Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER), tüketicileri, bankaların alışverişi körükleyen kampanyalarına karşı uyardı.
Bankalar, ramazan ayında vatandaşları kredi kartıyla alışverişe yönlendirmek için çeşitli kampanyalar düzenliyor. Kredi kartı müşterilerinin ramazan ayı boyunca 500 liralık alışverişine 50 liraya kadar kadar hediye para veren bir bankanın kampanyasına katılmak için tek mesaj yeterli oluyor. Bir başka kredi kartının 16 Haziran’da başlayan kampanyasında, anlaşmalı marketlerden tek seferde ve farklı günlerde yapılacak 100 liralık ve üzeri 4’üncü peşin alışverişe 40 lira hediye ediliyor. Başka bir bankanın kampanyasında ise 75 lira ve üzeri 5’inci gıda marketi harcaması yapan tüketici 40 lira ile ödüllendiriliyor. Bir diğerinde ise tek seferde yapılacak her 100 liralık alışverişe 10 lira, toplamda 50 lira hediye veriliyor.
BORÇLANMAYI ARTIRIYOR
TÜSODER Başkanı Aydın Ağaoğlu, her ne kadar tüketiciye para ödülü veriliyormuş ve vatandaş kazançlı çıkıyormuş gibi gösterilmeye çalışılsa da bu kampanyaların, ihtiyaç fazlası alışverişe yol açtığını ve borçlanmayı artırdığını söyledi.
Ramazan ayında özellikle açken alışverişe çıkılmamasını öneren Ağaoğlu, bu durumda alışverişe çıkılacaksa da kredi kartlarının mutlaka evde bırakılması, liste yapılması tavsiyesinde bulundu. Kutsal ayda israftan uzak durulması, özellikle kredi kartlarının ramazan kampanyalarına aldanılmaması gerektiğini vurgulayan Ağaoglu, 50 lira hediye için istenen 500 liralık alışverişin çok da cazip olmadığına dikkati çekti.
OLMADIK ÜRÜNLER ALINIYOR
Kampanyaya katılan bir tüketicinin 70 liralık ihtiyacı varsa 100 liraya tamamlamak için 30 lira ihtiyaç fazlası alışveriş yaptığını anlatan Ağaoğlu, şunları kaydetti:
”Belirli tarihler arasında belirlenen limitin altında olmamak kaydıyla alışveriş yapılması ödüllendiriliyor. Açıkça tüketimin, alışverişin körüklendirilmesi için tüketiciler kampanyalarla yönlendiriliyor, hediye paraları almak için marketlerden olmadık ürünler alıyor. Belirlenen tarihler arasında istenen hedefi yakalayanların kredi kartlarına son kullanım tarihine kadar geçerli ödül para yatırılıyor. Kampanyaya katılanların çok azı bu parayı kullanıyor. Son kullanım tarihi geçince bankanın hesabında kalan milyonlarca lira oluyor. Yani hem ihtiyaç fazlası alışveriş oluyor hem de kazanılan puanlar bankada kalıyor.”
TÜKETİCİ DIŞINDA HERKES KAZANIYOR
Kampanyaya katılmak için dört rakamlı özel numaralara mesaj gönderilmesinin istendiğini vurgulayan Ağaoğlu, ”Bu konuda ücret de tüketiciye yansıtılıyor. Kampanyaya katılmak bedava değil. Bir milyon kişi kampanyaya katılırsa ve bir mesajın 45 kuruş olduğu düşünülürse bu dönemde GSM operatörlerinin cebine 450 bin lira aktarım oluyor. Belki bankalar da bu paradan paylarını alıyor olabilirler. Hep kazan kazan ama burada kazanan tüketici olmuyor” dedi