Röportaj: Murat Günay
♦ Sayın Erdinç Pir, işletmenizin kuruluşundan ve rakamsal verilerinden söz eder misiniz?
İlk HasTavuk tesisleri Bursa ili ve ilçelerinde kuruldu. Ardından Eskişehir, Sivrihisar, Afyon, Emirdağ bölgelerinde kurulan üretim tesisleriyle genişledi. 2013 yılında Balıkesir-Susurluk’ta kurulan beyaz et üretim tesisi, ardından yem fabrikası ve son olarak ileri işleme tesisiyle bugünlere kadar gelindi. Şu an 3 idari noktadan yönetilen Hastavuk’un 3 kuluçkahanesi, 3 yem fabrikası, 1 beyaz et üretim tesisi, 1 ileri işlem tesisi, 9 yarka tesisi, 30’a yakın damızlık tesisleriyle yaklaşık 50 noktada 2.200 çalışanıyla sektöre hizmet ediyor. HasTavuk damızlık yumurtadan yumurtalık ve etlik civcive, yarkadan yem ve tavuk eti üretimine kadar, tavukçuluğun her alanında faaliyet gösteriyor.
♦ 2021 HasTavuk için nasıl geçti?
Hedeflerimize ulaştığımızı söyleyebilirim. Ekonomik olarak ihracat hedefi olan bir firma olduğumuzdan çalışmalarımızın meyvelerini bu yıl aldık. Ülkede ve dünyada yaşanan ekonomik çalkantıları fırsata dönüştürdük diyebiliriz. Pandeminin etkileri maliyetlerin artmasına sebep oldu. Ama biz buna da hazırlıklıydık. Ana hammaddelerimiz yabancı orijinli olduğundan bize fiyat artışı olarak yansıdı. Döviz kurlarının artışı bizi etkilemedi çünkü dolar girdisini dolarla ürün alarak dengeledik. Cari açık dengesini doğru yönettiğimiz için sıkıntı yaşamadık.
♦ Hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz?
Kanat sektörü olarak Ortadoğu ülkelerine, Afrika ülkelerine, Rusya tarafında Türk Cumhuriyetlerine, Uzakdoğu’da Japonya’ya ihracat çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bunun yanında Avrupa Birliği ülkelerine satış yapılmıyor.
♦ Damızlık civciv alanında başarılarınızı artırdınız mı?
Evet bu alanda da hedeflerimize ulaştık, hatta o alanın genel müdürü Müfit Bey sayesinde ihracat yaptığımız ülke sayısını artırdık. Böylece hem döviz girdisini artırdık hem de ürünlerimizi daha değerli hale getirdik. Bir de beyaz et grubumuz var. Özellikle İran’da yüksek hacimli işler yaptık. Yüzde 30 oranında ihracatımızı artırdık. Diğer genel müdürlerimiz Şahin Bey ve Müfit Bey büyük işler başardılar.
♦ Perakende ürünlerdeki tüketimde yükselme oldu mu?
Fiyat artışına rağmen HasTavuk ürünlerine teveccüh arttı. Tüketimin artmasının temel nedenlerinden biri de tavuk etinin ve yumurtanın en ucuz protein kaynakları olmasıdır. Bir önceki yıla göre ihracat oranlarımız arttığı için ülkede içeriye verdiğimiz ürünlerde perakende tarafını bir anlamda dengeledik ve tüketici rahat etmiş oldu.
♦ Beyaz et ile ilgili algı değişti mi sizce?
İnsanlar artık daha bilinçliler ve her detayı okuyorlar. Tavuk eti ile ilgili negatif düşüncelerin değiştiğine inanıyorum. Bu anlamda bizim firmamızın bir ayrıcalıklı durumu var. İsteyen herkesi tesislerimizi gezmeye davet ettik. Çünkü ürün hijyenine çok önem veriyoruz. Ayrıca kanunen belirlenmiş standartları harfiyen uygulayarak üretim yapıyoruz. Dolayısıyla HasTavuk markasına duyulan güven günden güne artıyor. Kuru kesim tekniklerimiz ve helal sertifikalarımız sayesinde bu güveni daha da artırdık diyebiliriz.
♦ Sayın Erdinç Pir, 2022 yılı için planlarınız nelerdir?
HasTavuk, 2022’de üretim ve ihracat rakamlarını artıracak. Dünyadaki gelişmeleri dikkatle izlemeye devam edeceğiz. Yurtdışındaki fuar etkinliklerinde aktif olarak yer alacağız. Ocak ayında ben ve pazarlama müdürümüz Amerika’ya bir fuara gideceğiz. 2022 yılının, hem kendi kendimizi eğitmek anlamında hem de ürünlerimizi artırmak anlamında verimli bir yıl olacağına inanıyorum.