Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Haziran ayının ihracat rakamlarını, Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek’in katılımıyla Gaziantep’te açıkladı. TİM verilerine göre ihracat haziran ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1,8 artarak, 12 milyar 70 milyon dolar seviyesine çıktı.
Yılın ilk 6 ayında dış satım, yüzde 8,2 artışla 76 milyar 383 milyon dolar olurken, son 12 aylık dönemdeki ihracat ise geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 4,5 artışla 147 milyar 329 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti. Otomotiv endüstrisi, geçen ay 2 milyar 500 milyon 46 bin dolar ile en fazla ihracatın gerçekleştirildiği sektör oldu. Bunu 1 milyar 394 milyon 579 bin dolarla hazırgiyim ve konfeksiyon, 1 milyar 286 milyon 393 bin dolarla da kimyevi maddeler ve mamulleri sektörleri takip etti. En fazla ihracat artışı yüzde 178 ile gemi ve yat, yüzde 63 ile de zeytin ve zeytinyağı sektörlerinde kaydedildi. En fazla ihracat yapılan 5 ülke haziran ayında sırasıyla Almanya, İngiltere, İtalya, ABD ve Irak oldu. Geçen ay ihracatın yarısı Avrupa Birliğine (AB) gerçekleşti. AB’nin ihracat içerisindeki payı yüzde 50,5 oldu.
BURSA İKİNCİ OLDU
En fazla ihracat yapılan üç il sırasıyla 5 milyar 159 milyon 852 bin dolarla İstanbul, 1 milyar 253 milyon 164 bin dolarla Bursa ve 1 milyar 57 milyon 671 bin dolarla Kocaeli oldu.
DENGELİ BÜYÜME İÇİN ŞART
Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek, ihracattaki seferberliğin daha da devam etmesi gerektiğini vurguladı. Şimşek, “İhracatı artırarak tabi ki cari açığı azaltmamız lazım. Daha dengeli büyümek için ihracat olmazsa olmazdır. Sadece iç talebe dayalı büyümenin sınırları var. O nedenle bizim bu ihracat seferberliğini mutlaka devam ettirmemiz lazım” diye konuştu.
İHRACAT ANA OMURGA OLMALI
Şimşek eğer Türkiye orta gelir tuzağına düşmeyecekse, bunu ihracata dayalı bir büyüme modeli ile sağlayabileceğini belirterek, “Yani orta gelir tuzağının ilacı ihracattır. Başka da bir formül yoktur” dedi. İhracatın kendileri için önemli bir alan olduğuna işaret eden Şimşek, şunları kaydetti: “İhracat konusunda üzerimize ne düşüyorsa yaptık, yapmaya da devam edeceğiz. Bu seferberlik anlayışını devam ettirmek istiyoruz. İhracatı tali yol görmemeliyiz. İhracat, işimizin ana omurgasını oluşturmalı. Siz dışarıya satıyorsanız, içeride herkesle rekabet edersiniz. Ama dışarıya satamıyorsanız içerde de sıkıntı yaşayabilirsiniz. Başarının ölçüsü dışarıya mal satabilmek.”
RAMAZAN BAYRAMI ARTIŞI SINIRLI TUTTU
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, 8 aydır ihracatta artış açıkladıklarını ifade etti. Haziran ayındaki yüzde 1,8’lik ihracat artışına değinen Büyükekşi, “Bu sınırlı artışın ana sebebi ise geçtiğimiz yıl haziranda 26 iş günü olmasına rağmen bu yıl Ramazan Bayramının etkisiyle 24 iş günü olması. Geçen yıl Ramazan Bayramının temmuz ayının başındayken, bu yıl haziran ayına denk geldi. Bu farkın toplam parasal değeri yaklaşık 1,3 milyar dolar. Bu kayıp olmasaydı şuan yüzde 12,8 artış açıklıyor olacaktık” dedi.
ARTIŞ REKORU RUSYA’DA
Büyükekşi, haziran ayında 122 ülkeye ihracatın arttığını, 109 ülkeye olan ihracatın ise gerilediğini bildirdi. En fazla ihracat yaptığımız 20 ülke arasında, en yüksek ihracat artışını yüzde 89 ile Rusya’ya yapıldığını vurgulayan Büyükekşi, “Böylelikle, Rusya’ya ihracat artış oranımız 2017’de aylık bazda en yüksek seviyesini yakalamış oldu” dedi. Ortadoğu’ya yapılan ihracatın yüzde 9,9 azaldığına dikkat çeken Büyükekşi, “Ortadoğu’ya ihracatımızın gerilemesinde İran, Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri’ne olan ihracatımızdaki gerileme etkili oldu. Bu 3 ülkeye haziran ayındaki ihracatımız 234 milyon dolar geriledi. Bunların yanında Katar’a ise ihracatımız yüzde 49,2 artış kaydetti. Değer bazında ise bu artış 17,6 milyon dolar düzeyinde. AB’den sonra ihracat artışımıza en büyük katkıyı 936 milyon dolar artış ile Kuzey Amerika ülkeleri ve 659 milyon dolar artış ile Ortadoğu vermiş oldu” ifadelerini kullandı.