Olay Gazetesi Bursa

‘Habur kapandı, 300 milyon dolar kaybımız oldu’

14 Aralık'tan bu yana tüm giriş çıkışlara kapalı olan Habur Sınır Kapısı'nın kapalı olması nedeniyle ihracatta 300 milyon dolar gibi bir kaybın olduğu belirtiliyor.

Mersin’de bulunan Türkiye Irak Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TISİAD) Başkanı Nevaf Kılıç, Şırnak’ın Silopi İlçesi’ndeki Habur Sınır Kapısı’nın kapalı olması nedeniyle ihracatın darbe aldığını belirterek, ‘300 milyon dolar gibi bir ihracat kaybımız söz konusu. Bu durum ülke ekonomisine çok büyük bir kayıp yaşatmaktadır’ dedi.

 

PKK’lı teröristleri etkisiz hale getirmek amacıyla güvenlik güçlerince başlatılan operasyon kapsamında sokağa çıkma yasağı ilan edilen kentlerden Silopi’deki Türkiye’nin Irak’a açılan Habur Sınır Kapısı, 14 Aralık’tan bu yana tüm giriş çıkışlara kapalı. Nevaf Kılıç, kapının kapalı olmasının ihracatçıları endişelendirdiğini söyledi. 

 

Transit taşımacılığın başka ülkelere kaymasından endişe ettiklerini ifade eden Kılıç, Almanya’dan sonra Türkiye’nin en çok ihracat yaptığı 2’nci ülkenin Irak olduğunu kaydederek, ‘Irak’la 2014’ün ilk 5 ayında aylık 1 milyar doları aşan bir ihracatımız vardı. Güvenlik sorunları başlayınca bu 500 milyon dolara düştü. Ardından 700-750 milyon dolar seviyelerinde seyretti. Şimdi ise Habur Sınır Kapısı kapalı durumda ve bizim 300 milyon dolar gibi bir ihracat kaybımız söz konusu. Bu durum ülke ekonomisine çok büyük bir kayıp yaşatmaktadır’ diye konuştu.

 

‘MERSİN LİMANI ŞİŞTİ’

 

Habur Sınır Kapısı’nın Mersin Limanı’nı da dolaylı yoldan olumsuz etkilediğini ifade eden Kılıç, şunları söyledi: 

‘Irak’a gidecek olan konteynerler Mersin Limanı üzerinden gelmektedir. Kapı kapalı olduğu için araçlara bu konteynerler yüklenemiyor. Liman şişti kaldı. Sınır kapısının kapatılmasından dolayı on binlerce vatandaş mağdur durumdadır. Binlerce araç kapıda bekliyor. Frigorifik araçlarda bekleyen gıda ürünleri var. Çoğu ürün bozulmuş durumda. Hepsinin bir raf ömrü var. Bunlar riskli ürünlerdir. Lojistik firmalar oldukça yüksek derecede mağdur durumdalar. Sektör adeta can çekişiyor. Araçlar hep kredili alındı. Binlerce insan buralarda çalışıyor. Hükümet kanadı olsun, diğer sivil toplum kuruluşları var. Bu işe bir çözüm bulunmalıdır. Herkes taşın altına elini sokmalıdır. Bu yaşanılan sorunlar diyalogla son bulmalıdır.’

 

ZARARI DEVLET KARŞILASIN

 

Mevcut hasarların CMR (Taşıyıcının Yurtdışı Sorumluluğu) sigortalarınca da karşılanmadığını belirten Nevaf Kılıç, ‘Oluşan zararların Devlet tarafından karşılanması gerekmektedir. Şu anda Habur içinde ve Irak’ta bekleyen araçların Türkiye’ye girişleri sağlanmalıdır. Rusya ve Suriye pazarları kapanmışken, Irak kapısının da kapatılması sıkıntıları daha da arttırmıştır. Nakliyecilerin SGK, MTV ve bankalara olan borçlarının ertelenmesi ve nakliye sektörüne hükümetimizin krediler konusunda yardımcı olmasını bekliyoruz’ diye konuştu.