Olay Gazetesi Bursa

İhracatının ilk hedefi ABD ve Rusya pazarı

TİM'in hazırladığı İhracatçı Eğilim Anketi'ne göre, ihracatçıların ilk kez girmeyi hedeflediği pazarlar arasında ABD yüzde 15'lik payla ilk sırada yer alıyor. ABD'yi, yüzde 13,3 ile Rusya takip ediyor.

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) İhracatçı Eğilim Anketi’ne göre, ABD, Rusya, İran ve Almanya ihracatçılar için hedef ülkeler sıralamasında öne çıktı.

TİM’in, 2016’nın üçüncü çeyrek gerçekleştirmeleri ile dördüncü çeyrek beklentilerini içeren ve 414 firmanın katıldığı İhracatçı Eğilim Anketi sonuçları açıklandı. Ankete göre, ihracatçıların ilk kez girmeyi hedeflediği pazarlar arasında ABD yüzde 15 oranıyla ilk sırada yer aldı. 

ABD’yi, yüzde 13,3’le Rusya, yüzde 11,4’le İran, yüzde 10,6’yla Almanya ve yüzde 9,9’la Çin takip etti. Karşılıklı olarak atılan olumlu adımlar sonucunda Rusya, ihracatçılar için hedef ülkeler sıralamasında ikinci sırada yer aldı. Geçtiğimiz çeyrekte de hedef pazarlar listesinde ilk sıralarda yer alan Rusya, bu çeyrekte payını daha da artırdı. 

Ankette 2016’nın dördüncü çeyreğinde ihracatçı firmaların, yurt içi yatırımlarının yüzde 24,9’unu modernizasyon, yüzde 21’ini kapasite artırımı, yüzde 18,6’sını ise Ar-Ge ve inovasyon alanında planlama yaparak yüksek katma değerli ürünlere yöneldiği vurgulandı. 

Yılın üçüncü çeyreğinde yeni pazarlara girdiğini belirten firmaların oranı bir önceki çeyrekle benzer seyirde gerçekleşerek yüzde 34,8 seviyesinde oldu. Mevcut pazarını tamamen kaybeden ihracatçı oranı yüzde 13,8 gibi düşük bir seviyede gerçekleşirken, ihracatçıların yüzde 51’i ise mevcut pazarlarda yeni müşteriler kazandıklarını bildirdi.

İHRACATA ETKİSİ OLMADI

İhracatçıların 2016 yıl sonu piyasa beklentilerinde dolar kur tahmini 3,14 TL, Euro kur tahmini 3,43 TL, Euro-dolar parite tahmini ise 1,09 olarak gerçekleşti. İhracatçı firmaların 2016 yıl sonu enflasyon tahmini yüzde 8,16 olurken, yıl sonu büyüme beklentileri de yüzde 3,1 oldu. Ankete katılan ihracatçı firmaların yüzde 64’ü, 15 Temmuz darbe girişiminin ihracata herhangi bir etkisinin olmadığını belirtti. 

İhracatçı firmaların yüzde 54’ü, Merkez Bankası’nın faiz indirimlerine devam etmesini bekliyor. Bununla birlikte, açıklanan teşvik paketi sonrasında ihracatçıların yüzde 31’inin yatırımlarını artıracağını belirttiği açıklandı. Anket sonuçlarına göre, halihazırda Rusya’ya ihracat yapan firmaların yüzde 34’ü, Rusya’ya gerçekleştirdiği ihracatta artış kaydettiğini belirtti.

İKİNCİ PAZAR KONUMUNDA

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, birinci çeyrekteki İhracatçı Eğilim Anketi sonuçlarında Rusya’nın ilk 5 Hedef Pazar arasına giremediğini hatırlattı. Rusya’nın ikinci çeyrekte yüzde 12,1 oran ile hedef pazarlar arasında yerini aldığını kaydeden Büyükekşi, ”Bu çeyrekte ise yüzde 13,3 ile ihracatçılar tarafından hedef pazar olarak gösterilen ikinci ülke oldu. Hükümetimizin attığı olumlu adımlarla, ihracatçılarımızın önümüzdeki dönemde Rusya’ya daha çok ihracat gerçekleştireceklerine inanıyorum” dedi.

NE TALEP ETTİYSEK KARŞILIĞINI ALDIK

İhracatçı firmaların yurt dışı yatırım planlarına da değinen Büyükekşi, şunları kaydetti: ”Geçtiğimiz çeyreğe göre ankete katılan firmalarımız satış ve dağıtım ağı yatırımlarının payını yüzde 17,1’e çıkararak, bu yatırım hedefini ilk sırada gösterdi. İhracatımızı kalıcı ve sürdürülebilir bir şekilde artırmak için her platformda belirttiğim gibi Ar-Ge, inovasyon, tasarım ve markalaşma temelinde yenilikler yapmamız gerekiyor. 

Anketimizin sonuçlarına göre de, ihracatçılarımızın yatırım planları inovasyona odaklı. Son dönemdeki gelişmelere baktığımızda, hükümetimizin ihracatı geliştirmek için attığı birçok olumlu adım olduğunu görüyoruz. İhracatçılar olarak bizler, hükümetimizden ne talep ettiysek, karşılığını aldık. Ayrıca, geçtiğimiz yıl Rusya ile yaşadığımız krizin de son bulması ihracatçılar olarak bizleri çok sevindirdi. İnanıyoruz ki, 2017 yılında Rusya’ya ihracatımız tekrar eski seviyelerini yakalayacak.”