Olay Gazetesi Bursa

Bursalılar dikkat! İkinci el fiyatları düşecek mi?

İkinci el araç fiyatlarının gerilemeyeceğini vurgulayan Bursa Oto Galericileri Sitesi Başkanı Altın, herhangi bir düşüş yaşanması için yasa çıkarılması ve bunun zaman kaybetmeden uygulanmasının şart olduğunu kaydetti.

HATİCE KAN

İkinci el otomobil piyasasındaki fahiş fiyat artışları devam ediyor. Fiyatların sıfır araçlarla yarıştığı piyasada, vatandaş araba bulmakta zorlanıyor. Artan talep ikinci el piyasasını hareketlendirirken, araba fiyatlarında günlük değişikliklere neden oluyor.

Bursa Oto Galericileri Sitesi Başkanı Şahin Altın, araç piyasasındaki fahiş fiyat arttırımlarının temel nedeninin denetimsizlik olduğunu söyledi. Yakın zamanda fiyat düşüşü yaşanmayacağını belirten Şahin, pandeminin otomobil sektörünü etkilediğini anlattı. Altın, ‘’Çip krizi diye bir yalan haber çıkardılar. Dünyada ve Türkiye’de araba fabrikaları 24 saat ara vermeden çalıştı ve üretim yaptı. Sorun şu; ülkemizde üretilen araçların yüzde 75’i yurtdışına gidiyor. Bizde kalan yüzde 25’lik kısım ise yetmiyor’’ dedi. Türkiye’de arabaların kullanım dışında yatırım aracı olarak görülmesinin yanlış olduğuna işaret eden Altın, bu mantığın dünyanın hiçbir yerinde olmadığını dile getirdi. Araba almak için şu an vatandaşın cebinde en az 250 bin lira olması gerektiğine vurgu yapan Altın, elinde parası olan vatandaşlara vakit kaybetmeden araç almaları çağrısında bulundu.

1,5 YILDA % 300 ARTTI

Yaşanan fiyat artışlarının Kurban Bayramı’na bağlanmasının da yanlış olduğunu ifade eden Altın, ‘’Ortada araba fiyatlarının düşeceğine dair bir algı yaratılıyor. Ancak bu fiyatlar düşmeyecek. Gerilemesi için yasa çıkarılıp bunun zaman geçmeden uygulanması şart’’ diye konuştu. Sıfırı 500 bin olan arabaların ikinci elde 700 bin liralara satılmak istendiğine dikkati çeken Altın, araba piyasasını ipi kopmuş uçurtmaya benzetti. 1,5 yıl önce 200 bin liraya satılan arabaların yüzde 300’lük bir artışla şimdilere 800 bin lira seviyelerinde satışa sunulduğunun altını çizen Şahin Altın, şöyle devam etti: ‘’Bayiler kendi içlerinde kendi firmalarına araç sattılar. Vatandaşa araba satarken kriter koyuyorlar. Sigortayı bana yaptırırsan, aksesuar taktırırsan veririm diyor. Bunu herkes görüyor ceza yaz bunlara.’’

ONLİNE SİTELER SEKTÖRÜ ÖLDÜRDÜ

Al-satçıların ve online satış sitelerinin de piyasayı kötü etkilediğini vurgulayan Altın, ‘’Online satış yapan siteler araba piyasasını etkiliyor demek az kalır. Bunlar piyasayı öldürüyor. Araba alıyor ama satmıyorlar. Türkiye’nin her yerinden araba toplayıp İstanbul’da bekletiliyor. Olan mal satılmazsa pahalı olur tabi. Sitelerin işi değil ki araba satmak. Devlet neden bunun önüne geçmiyor’’ dedi. Piyasada araç bulunamamasının galericilerle bir ilgisi olmadığını da savunan Altın, şunları kaydetti: ‘’Galericinin parası çoğaldı malı azaldı. Geçen yıl aynı paraya 15 araç alıp koyarken bu yıl ise 7-8 araç alabiliyorlar. Demek ki zarar ediyor. Herkes galericilere yükleniyor sıfır araç stoğu yapıyorlar diye. Böyle bir durum yok. Vatandaş tepkisini yanlış yere yöneltiyor. 6 ay yasasını çıkardılar. Vergi levhası olan galericilere 1 yıl araba vermediler ama vatandaşa verdiler. Vatandaş karı görünce alıp satmaya başladı. Yasa sadece galericilere değil, vatandaşa da çıksın.’’

YERLİ ÜRETİMDOPİNGİ ŞART

İkinci el araç piyasasında fiyatların düşmesi için yerli üretim dopinginin şart olduğunu dile getiren Şahin Altın, şunları söyledi: ‘’Togg Fabrikaları faaliyete geçer ve vatandaşa satış başlarsa fiyatlar düşer. Ancak bu en az 4 yıl demek. Devlet 6 ay yurtdışına araç satışını durdursun ve yurtdışından bir kereye mahsus vergisiz, yaş sınırı konarak araç getirilirsin. Yabancılara araç satışı sınırlandırılmalı, ÖTV indirimi yapılmalı. Siteler, bayiler ve tedarikçiler denetlenmeli. İşte ancak bunların hayata geçmesiyle araç fiyatları düşer. Bu memlekette asgari ücretle çalışan vatandaş ne zaman araba alacak duruma gelirse piyasa o zaman toparlamış demektir.’’