksek düşüş yüzde 20,2 ile Almanya pazarında gerçekleşti. Bu ülkeye yapılan ihracat 2014’te 216 milyon 453 bin dolar seviyesindeydi.