Olay Gazetesi Bursa

‘Hazır giyimde Türkiye’nin alternatifi yok’

Türk üreticilerin sağladığı esneklik, hız ve kalitenin yakın coğrafyada hiçbir yerde olmadığının altını çizen UHKİB Başkanı Şenol Şankaya, Avrupa'nın da Türkiye'nin bu sektörde alternatifinin olmadığını gördüğünü kaydetti.

Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (UHKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Şenol Şankaya, türk tekstil ve hazır giyim sektörünün önünün açık olduğunu söyledi.

Nike, Zara, Hugo Boss, Esprit ve Tchibo gibi dünya markalarına üretim yapan Yeşim Tekstil AŞ’nin Üst Yöneticisi (CEO) de olan Şankaya, yaptığı açıklamada, Türkiye’nin, bulunduğu coğrafyada sektörde önemli bir üretici konumunda bulunduğunu vurguladı. Rusya ile yakın geçmişte yaşanan sıkıntıların, belli bir dönem bu ülkeye ihracatı aksattığını ifade eden Şankaya, ”Neredeyse bir sene bütün hazır giyim ve konfeksiyoncular, global markaların Rusya mağazaları için farklı yerlerde üretim yaparak mal göndermeye kalkıştı. Çok zor bir süreçti ama tekrar bir barışın olması, ihracatçılar ve sektöre çok olumlu yansıdı” diye konuştu.

EN BÜYÜK MÜŞTERİMİZ AB

Şankaya, Rusya pazarının büyük ancak Avrupa’nın çok daha önemli ve büyük olduğunu dile getirerek, şöyle devam etti: ”Rusya tabii küçümsenmez ama bizim en büyük müşterilerimiz Avrupa Birliği (AB) ülkeleri. Bizim özellikle hazır giyim ve konfeksiyon ihracatımızın yüzde 80’i neredeyse AB’ye. Oradan da bütün dünyaya. Bundan 15 sene evvel, Çin çıkmadan evvel daha çok bölgesel markalar vardı fakat Uzak Doğu’nun büyümesiyle, açılmasıyla bütün bu markalar dünyaya yayıldı. Uzak Doğu’ya, Rusya’ya, Amerika’ya gitti. Bugün Zara diyorsunuz, Zara her yerde. Güney Amerika’da, Kuzey Amerika’da, Rusya’da, Afrika’da, Uzak Doğu’da her tarafta Zara markalarını görebiliyorsunuz. Tommy Hilfiger, Nike aynı. Ne yapmamız lazım burada? Türkiye’deki üretimlerimizi bu paralelde büyütmeyi hedeflememiz lazım.”

İHRACAT OTOMOTİVİN ÜZERİNDE

Şenol Şankaya, hazır giyim, tekstil, ayakkabı ve derinin aslında bir bütün olduğuna dikkat çekerek, ”Çok önemli bir rakam vereceğim; bunların 30-32 milyar dolar ihracatı var. Yani otomotivin üzerinde bir ihracat ve baktığınız zaman ithal girdisi de sadece yüzde 12-13’lerde olan bir sektör. Yani tamamen ulusal kaynaklarınızla ve direkt kendi öz milli değerlerinizle yapmış olduğunuz ve katma değeri çok yükseltebildiğiniz bir sektör. 32 milyar çok ciddi bir rakam” dedi.

KALİTELİ VE HIZLI ÜRETİM

Sektör için 10-15 yıl önce ‘Bu sektör bitecek, gidecek’ yönünde değerlendirmelerde bulunulduğunu oysa Türkiye’deki üreticilerin öneminin artık daha iyi anlaşıldığını dile getiren Şankaya, ”Avrupa da baktı, Türkiye’nin bu sektörde alternatifi yok. Olduğunu bilseydi, bu olumsuz geçen bir yıl içinde giderlerdi, gidemediler. Her tarafı denediler ama bizdeki esneklik, hız, kalite başka hiçbir yerde yok bu yakın coğrafyada. Bizim sektörümüz, müteşebbisimiz çok dinamik” değerlendirmesinde bulundu.

SEKTÖRÜN ÖNÜ AÇIK

– Türk üreticilerin hızlı tedarik, kaliteli üretim ve tasarım ile Avrupa pazarına yakınlığı çok büyük bir avantaj.

– Bütün markalar, Uzak Doğu’dan 3-4 aylık mal almanın sıkıntısını yaşadılar; 2008-2009 dünya krizinde.

– Şimdi diyor ki; ‘ben stoksuz çalışacağım. Ucuz malı oradan alacağım, devamlı sattığım malı Türkiye’den alacağım.

– Bunlar da katma değeri ciddi yüksek ürünler. Şimdi biz buradan mal veriyoruz. Onun için sektörün önü açık.

– Altyapımız da çok kuvvetli. İpliğimiz elimizin altında, dokuma, baskı boya, dikiş, aksesuar, her şey var bu ülkede.

–  Böyle her şeye imkanı olan kaç ülke var? Bunun faydalarını görüyoruz. Bundan sonra da görmeye devam edeceğiz.

İSTİHDAMI TEŞVİKLE ARTIRIR

Türkiye’nin en çok ihtiyacı olan konulardan birinin istihdam olduğuna işaret eden Şenol Şankaya, ”Bu sektör desteklenip, teşvik edilirse, Türkiye’nin ihtiyacı olan istihdamı sağlayacak öndeki sektörlerden bir tanesi” ifadesini kullandı.

4,50-4,60’LARDAKİ EURO KURU İHRACAT İÇİN REKABETÇİ

UHKİB Başkanı Şankaya, kurlardaki yükselişin sektör ihracatındaki artışa, karlılığa olumlu yönde yansıdığını ancak yüksek seviyelerden ziyade enflasyonla paralel giden, istikrarlı bir kuru tercih ettiklerini belirtti. Kurlardaki dalgalanmaya dikkati çeken Şankaya, ”Belirsizliklerden dolayı belki yukarıya gidiyor, bilemiyorum ama 4,50-4,60’lardaki Euro kuru, 3,80-3,90’lardaki dolar kuru ihracat için güzel, rekabetçi bir kurdur” dedi. Şankaya, dolarda ise 3,80-3,90 arasındaki seyrin ihracatçı için güzel bir seviye olduğunu kaydetti.

İHRACATÇILARA ÇAĞRI

– İhracatçının çok şikayet etmemesi lazım, şu anda herkese benim önerim; büyüme zamanı.

– 2023 hedefimiz büyük, hepimizin 2023 hedefine doğru büyüme stratejileri yapmamız lazım.

– Yatırımlarımızı, modernizasyonumuzu hayata geçirmeliyiz. Bugün o dönem. Sanayi 4.0 önümüzde.

– Hızlı şekilde sektörün bu değişime girmesi gerekiyor. Çok güzel teşvikler var. Sağ olsun hükümetimiz.

– Bütün sanayici ve ihracatçılara büyüme ve atılım dönemine girmelerini öneriyorum. Zemin müsait.