Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, yazılı açıklamasında, yeni yıla girerken özellikle Alışveriş Merkezlerince (AVM) müşteri çekmek ve daha çok alışveriş yapılmasını sağlamak için çılgın ve inandırıcı olmayan kampanyalar yapıldığına dikkati çekti.
Hızlı yaşam ve alışveriş tarzını benimseyen vatandaşların, indirimli alışveriş reklamlarının büyüsüne kapılıp pek çok şeyi ihtiyacı olmadan satın aldığını belirten Palandöken, inandırıcı olmayan indirim kampanyalarına “şüpheyle bakın, alışveriş çılgınlığından uzak durun, kredi kartlarınızı yeni yıla girerken şişirmeyin” uyarısında bulundu.
Palandöken, tüketicilerin “3 al 1 öde, 1 alana 1 bedava” sloganlarına kanmaması gerektiği vurgulayarak, şunları kaydetti:
“Eğer indirim yapılacaksa 1 tanesini 3’te 1’i fiyata satsınlar ki israf olmasın. Bu tür aldatıcı satış stratejileri tüketicinin güvenini azaltıyor. Yılbaşı öncesi alışverişlerde tüketim çılgınlığına kapılan vatandaş kredi kartına yükleniyor. Ocak-Ekim 2015 döneminde 862 bin vatandaşımız kredi kartını ödeyemediği için takibe alınmış. Ekim 2015 verilerine göre bireysel kredi kartlarından kullanılan kredi miktarı, 77,5 milyar liranın üzerine çıktı. Geçtiğimiz yılın ekim ayı itibarıyla 5,6 milyar lira seviyelerinde olan ödenemeyen bireysel kredi kartı borç tutarı ise bu yılın aynı ayına gelene dek yüzde 19,4 yükseldi ve 6,7 milyar liranın üzerine çıktı. Eğer indirimli alışveriş reklamlarının büyüsüne kapılıp pek çok şeyi ihtiyacın olmadan fazla fazla alırsan kredi kartını şişirirsin. Aldığın ayakkabıyı, gömleği, pantolonu giyemezsen, ucuz diye aldığın pahalıya gelir.”