Özkes’in köprü geçiş ücretlerinin kaldırılmasını Meclis’e taşıdığı kanunun gerekçesi hakkında “İstanbul ilinde boğazın iki yakasını birbirine bağlayan köprüler ile bu köprülere açılan bağlantı yollarında oluşan trafiğin önlenmesi ve köprüleri her gün kullanmak zorunda olan vatandaşların mağduriyetinin giderilmesi amaçlanmıştır” ifadeleri kullanıldı.
CHP İstanbul Milletvekili İhsan Özkes’in TBMM’ye sunduğu kanun teklifinin genel gerekçesi ise şu şekilde:
“İstanbul’un Asya ve Avrupa yakalarını birbirine bağlayan Boğaziçi Köprüsü ile Fatih Sultan Mehmet Köprülerinden her gün binlerce motorlu taşıt geçmektedir. Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprülerinin yapıldığı dönemlerde vatandaşa verilen sözler hafızalarda tazeliğini korumaktadır. Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprülerinin maliyeti karşılandıktan sonra geçiş ücreti alınmayacağı ve köprülerden geçişin ücretsiz olacağı beklentisi yıllardır gerçekleştirilmemiştir. Bu süreçte İstanbul’un artan nüfusu ile orantılı olarak şehir içi trafiği de artış göstermiştir. İki kıta arasındaki trafik sadece köprüler vasıtası ile değil gelişen deniz ulaşımı ve yeraltı tüneli ile de hareketlilik kazanmıştır. Geçmişten günümüze kadar köprü geçiş ücretlerinin tahsilatı için gişe uygulaması, kartlı geçiş, otomatik geçiş gibi farklı yöntemler uygulanmıştır, bu sistemler köprü trafiğini azaltmak için değil sadece geçiş ücreti tahsilatını kolaylaştırmak için yapılmıştır. Köprü gişeleri olarak bilinen noktalarda bulunan sistemler trafiğin akışı konusunda kolaylık sağladığı belirtilse de artan araç sayısı karşısında sorunun çözümü olamamakta aksine sorunun kendisi olmaktadır. Köprüler ile bu köprülere açılan bağlantı yollarında oluşan trafiğin önlenmesi ve zamandan tasarruf sağlanması elzemdir. Köprülerde yaşanan yığılmaları önlemenin yolu ise geçiş ücreti almaktan ziyade alternatif ulaşım ağının (deniz taşımacılığı, raylı sistem) etkinliğini artırmak ve sistemli bir şehir planlamasıyla mümkündür. Çağdaş şehirlerde toplu taşıma özendirilmekte ve toplu taşıma yatırımları hızla yapılmaktadır. İstanbul gibi mega şehirler bu ivmeyi henüz kazanamamış ve yanlış uygulamalarla yıllardır sorunlarla yaşamak zorunda bırakılmıştır. Köprü trafiği yüzünden yaşanan sorun zaman-işgücü kaybı, aşırı yakıt tüketiminin oluşturduğu çevre kirliliği ve yansımaları ile insanlarda stres oluşumu gibi olumsuz etkileri bulunmaktadır. Yaşanan olumsuzlukların maliyeti ise gişe gelirlerinden elde edilenden çok daha fazladır. İşleri gereği köprüleri sürekli kullanmak durumunda kalan vatandaşlar için köprü geçiş ücretleri önemli bir gider oluşturmaktadır. Yaşanan tüm bu olumsuzlukların ortadan kaldırılması için köprülerdeki gişelerin kaldırılması ve geçişlerin ücretsiz yapılması zorunlu hale gelmektedir”